Lördag 22 Februari | 09:17:33 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-10-29 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-18 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-04-30 N/A X-dag halvårsutdelning SVED B 0.75
2025-04-29 N/A Årsstämma
2025-04-29 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-11 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-30 - X-dag halvårsutdelning SVED B 0.5
2024-10-25 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-30 - X-dag halvårsutdelning SVED B 0.5
2024-04-25 - Årsstämma
2024-04-24 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-29 - Bokslutskommuniké 2023
2023-12-07 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-11-03 - X-dag halvårsutdelning SVED B 0.75
2023-10-30 - X-dag halvårsutdelning SVED B 0.75
2023-10-27 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-18 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-04-28 - X-dag halvårsutdelning SVED B 0.75
2023-04-27 - Årsstämma
2023-04-21 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-08 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-21 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-02 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 0.00 SEK
2022-04-29 - Årsstämma
2022-04-22 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-04 - Bokslutskommuniké 2021
2021-12-27 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-10-21 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-16 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-28 - Årsstämma
2021-04-23 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-05 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-04 - X-dag halvårsutdelning SVED B 0.65
2020-10-22 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-15 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-12 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 0.00 SEK
2020-06-11 - Årsstämma
2020-04-27 - X-dag halvårsutdelning SVED B 0.65
2020-04-24 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-04 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-25 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-16 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-26 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 1.25 SEK
2019-04-25 - Årsstämma
2019-04-25 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-05 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-07 - X-dag halvårsutdelning SVED B 1
2018-10-24 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-17 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-25 - X-dag halvårsutdelning SVED B 1.25
2018-04-24 - Årsstämma
2018-04-24 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-07 - Bokslutskommuniké 2017
2017-12-14 - X-dag halvårsutdelning SVED B 1
2017-10-30 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-17 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-26 - X-dag halvårsutdelning SVED B 1.25
2017-04-25 - Årsstämma
2017-04-25 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-06 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-30 - Extra Bolagsstämma 2016
2016-11-02 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-19 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-26 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 2.25 SEK
2016-04-25 - Årsstämma
2016-04-25 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-09 - Bokslutskommuniké 2015
2015-10-27 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-17 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-28 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 2.00 SEK
2015-04-27 - Årsstämma
2015-04-27 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-06 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-04 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-07-18 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-04-29 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 1.00 SEK
2014-04-28 - Årsstämma
2014-04-28 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-07 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-23 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-07-19 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-04-25 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 0.50 SEK
2013-04-24 - Årsstämma
2013-04-24 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-13 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-26 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-07-20 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-04-26 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 2.00 SEK
2012-04-25 - Årsstämma
2012-04-25 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-08 - Bokslutskommuniké 2011
2011-10-25 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-07-22 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-04-29 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 2.50 SEK
2011-04-28 - Årsstämma
2011-04-28 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-03 - Bokslutskommuniké 2010
2010-11-02 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-24 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-04-20 - X-dag bonusutdelning SVED B 3
2010-04-20 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 4.00 SEK
2010-04-19 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-10 - Bokslutskommuniké 2009
2009-10-26 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-24 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-04-22 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 1.75 SEK
2009-04-21 - Årsstämma
2009-04-21 - Kvartalsrapport 2009-Q1
2008-04-22 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 4.00 SEK
2007-04-24 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 2.50 SEK
2006-05-08 - Split SVED B 1:4
2006-04-25 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 10.00 SEK
2005-04-27 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 10.00 SEK
2004-04-28 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 4.00 SEK

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Svedbergs Group är ett bolag som investerar i företag specialiserade på design, produktutveckling och försäljning av badrumsprodukter och tjänster. Bolaget fokuserar på tillväxt genom både organisk tillväxt och förvärv av bolag som breddar produktutbudet och den geografiska närvaron. Huvudmarknaden är norra Europa. Produkterna distribueras genom en diversifierad försäljningskanal. Bolaget grundades 1920 och har sitt huvudkontor i Halmstad.
2025-02-11 07:30:00

”Under fjärde kvartalet uppnår vi en EBITA på 15,2 procent och en försäljningstillväxt på 17 procent, ett resultat av ett lyckosamt förvärv samt fokuserat arbete med produktutveckling, innovation och möte med kund.”

Fjärde kvartalet

  • Nettoomsättningen uppgick till 537,3 Mkr (460,2), en ökning med 16,8 procent. Organisk tillväxt var 0,2 procent
  • EBITA-resultatet uppgick till 81,5 Mkr (59,4), motsvarande en marginal på 15,2 procent (12,9)
  • EBIT-resultatet uppgick 77,5 Mkr (41,4), motsvarande en marginal på 14,4 procent (9,0)
  • Resultat före skatt uppgick till 70,8 Mkr (23,1)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,94 kr (0,26)
  • Fritt kassaflöde uppgick till 107,4 Mkr (51,3)

Helåret

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 183,7 Mkr (1 823,7), en ökning med 19,7 procent. Organisk tillväxt var -1,8 procent
  • EBITA-resultatet uppgick till 312,2 Mkr (240,0), motsvarande en marginal på 14,3 procent (13,2)
  • EBIT-resultatet uppgick 296,2 Mkr (210,4), motsvarande en marginal på 13,6 procent (11,5)
  • Stark utveckling i UK har bidragit till ändrad bedömning av tilläggsköpeskilling, engångskostnad på -13,8 Mkr (-)
  • Resultat före skatt uppgick till 228,9 Mkr (159,7)
  • Resultat per aktie uppgick till 3,25 kr (3,19)
  • Fritt kassaflöde uppgick till 158,4 Mkr (169,9)
  • Styrelsen föreslår en utdelning på 1,50 kr (1,00)

Finansiella nyckeltal
okt-dec
2024
okt-dec
2023
jan-dec
2024
jan-dec 2023
Nettoomsättning, Mkr537,3460,22 183,71 823,7
EBITDA, Mkr98,474,5374,8292,1
EBITDA-marginal, %18,316,217,216,0
EBITA, Mkr81,559,4312,2240,0
EBITA-marginal, %15,212,914,313,2
EBIT, Mkr77,541,4296,2210,4
EBIT-marginal, %14,49,013,611,5
Resultat efter skatt, Mkr49,69,7168,1118,9
Resultat per aktie, kr0,940,263,253,19
Fritt kassaflöde, Mkr107,451,3158,4169,9

VD-kommentar
Stark tillväxt och förbättrat resultat
Vi avslutar året med ett starkt fjärde kvartal, där vi uppnår ökad omsättning, förbättrat resultat och ett mycket starkt kassaflöde.

Omsättningen i kvartalet uppgick till 537 Mkr (460), motsvarande en ökning med 17 procent jämfört med föregående år. Utöver förvärvet av Thebalux stärktes tillväxten av ökade försäljningsvolymer för Roper Rhodes i Storbritannien, marknaden till trots. Den organiska tillväxten var svagt positiv under kvartalet och landade på 0,2 procent. EBITA-resultatet uppgick till 82 Mkr (59), motsvarande en EBITA-marginal på 15,2 procent (12,9) vilket är i linje med våra finansiella mål.

För året som helhet når vi för första gången en omsättning som överstiger 2 miljarder kronor, ett resultat av ett lyckosamt förvärv samt fokuserat arbete med produktutveckling, innovation och möte med kund. Sammantaget ökade vi omsättningen med 20 procent jämfört med föregående år. Årets EBITA-resultat uppgick till starka 312 Mkr (240) och är en betydande ökning jämfört med föregående år. Detta motsvarar en EBITA marginal på 14,3 procent (13,2) vilket understryker en god lönsamhet och operativ effektivitet.

Stark utveckling för Roper Rhodes och Macro Design
Ser vi till de enskilda varumärkesbolagen är bilden fortsatt varierad. Både i kvartalet och på helåret fortsätter Roper Rhodes prestera mycket starka resultat. Detta trots en fortsatt generellt svag brittisk marknad. Vår bedömning är att vi fortsätter ta marknadsandelar och ytterligare stärker en redan stark position. Parallellt med en hög takt i försäljningsarbetet fortsätter också satsningarna inom produktutveckling, vilket skapar goda förutsättningar för fortsatt tillväxt även framöver.

Macro Design ligger försäljningsmässigt i nivå med föregående år på kvartals- och årsbasis, men stärker resultatet på ett fint sätt. Detta är en direkt konsekvens av målmedvetet arbete med kostnadsanpassningar, prisjusteringar och av att ha övergått till montering av möbler i egen regi.

Även Cassøe, på den danska marknaden, gör robusta resultat med en EBITA-marginal om närmare 20 procent i såväl kvartalet som för helåret.

Thebalux fortsätter att leverera stabila resultat och gör ett starkt kvartal och helår. Ett fint förvärv som utvecklats i linje med våra förväntningar, samtidigt som integrationen i koncernen har skett på ett positivt sätt.

Varumärkesbolaget Svedbergs ser en lägre efterfrågan inom framför allt projektmarknaden i Sverige och Finland. Vid sidan av ett aktivt försäljningsarbete har stort fokus under hela året legat på att anpassa verksamheten och organisationen utifrån rådande marknadsläge. Vi har genomfört ett lyckat förbättringsprojekt som har ökat effektiviteten i vår egen produktion. Efter flera kvartal med vikande omsättning och lönsamhet noterar vi mot slutet av det fjärde kvartalet en svag förbättring.

Fortsatt fullföljande av strategin
Den starka utvecklingen under året är resultatet av ett fokuserat arbete inom samtliga varumärkesbolag. Det har varit väldigt inspirerande att se det driv och den framåtanda som genomsyrar arbetet inom hela organisationen – inifrån och hela vägen ut till det enskilda kundmötet. Genom målinriktade insatser har vi under de senaste åren uppnått stora förbättringar vad gäller såväl produkterbjudande som effektivitet. Detta är något vi kommer ha med oss när marknaden väl vänder.

Vi fortsätter att driva utvecklingsarbetet framåt i linje med vår strategi. Vår drivkraft är att kontinuerligt sträva efter utveckling och förbättring varje dag, vilket stärker oss ytterligare både som koncern och som enskilda varumärkesbolag. För Rhoper Rodes handlar det om att fortsätta hålla högt tempo i utvecklingsarbetet och fortsätta tillväxten på Irland – och därigenom ytterligare befästa sin starka position. Thebalux, med varumärkena Primabad och Thebalux, har nu varit en del av Svedbergs Group i ett år och vi har lärt känna verksamheten på ett bra sätt. Här är fokus på att utveckla och effektivisera leveranskedjan för att förbättra kundnöjdheten, med särskilt fokus under 2025 på vidareutvecklingen av produktionsanläggningarna i Biddinghuizen och Veghel.

För varumärkesbolaget Svedbergs har de senaste åren varit krävande. Här har vi använt tiden till att trimma både produkterbjudande och interna processer. När marknaden väl vänder kommer vi vara bra positionerade. Vi hoppas att vi under 2025 kommer kunna skönja en successiv stärkning av marknaden.

En starkare marknad skulle självklart vara fördelaktig för alla våra bolag, då vi har effektiviserat och förbättrat både produkterbjudandet och organisationen under det senaste året.

Hållbarhet och förvärv
Vi har under kvartalet fortsatt vårt fokuserade hållbarhetsarbete genom att bland annat sänka utsläppen av växthusgaser och öka transparensen kring enskilda produkters klimatavtryck. Under kvartalet har den tekniska granskningen av målinlämningen god känts av Scienced Based Target Initiativ (SBTi), vilket är ett första steg mot att validera våra hållbarhetsmål. Arbetet med att rapportera hållbarhetsdata för 2024 pågår i syfte att säkerställa förberedelser inför ESRS-rapporteringen för verksamhetsåret 2025.

I tillägg till detta fortsätter vi kontinuerligt att möta framgångsrika företag inom vår bransch för eventuella förvärv. Vår decentraliserade affärsmodell ”samarbete utan sammanblandning” är fortsatt en styrka i dessa dialoger.

Framtidsutsikter
Vi har en i grunden välfungerande verksamhet präglad av god lönsamhet och starkt kassaflöde och det underliggande positiva intresset för våra produkter ligger fortsatt fast. Med tillförsikt ser vi fram mot 2025 med en förväntad gradvis förbättrad marknad, trots ett osäkert geopolitiskt läge.