Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Sällanköpsvaror |
”Koncernen fortsätter att prestera starkt samtidigt som vi tar viktiga steg mot att säkra ett intressant utgångsläge när marknaderna väl vänder.”
Andra kvartalet
- Nettoomsättningen uppgick till 562,4 Mkr (455,7), en ökning med 23,4 procent. Organisk tillväxt var -1,6 procent
- EBITA-resultatet uppgick till 75,7 Mkr (57,6), motsvarande en marginal på 13,5 procent (12,6)
- EBIT-resultatet uppgick 71,8 Mkr (50,9), motsvarande en marginal på 12,8 procent (11,2)
- Resultat före skatt uppgick till 53,5 Mkr (41,5)
- Resultat per aktie uppgick till 0,76 kr (0,88)
- Fritt kassaflöde uppgick till 111,5 Mkr (100,3)
Första halvåret
- Nettoomsättningen uppgick till 1 134,1 Mkr (931,4), en ökning med 21,8 procent. Organisk tillväxt var -3,4 procent
- EBITA-resultatet uppgick till 159,4 Mkr (121,6), motsvarande en marginal på 14,1 procent (13,1)
- EBIT-resultatet uppgick 151,3 Mkr (112,4), motsvarande en marginal på 13,3 procent (12,1)
- Resultat före skatt uppgick till 120,7 Mkr (93,3)
- Resultat per aktie uppgick till 1,71 kr (2,01)
- Fritt kassaflöde uppgick till 53,3 Mkr (89,4)
Finansiella nyckeltal | apr-jun 2024 | apr-jun 2023 | jan-jun 2024 | Jan-jun 2023 | R12 jul-jun | jan-dec 2023 |
Nettoomsättning, Mkr | 562,4 | 455,7 | 1 134,1 | 931,4 | 2 026,3 | 1 823,7 |
EBITDA, Mkr | 91,3 | 69,9 | 190,9 | 145,8 | 337,2 | 292,1 |
EBITDA-marginal, % | 16,2 | 15,3 | 16,8 | 15,7 | 16,6 | 16,0 |
EBITA, Mkr | 75,7 | 57,6 | 159,4 | 121,6 | 277,8 | 240,0 |
EBITA-marginal, % | 13,5 | 12,6 | 14,1 | 13,1 | 13,7 | 13,2 |
EBIT, Mkr | 71,8 | 50,9 | 151,3 | 112,4 | 249,4 | 210,4 |
EBIT-marginal, % | 12,8 | 11,2 | 13,3 | 12,1 | 12,3 | 11,5 |
Resultat per aktie, kr | 0,76 | 0,88 | 1,71 | 2,01 | 2,98 | 3,19 |
Fritt kassaflöde, Mkr | 111,5 | 100,3 | 53,3 | 89,4 | 133,8 | 169,9 |
VD-kommentar
Ett starkt kvartal – men fortsatt utmanande i Norden
I en utmanande marknad levererar vi under andra kvartalet 2024 ökad omsättning och ett förbättrat resultat jämfört med föregående år. Bakom utvecklingen ligger förvärvet av Thebalux, fortsatt stark utveckling för Roper Rhodes och ett fokuserat arbete med kostnadsanpassningar och prisjusteringar. Sammantaget väger detta upp en svag marknad för varumärkesbolaget Svedbergs.
Omsättningen i kvartalet uppgick till 562 Mkr (456), motsvarande en ökning med 23,4 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Utöver förvärvet av Thebalux drevs tillväxten av ökade försäljningsvolymer för Roper Rhodes i Storbritannien samt valutakurseffekter. Den organiska tillväxten uppgick till -1,6 procent.
Bruttoresultatet ökade till 248 Mkr (193), motsvarande en bruttomarginal om 44,2 procent – en ökning med +1,9 procentenheter jämfört med motsvarande kvartal föregående år. EBITA-resultatet uppgick till 76 Mkr (58), motsvarande en EBITA-marginal på 13,5 procent (12,6). Bakom utvecklingen står förvärvet av Thebalux, stärkt resultat i Roper Rhodes, stort fokus på kostnadsanpassningar och genomförda prisjusteringar.
Det fria kassaflödet uppgick under kvartalet till 112 Mkr (100). Ökningen är hänförbar till en positiv förändring av rörelsekapitalet och då främst kundfordringar. Varumärkesbolagen arbetar aktivt med att förbättra betalningsmönstret hos våra kunder vilket lett till en fin utveckling under det andra kvartalet i år.
Fortsatt stark utveckling för Roper Rhodes
Ser vi till de enskilda varumärkesbolagen fortsätter bilden att vara varierad. På en över lag svag brittisk marknad fortsätter Roper Rhodes att öka försäljningen och förbättra resultatet. Vår uppfattning är att vi fortsätter att ta marknadsandelar och stärker vår marknadsposition. Bakom utvecklingen ligger ett stort fokus på försäljning till befintliga och nya kunder samt lansering av nya produkter i kvartalet under varumärket Roper Rhodes.
Thebalux helt enligt plan - investeringar i ökad kapacitet
Thebalux har under kvartalet utvecklats helt enligt plan. Omsättningen i kvartalet uppgick till 107 Mkr och EBITA-marginalen till drygt 26 procent. För att möta en stark efterfrågan i Nederländerna påbörjades under kvartalet installationen av ny produktionsutrustning. Installationen innefattar såg med tillhörande automatlager och planeras att vara fullt implementerad i början av nästa år. Installationen kommer möjliggöra ökad kapacitet och kortare ledtider i hela försörjningskedjan.
Utmanande marknad i Norden
Varumärkesbolaget Svedbergs fortsätter att känna av de utmanande marknadsförutsättningarna. Bakom utvecklingen står den kraftiga inbromsningen på projektmarknaden och en generellt svag efterfrågan på badrumsinredning i varumärkesbolagets två huvudmarknader Sverige och Finland. Därutöver påverkas även resultatet negativt av ökade kostnader relaterad till inkörning av ny produktionsutrustning till produktionsanläggningen i Dalstorp. Vi har under det senaste året arbetat hårt med att anpassa verksamhet och organisation utifrån de tuffa marknadsförutsättningarna. Det kan dock konstateras att detta inte räckt för att fullt ut kompensera den kraftiga nedgången i efterfrågan. Under kvartalet beslutades därför om ytterligare kostnadsreduceringar, bland annat i form av personalneddragningar. Parallellt med arbetet på kostnadssidan fortsätter framåtriktade satsningar inom sälj, kommunikation och produktion – allt för att stå redo när marknaden väl vänder.
Macro Design och Cassøe levererade i linje med motsvarande kvartal föregående år vad gäller såväl omsättning som resultat. Båda bolagen arbetar aktivt med effektiviseringar samtidigt som de håller ett fortsatt högt tempo i försäljningsarbetet.
Fortsatt arbete med att reducera koldioxidutsläpp
Under kvartalet fortsatte vi vårt hållbarhetsarbete och ett särskilt fokus har legat på att integrera Thebalux avseende rutiner, processer och rapportering. Här har vi kommit en bra bit på vägen och vi har nu inkluderat Thebalux fullt ut i vårt GHG -rapportering. Vi har även fortsatt arbetet med att miljövarudeklarera produkter genom hela koncernen.
Fokus framåt
Marknadsläget till trots, Svedbergs Group går bra. Vi har fortsatt fokus på att i det korta optimera samtidigt som vi förbereder för en uppgång i efterfrågan. Prioriterat är fortsatt högt tempo i utvecklings- och försäljningsarbetet, god kostnadskontroll och säkerställande av hög leveransförmåga. Vi är långsiktiga i vår strategi och vår positiva tro på den europeiska badrumsmarknaden ligger fast.