Måndag 28 Oktober | 10:02:06 Europe / Stockholm

ListaFirst North Stockholm
SektorFastigheter
IndustriFörvaltning
Sveafastigheter är ett bostadsbolag med ett operationellt fokus på att äga, förvalta och bygga bostäder i tillväxtregioner i Sverige. Bolaget äger ett fastighetsbestånd bestående av lägenheter i förvaltning och i projektutveckling eller pågående byggnation. Sveafastigheters driver en egen förvaltningsorganisation med lokal närvaro. Bolaget grundades 2015 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-10-25 19:30:00

EJ FÖR PUBLICERING, DISTRIBUTION ELLER OFFENTLIGGÖRANDE, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, FOLKREPUBLIKEN KINAS SÄRSKILDA ADMINISTRATIVA REGION HONGKONG, KANADA, JAPAN, SYDAFRIKA ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR PUBLICERINGEN, DISTRIBUTIONEN ELLER OFFENTLIGGÖRANDET SKULLE VARA OTILLÅTEN ELLER KRÄVA REGISTRERING ELLER ANDRA ÅTGÄRDER. VÄNLIGEN SE ”VIKTIG INFORMATION” I SLUTET AV PRESSMEDDELANDET.

DNB Markets, en del av DNB Bank ASA, filial Sverige (”DNB”), i sin roll som stabiliseringsmanager, meddelar att stabiliseringsåtgärder har vidtagits i Sveafastigheter AB:s (publ) (”Sveafastigheter” eller ”Bolaget”) aktier på Nasdaq First North Premier Growth Market Stockholm (”First North Premier”).

Som meddelades den 18 oktober 2024 i samband med erbjudandet av befintliga aktier i Bolaget och upptagandet till handel av Bolagets aktier på First North Premier (”Erbjudandet”) agerar DNB som stabiliseringsmanager (”Stabiliseringsmanagern”) och kan komma att genomföra transaktioner som resulterar i att aktiepriset upprätthålls på en nivå högre än vad som i annat fall hade varit rådande på marknaden under 30 kalenderdagar från och med den 18 oktober 2024. Sådana stabiliseringstransaktioner kan komma att genomföras på First North Premier, på OTC-marknaden eller på annat sätt, och kan komma att genomföras när som helst under perioden som inleds från första dagen för handel i Bolagets aktier på First North Premier och avslutas senast 30 kalenderdagar därefter.

Stabiliseringsmanagern är inte skyldig att genomföra någon stabiliseringsåtgärd och det finns därför ingen garanti för att dessa åtgärder kommer att genomföras. Under inga omständigheter kommer transaktioner att genomföras till ett pris som är högre än 39,5 kronor.

Stabilisering kan vidare komma att avbrytas när som helst utan förvarning och kommer oavsett att avslutas senast vid slutet av 30-dagarsperioden. Senast vid slutet av den sjunde handelsdagen efter att stabiliseringstransaktioner utförts ska Stabiliseringsmanagern offentliggöra det datum då stabiliseringen inleddes, det datum då stabilisering senast genomfördes, samt det prisintervall inom vilket stabiliseringen genomfördes för vart och ett av de datum då stabiliseringstransaktioner genomfördes.

DNB har, i egenskap av Stabiliseringsmanager, meddelat att stabiliseringsåtgärder har vidtagits, i enlighet med artikel 5(4) i EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014 och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052, i enlighet med nedan.

Kontaktperson på DNB är Per Löfgren (tel: +46 (0)72 223 37 14).

Stabiliseringsinformation
EmittentSveafastigheter AB (publ)
InstrumentAktier, ISIN SE0022243812
Erbjudandestorlek88 000 000 aktier (varav 11 478 260 aktier avser övertilldelningsoptionen)
Erbjudandepris39,5 SEK per aktie
TickerSVEAF
StabiliseringsansvarigDNB Markets, en del av DNB Bank ASA, filial Sverige
Stabiliseringsåtgärder
DatumAntal aktierPris (Högsta)Pris (Lägsta)Pris (volymviktat genomsnitt)ValutaHandelsplats
10/18/20242 864 92539,500037,800039,1618SEKNasdaq First North Premier Growth Market
10/21/2024334 30039,400038,830039,1304SEKNasdaq First North Premier Growth Market
10/22/2024293 00038,700038,200038,4958SEKNasdaq First North Premier Growth Market
10/23/2024305 80038,100037,950038,0292SEKNasdaq First North Premier Growth Market

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Kristel Eismann, Finans- och IR-chef, ir@sveafastigheter.se, +46 (0)76 132 34 54
Erik Hävermark, VD
Martina Lous-Christensen, CFO

Om Sveafastigheter
Sveafastigheter förvaltar och utvecklar människors hem. Fastighetsbeståndet består av en bredd av hyresrätter i tillväxtregioner i Sverige. Husen förvaltas och utvecklas med ett närvarande och lokalt engagemang. Sveafastigheter utvecklar och bygger nya hållbara bostäder där efterfrågan på bostäder är som störst. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB.

Viktig information
Detta meddelande utgör inte ett erbjudande att sälja eller förvärva värdepapper som emitterats av Bolaget i någon jurisdiktion där ett sådant erbjudande skulle vara olagligt.

Erbjudandet av de värdepapper som omnämns i denna kommunikation har lämnats genom ett prospekt. Denna kommunikation utgör inte ett prospekt enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/1129 av den 14 juni 2017 om prospekt som ska offentliggöras när värdepapper erbjuds till allmänheten eller tas upp till handel på en reglerad marknad, och om upphävande av direktiv 2003/71/EG (tillsammans med tillhörande delegerade förordningar och genomförandeförordningar, ”Prospektförordningen”). Investerare bör inte investera i de värdepapper som beskrivs i detta meddelande med stöd av annat än informationen i tidigare nämnda prospekt.

I EES-medlemsländerna, förutom Sverige, är denna kommunikation endast avsedd för och riktad till kvalificerade investerare inom medlemsstaten på det sätt som avses i Prospektförordningen.

Detta dokument och den information som dokumentet innehåller får inte distribueras i eller till USA. Detta dokument utgör inte ett erbjudande att förvärva värdepapper i USA. Värdepapper som omnämns här har inte, och kommer inte att, registreras i enlighet med den vid var tid gällande amerikanska Securities Act från 1933 (”Securities Act”), och får inte erbjudas eller säljas i USA utan att de registreras, omfattas av ett undantag från, eller avser en transaktion som inte omfattas av registrering i enlighet med Securities Act. Det finns ingen avsikt att registrera några värdepapper som omnämns här i USA eller att göra ett offentligt erbjudande av sådant värdepapper i USA.

I Storbritannien distribueras och riktas detta dokument, och annat material avseende värdepapperen som omnämns här, endast till, och en investering eller investeringsaktivitet som är hänförlig till detta dokument är endast tillgänglig för och kommer endast att kunna utnyttjas av, kvalificerade investerare (enligt definitionen i Prospektförordningen såsom den införlivas i nationell rätt i Storbritannien genom the European Union (Withdrawal) Act 2018) och som är (i) professionella investerare som faller inom den vid var tid gällande Artikel 19(5) i U.K. Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005 (”Ordern”) eller (ii) subjekt med hög nettoförmögenhet och andra personer som detta meddelande lagligen kan riktas till, vilka omfattas av Artikel 49(2)(a)-(d) i Ordern (alla sådana personer benämns tillsammans ”Relevanta Personer”). Personer som inte är Relevanta Personer får inte agera på eller förlita sig på informationen i denna kommunikation. En investering eller investeringsåtgärd som denna kommunikation avser är enbart möjlig för Relevanta Personer och kommer endast att fullföljas med Relevanta Personer. Personer som sprider denna kommunikation måste själva säkerställa att sådan spridning är tillåten.

Detta pressmeddelande kan innehålla uttalanden som är, eller kan anses vara, ”framåtblickande uttalanden”. Dessa framåtblickande uttalanden kan identifieras genom användningen av framåtblickande begrepp, inklusive begreppen ”tror”, ”uppskattar”, ”planerar”, ”beräknar”, ”förutser”, ”förväntar”, ”avser”, ”kan”, ”kommer” eller ”bör” och, i respektive fall, deras negationer, liknande uttryck eller jämförbara begrepp, eller genom diskussioner avseende strategier, planer, målsättningar, framtida händelser eller avsikter. Framåtblickande uttalanden kan avvika, och avviker i många fall, från faktiska resultat. Framåtblickande uttalanden återspeglar Sveafastigheters nuvarande syn på framtida händelser och är föremål för risker hänförliga till framtida händelser samt andra risker, osäkerhetsfaktorer och antaganden relaterade till Sveafastigheters verksamhet, rörelseresultat, finansiella ställning, likviditet, framtidsutsikter, tillväxt eller strategier. Framåtblickande uttalanden gäller endast per dagen de lämnas.