2023-12-14 11:30:00

Fram till jul bjuder Stockpicker på en daglig aktieanalys av ett svenskt börsbolag. Analysen har tidigare publicerats exklusivt till prenumeranter på aktietidningen Newsletter. Hela analysen kan läsas på https://www.stockpicker.se/

Det har varit ett utmanande år för aktieägarna i den svensk/kinesiska biltillverkaren. Sedan början av januari har kursen backat med nästan 30 % och jämfört med tidpunkten av vår senaste analys i maj (Newsletter 2038) står den drygt 10 % lägre. Vi landade då i en neutral rekommendation, bland annat på grund av en hög relativvärdering och ett utmanande makroläge.

Bolagets utveckling under de första nio månaderna i år har varit blandad. Den underliggande positiva trenden inom kärnverksamheten dämpas av motgångar inom intresseföretaget Polestar och ett allt tuffare klimat på elbilsmarknaden. Sentimentet kring aktien har dessutom försämrats sedan mitten av november, då storägare Geely valde att minska sin andel från 82 till 79 %.

Affären gjordes förvisso till en kurs på 37 kr, dvs högre än dagens nivå, och det finns egentligen inga tvivel på kinesernas långsiktiga strategiska intresse. Transaktionen handlade snarare om att öka aktiens free float, eftersom den stundtals har ett till hög volatilitet i prissättningen av aktien. Med samma logik borde det vara sannolikt med ytterligare försäljningar framöver.

. . .

För helåret 2023 räknar vd Rowan allt jämt med en stabil tvåsiffrig volymtillväxt. Under 2024 ska leveranserna av EX30 och även EX90 komma igång. På den kinesiska marknaden lanserades dessutom nyligen modellen EM90, bolagets första MPV (Multi-Purpose-Vehicle). Generellt talar emellertid det alltmer utmanande makroläget för en tuffare bilmarknad framöver, inte minst vad gäller de relativt dyra BEV. Flera tillverkare såsom Tesla, Volkswagen och GM har på sistone varnat att elektrifieringen av bilarna går trögare än väntat.

Vi gör inga större estimatrevideringar jämfört med genomgången i maj, varken för 2023 eller 2024. Tack vare de nya lanseringarna bör både volymer och vinsten kunna stiga nästa år. I vårt scenario motsvarar nuvarande börsvärde justerat för nettokassan omkring 4x det förväntade rörelseresultatet 2024 (EV/EBIT) medan p/e-talet uppgår till 7. Det är lågt men tyska konkurrenter såsom BMW och VW värderas betydligt lägre. Även amerikanska GM handlas till endast EV/EBIT 2,9x och p/e 4-5. Med det som grund blir slutsatsen samma som förra gången: Volvo får rulla vidare utan oss.

Hela analysen och eventuellt övrigt material hittas på Stockpickers sajt via direktlänken:

DISCLAIMER: Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet.
Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.