Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Sällanköpsvaror |
”Vår spännande resa fortsätter med lönsam tillväxt i fokus – organiskt och genom förvärv. Q3 är ytterligare ett starkt kvartal med ökande volym och god lönsamhet marknaden till trots.”
Tredje kvartalet
- Nettoomsättningen uppgick till 512,3 Mkr (432,0), en ökning med 18,6 procent. Organisk tillväxt var -1,4 procent
- EBITA-resultatet uppgick till 71,3 Mkr (59,0), motsvarande en marginal på 13,9 procent (13,7)
- EBIT-resultatet uppgick 67,4 Mkr (56,7), motsvarande en marginal på 13,2 procent (13,1)
- Stark utveckling i UK bidrog till ändrad bedömning av tilläggsköpeskilling, engångskostnad på -13,0 Mkr (-)
- Resultat före skatt uppgick till 37,4 Mkr (43,4)
- Resultat per aktie uppgick till 0,53 kr (0,92)
- Fritt kassaflöde uppgick till -2,4 Mkr (29,2)
Första nio månaderna
- Nettoomsättningen uppgick till 1 646,4 Mkr (1 363,5), en ökning med 20,7 procent. Organisk tillväxt var -2,4 procent
- EBITA-resultatet uppgick till 230,7 Mkr (180,6), motsvarande en marginal på 14,0 procent (13,2)
- EBIT-resultatet uppgick 218,7 Mkr (169,0), motsvarande en marginal på 13,3 procent (12,4)
- Stark utveckling i UK har bidragit till ändrad bedömning av tilläggsköpeskilling, engångskostnad på -13,0 Mkr (-)
- Resultat före skatt uppgick till 158,1 Mkr (136,6)
- Resultat per aktie uppgick till 2,31 kr (2,93)
- Fritt kassaflöde uppgick till 51,0 Mkr (118,7)
Finansiella nyckeltal | jul-sep 2024 | jul-sep 2023 | jan-sep 2024 | Jan-sep 2023 | R12 okt-sep | jan-dec 2023 |
Nettoomsättning, Mkr | 512,3 | 432,0 | 1 646,4 | 1 363,5 | 2 106,6 | 1 823,7 |
EBITDA, Mkr | 85,5 | 71,8 | 276,4 | 217,6 | 350,9 | 292,1 |
EBITDA-marginal, % | 16,7 | 16,6 | 16,8 | 16,0 | 16,7 | 16,0 |
EBITA, Mkr | 71,3 | 59,0 | 230,7 | 180,6 | 290,1 | 240,0 |
EBITA-marginal, % | 13,9 | 13,7 | 14,0 | 13,2 | 13,8 | 13,2 |
EBIT, Mkr | 67,4 | 56,7 | 218,7 | 169,0 | 260,1 | 210,4 |
EBIT-marginal, % | 13,2 | 13,1 | 13,3 | 12,4 | 12,3 | 11,5 |
Resultat efter skatt, Mkr | 27,9 | 34,4 | 118,5 | 109,2 | 128,1 | 118,9 |
Resultat per aktie, kr | 0,53 | 0,92 | 2,31 | 2,93 | 2,68 | 3,19 |
Fritt kassaflöde, Mkr | -2,4 | 29,2 | 51,0 | 118,7 | 102,2 | 169,9 |
VD-kommentar
Stabil utveckling i en utmanande marknad
Vår spännande resa fortsätter med lönsam tillväxt i fokus, organiskt och genom förvärv. Q3 är ytterligare ett starkt kvartal med ökande volym och god lönsamhet marknaden till trots. Faktum är att vi jämfört med helåret 2019 har vuxit med drygt 25 procent per år samtidigt som vi ökat vår EBITA-marginal från knappt 10 procent till 14 procent - och resan fortsätter. Bakom utvecklingen ligger förvärvet av Thebalux, fortsatt stark utveckling för Roper Rhodes och ett fokuserat arbete med kostnadsanpassningar och prisjusteringar.
Omsättningen i kvartalet uppgick till 512 Mkr (432), motsvarande en ökning med nära 20 procent jämfört med föregående år. Utöver förvärvet av Thebalux stärktes tillväxten av ökade försäljningsvolymer för Roper Rhodes i Storbritannien. Av omsättningsökningen bidrog valutakurseffekter med -2 procent. Den organiska tillväxten uppgick till -1 procent.
Bruttoresultatet ökade till 236 Mkr (193), motsvarande en bruttomarginal om 46,0 procent (44,8). EBITA-resultatet uppgick till 71 Mkr (59), motsvarande en EBITA-marginal på 13,9 procent (13,7). Bakom utvecklingen står förvärvet av Thebalux, stärkt resultat i Roper Rhodes samt ett stort fokus på kostnadskontroll, fortsatta strategiska initiativ för att attrahera nya kunder.
Det fria kassaflödet uppgick under kvartalet till -2 Mkr (29). Förändringen jämfört med föregående år berodde huvudsakligen på förändring av rörelsekapitalet.
Stabil försäljning och stärkt resultat för Roper Rhodes
Vad gäller utvecklingen för de enskilda varumärkesbolagen är bilden till stora delar densamma som under föregående kvartal. Roper Rhodes fortsätter att stärka sin position på en svag brittisk marknad. Försäljningen i kvartalet uppgick till 289 Mkr, vilket var i nivå med föregående år, samtidigt som EBITA-marginalen förbättrades till 19,1 procent (16,7). Bakom utvecklingen ligger ett starkt produkterbjudande, stort fokus på försäljning samt prisjusteringar genomförda under juli månad.
Vi kan även med glädje konstatera att Roper Rhodes ser ut att nå upp till full tilläggsköpeskilling. Trots en vikande marknad och en osäker omvärld har Roper Rhodes vuxit organiskt och levererat ett starkt resultat. Den slutgiltiga bedömningen görs per den sista december 2024 och utbetalning kommer att ske en bit in i första kvartalet 2025.
Viss säsongsvariation påverkar Thebalux
Omsättningen för Thebalux uppgick i kvartalet till 94 Mkr och EBITA-marginalen till 19,5 procent. Jämförelsesiffror för föregående år saknas, men försäljning och resultat var något lägre än under första och andra kvartalet 2024. Minskningen beror huvudsakligen på säsongseffekter och ett kortare oplanerat produktionsstopp.
Efterfrågan på våra produkter i Nederländerna är god och med det som bakgrund tog vi under kvartalet beslut om investering i Primabads produktionsanläggning i Veghel. Investeringen, som kommer medföra ökad produktionskapacitet och kortare ledtider, är ett viktigt led i det övergripande målet att fortsätta växa och ta marknadsandelar på den nederländska marknaden. Implementeringen av produktionsanläggningen förväntas påbörjas under sommaren 2025. Därtill fortlöper implementeringen av Thebalux nya produktionsutrustningen som påbörjades föregående kvartal och som förväntas tas i drift i början av 2025. Jag är stolt över den prestation som vi gör på den svagare nederländska marknaden.
Fortsatt tufft i Norden
Varumärkesbolaget Svedbergs fortsätter att känna av de utmanande marknadsförutsättningarna. Bakom utvecklingen står den kraftiga inbromsningen på projektmarknaden och en generellt svag efterfrågan på den svenska och finska marknaden. Därutöver påverkas resultatet av ökade kostnader relaterade till inkörning av den nya produktionsutrustningen i produktionsanläggningen i Dalstorp.
Marknadsförhållandena är utmanande och vi fortsätter att anpassa verksamheten därefter. Stort fokus ligger på kostnadssidan, parallellt med ett hårt arbete för att vinna affärer på en svag marknad.
Trots en svag marknad har omsättningen för Macro Design och Cassøe varit bättre jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Båda bolagen stärker EBITA-marginalen – en direkt konsekvens av stort fokus på mötet med kund och försäljningsarbete samt operativ effektivitet. Därutöver fortsatte även det kontinuerliga arbetet med att stärka erbjudandet där Cassøe under kvartalet lanserade ett nytt belysningssortiment.
Hållbarhet en allt viktigare konkurrensfaktor
Under kvartalet fortsatte vårt fokuserade arbete inom hållbarhetsområdet. Centrala delar i arbetet består i att sänka utsläppen av växthusgaser – och även öka transparensen kring enskilda produkters klimatavtryck. Arbetet är till stora delar helt integrerat i den pågående utvecklingen av våra olika produkter. Intresset från kunderna ökar, och vi märker allt tydligare att vårt arbete stärker vår konkurrenskraft. Detta märks särskilt i större upphandlingar, där hållbarhetsfaktorer nu väger allt tyngre. Vi har under kvartalet även skickat in vårt commitment letter till Scienced Based Target Initiative (SBTi).
Fokus framåt
Sammantaget visar utvecklingen under kvartalet tydligt på styrkan i att vara närvarande på flera geografiska marknader och använda flera försäljningskanaler, samt de fördelar detta medför i form av riskspridning. Vårt fokus ligger på fortsatt marknadsbearbetning och försäljning, samtidigt som vi enligt plan genomför vår långsiktiga strategi, där förvärv av lönsamma bolag spelar en viktig roll.