2023-12-13 11:30:00

Fram till jul bjuder Stockpicker på en daglig aktieanalys av ett svenskt börsbolag. Analysen har tidigare publicerats exklusivt till prenumeranter på aktietidningen Newsletter. Hela analysen kan läsas på https://www.stockpicker.se/

När vi senast tittade på First North-noterade medicinteknikbolaget Stille i början av november konstaterade vi att det inte hade hänt mycket med aktien under den drygt ettåriga tid som vi hade haft en köprekommendation på den. Detta också trots att den ekonomiska utvecklingen under året var tydligt och stabilt positiv med god tillväxt och stigande lönsamhet. Denna gång behövde vi dock inte vänta alltför länge innan det verkligen blev bra drag i aktien.

Redan i slutet av november slog nämligen bolaget till med ett riktigt stort förvärv (för ett litet bolag som Stille) som finansierades via en riktad emission av aktier om totalt 425 Mkr. Teckningskursen motsvarade en premie om cirka 2 % i förhållande till stängningskursen dagen innan beskedet. Affären skickade faktiskt omgående upp aktiekursen med 18 % samma dag som nyheten kom och aktien har därefter fortsatt upp ytterligare cirka 10–15 % så att den i nuläget handlas kring en bit över riktkursen som senast var 135 kr.

Vi är dock ingalunda säkra på att det är dags att ta hem vinsten, tvärtom. Dels tycks inte priset på förvärvet vara speciellt utmanande (7,5x justerat ebitda-resultat). Dels gör affären Stille till ett betydligt större bolag med breddat utbud och vad som ser ut att kunna bli mycket hög lönsamhet.

Vinsten kommer också att öka mycket kraftigt. Deltagande i emissionen inkluderar befintliga aktieägare såsom Linc, Lannebo Fonder, SEB Investment Management etc. liksom nya investerare bestående av investeringsföretaget Impilo och fonder som förvaltas av Berenberg AM. Nettolikviden från den riktade emissionen, avses användas för att finansiera 100 % av utestående aktier i tyska Fehling Instruments och Fehling Verwaltungs för en köpeskilling om cirka 410 Mkr på en kassa- och skuldfri basis.

. . .

Den något stigande lönsamheten motiveras som vi ser det av synergier som bör kunna hittas i det sammanslagna bolaget i form av lägre kostnader och effektivare logistik samt produktion, men kanske främst i gemensamma försäljningskanaler. Högre lönsamhet skulle också kunna motiveras av att Stille redan har ett finansiellt lönsamhetsmål som ligger över vad man just nu presterar (lönsamhetsmålet innan förvärvet var en ebitda överstigande 20 %).

Sammanfattningsvis tycker vi att det vore fel att ta hem vinsten i Stille som vi bedömer vara värt en fortsatt köprekommendation och en plats bland våra Top Picks. Riktkursen höjer vi till 165 kr (135) men utesluter inte ytterligare höjningar om sammanslagningen blir smärtfri och någorlunda enligt vår prognos.

Hela analysen och eventuellt övrigt material hittas på Stockpickers sajt via direktlänken:

DISCLAIMER: Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet.
Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.