Måndag 28 Oktober | 10:01:13 Europe / Stockholm

ListaFirst North Stockholm
SektorFastigheter
IndustriFörvaltning
Sveafastigheter är ett bostadsbolag med ett operationellt fokus på att äga, förvalta och bygga bostäder i tillväxtregioner i Sverige. Bolaget äger ett fastighetsbestånd bestående av lägenheter i förvaltning och i projektutveckling eller pågående byggnation. Sveafastigheters driver en egen förvaltningsorganisation med lokal närvaro. Bolaget grundades 2015 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-08-30 16:30:00

Fokus på operationell effektivitet och organisk tillväxt
”Resan mot att skapa ett av Sveriges största renodlade bostadsbolag påbörjades förra året och i slutet av kvartalet gick vi i mål med omstruktureringen och koncernen bildades med fastigheter till ett värde om 27,5 mdkr. En milstolpe återstår att passera, och det är den ägarspridningen av Sveafastigheter som vår ägare SBB planerar att genomföra under 2024. Även om Sveafastigheter är ett nytt bolag har organisationen jobbat med en stor del av våra fastigheter under lång tid. Det har gett oss en solid grund för att utveckla den affärsplan vi arbetar efter, med fokus på operationell effektivitet och organisk tillväxt.”, säger Erik Hävermark, VD för Sveafastigheter.

Perioden januari – juni 2024

• Hyresintäkterna ökade med 20,3 procent och uppgick till 652 mkr (542). I jämförbart bestånd ökade hyresintäkterna med 8,5 procent.
  • Driftnetto ökade med 24,0 procent och uppgick till 392 mkr (317). I jämförbart bestånd ökade driftnettot med 11,6 procent.
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 38 mkr (25).
  • Värdeförändring fastigheter uppgick till -1 116 mkr (-3 266). Under perioden har 210 mkr investerats.
  • Periodens resultat uppgick till -1 042 mkr (-3 206).

Andra kvartalet 2024

• Hyresintäkterna ökade med 20,4 procent och uppgick till 340 mkr (282). I jämförbart bestånd ökade hyresintäkterna med 5,8 procent.
  • Driftnetto ökade med 23,2 procent och uppgick till 227 mkr (184). I jämförbart bestånd ökade driftnettot med 9,2 procent.
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 43 mkr (28).
  • Värdeförändring fastigheter uppgick till -538 mkr (-2 431). Under kvartalet har 188 mkr investerats.
  • Kvartalets resultat uppgick till -329 mkr (-2 183).

Väsentliga händelser under och efter kvartalet

• Joint ventures och delägda strukturer löstes upp och omstruktureringen fullbordades under kvartalet medförande att Sveafastigheterkoncernen bildades med enbart helägda fastigheter och förutsättningar för en mer effektiv förvaltning och en lönsam organisk tillväxt.
  • Efter kvartalet har Sveafastigheter etablerat sig på obligationsmarknaden genom emission av 1 672 mkr med likvid efter kvartalets utgång. Obligationen ger en diversifiering av kapitalkällor och potential till lägre risk och kostnad i framtida kapitalanskaffningar.
  • Under kvartalet tecknades avtal om genomförandet av två nyproduktionsprojekt i Stockholm respektive Skellefteå och efter kvartalet tecknades avtal om ett nyproduktionsprojekt i Nacka. Projekten omfattar totalt 540 lägenheter och bedöms vid färdigställande tillföra ett hyresvärde om 83 mkr.