Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Sällanköpsvaror |
”Vi växer organiskt och vår bedömning är att vi fortsatt tar marknadsandelar – ett tydligt kvitto på styrkan i vår affärsmodell, våra varumärken och vår operativa disciplin. Med ökad lönsamhet och starkt kassaflöde tar vi nästa steg på vår tillväxtresa.”
Andra kvartalet
- Nettoomsättningen uppgick till 570,5 Mkr (562,4), en ökning med 1,4 procent. Organisk tillväxt var 5,0 procent
- EBITA-resultatet uppgick till 83,4 Mkr (75,7), motsvarande en marginal på 14,6 procent (13,5)
- EBIT-resultatet uppgick 79,9 Mkr (71,8), motsvarande en marginal på 14,0 procent (12,8)
- Resultat före skatt uppgick till 69,3 Mkr (53,5)
- Resultat per aktie uppgick till 0,97 kr (0,76)
- Fritt kassaflöde uppgick till 72,2 Mkr (111,5)
Första halvåret
- Nettoomsättningen uppgick till 1 166,8 Mkr (1 134,1), en ökning med 2,9 procent. Organisk tillväxt var 4,3 procent
- EBITA-resultatet uppgick till 177,0 Mkr (159,4), motsvarande en marginal på 15,2 procent (14,1)
- EBIT-resultatet uppgick 169,8 Mkr (151,3), motsvarande en marginal på 14,6 procent (13,3)
- Resultat före skatt uppgick till 140,7 Mkr (120,7)
- Resultat per aktie uppgick till 1,96 kr (1,80)
- Fritt kassaflöde uppgick till 123,1 Mkr (53,3)
Finansiella nyckeltal | apr-jun 2025 | apr-jun 2024 | jan-jun 2025 | jan-jun 2024 | R12 jul-jun | jan-dec 2024 |
Nettoomsättning, Mkr | 570,5 | 562,4 | 1 166,8 | 1 134,1 | 2 216,4 | 2 183,7 |
EBITDA, Mkr | 101,0 | 91,3 | 212,4 | 190,9 | 396,3 | 374,8 |
EBITDA-marginal, % | 17,7 | 16,2 | 18,2 | 16,8 | 17,9 | 17,2 |
EBITA, Mkr | 83,4 | 75,7 | 177,0 | 159,4 | 329,8 | 312,2 |
EBITA-marginal, % | 14,6 | 13,5 | 15,2 | 14,1 | 14,9 | 14,3 |
EBIT, Mkr | 79,9 | 71,8 | 169,8 | 151,3 | 314,7 | 296,2 |
EBIT-marginal, % | 14,0 | 12,8 | 14,6 | 13,3 | 14,2 | 13,6 |
Periodens resultat | 51,3 | 40,4 | 103,7 | 90,6 | 181,2 | 168,1 |
Resultat per aktie, kr | 0,97 | 0,76 | 1,96 | 1,80 | 3,42 | 3,25 |
Fritt kassaflöde, Mkr | 72,2 | 111,5 | 123,1 | 53,3 | 228,2 | 158,4 |
VD-kommentar
Fortsatt lönsam tillväxt
I Svedbergs Group fortsätter vi vår positiva resa. Under andra kvartalet 2025 uppnådde vi en organisk tillväxt på 5 procent, vilket i perspektivet av marknadssituationen som påverkas av det geopolitiska världsläget visar styrkan i vår affärsmodell och vår position på marknaden. Samtliga segment, med undantag för Cassøe, uppvisade positiv organisk tillväxt – ett tydligt kvitto på koncernens breda förmåga att generera tillväxt även i ett utmanande marknadsläge. Vår bedömning är att vi fortsatt tar marknadsandelar.
Nettoomsättningen uppgick till 571 MSEK (562), med ett förbättrat EBITA-resultat på 83 MSEK (76), motsvarande en EBITA-marginal om 14,6 procent (13,5). Vårt fria kassaflöde var positivt i kvartalet, vilket ytterligare stärker vår finansiella ställning och ger oss handlingsfrihet framåt.
Sammantaget visar kvartalet att vår decentraliserade modell och vårt operativa fokus i varumärkesbolagen fungerar. Bruttomarginalen förbättrades med knappt tre procentenheter, ett resultat av operationell effektivitet, framgångsrika prisjusteringar och en förbättrad produktmix.
Positiv utveckling inom flera segment
Försäljningsmässigt har vi i kvartalet haft en stark utveckling på våra huvudmarknader i Storbritannien, Nederländerna och Sverige, som tillsammans representerar 86% av den totala omsättningen. I alla våra marknader fortsätter arbetet nära våra lokala organisationer för att anpassa erbjudandet och stärka vår närvaro.
Roper Rhodes bygger vidare på sin starka position och visar återigen en stabil tillväxt och förbättrad lönsamhet. Vi bedömer att bolaget tar ytterligare marknadsandelar. Med ett förstärkt försäljningsarbete och fortsatt produktutveckling positionerar vi oss för ytterligare tillväxt på den brittiska marknaden.
Svedbergs segmentet arbetar kontinuerligt med att förbättra verksamheten, och vi ser positiva effekter av dessa initiativ i den operativa utvecklingen. Vi kommer att fortsätta ha starkt fokus på utveckling och effektivisering framöver. Under kvartalet har vi haft glädjen att välkomna Martina Axell som ny VD för Svedbergs.
I Thebalux fortlöper investeringarna enligt plan. Vi är nu i full gång med att installera den nya maskinutrustningen i Veghel och vi jobbar kontinuerligt med att förfina och effektivisera produktionen i både Biddinghuizen och Veghel, vilket skapar förutsättningar för ökad kapacitet och kortare ledtider. Parallellt med detta sker ett fokuserat arbete med att lansera en ny möbelserie i mellan- till högprissegmentet på den nederländska marknaden.
Cassøe har haft en svagare försäljningsutveckling under kvartalet, till följd av svagare efterfrågan. Även i Cassøe har vi glädjen att välkomna ny VD från 1 juli i form av Jørn Strange Lykke.
Macro Design utvecklas väl med en EBITA-marginal överstigande 16 procent i en utmanande marknad, drivet av fokuserat försäljningsarbete och effektiv operativ verksamhet.
Strategiskt fokus
Med en tydlig strategisk inriktning, god finansiell stabilitet och ett engagerat team fortsätter vi att bygga Svedbergs Group för en hållbar framtid med lönsam tillväxt i fokus. Vår decentraliserade affärsmodell, där starka varumärkesbolag driver verksamheten nära marknaden, skapar både motståndskraft och anpassningsförmåga i en föränderlig omvärld. Under de kommande kvartalen intensifierar vi vårt arbete med att höja servicegraden och stärka kundvärdet, bland annat genom fortsatt produktutveckling, att vidareutveckla våra digitala verktyg och effektivisera interna processer.
Vårt hållbarhetsarbete
Under kvartalet har vi tagit flera betydelsefulla steg för att minska vår klimatpåverkan och stärka vårt cirkulära erbjudande. Arbetet med miljövarudeklarationer (EPD) fortlöper i koncernen, och nya initiativ har lanserats för att öka transparensen kring produkters klimatpåverkan. Vi fortsätter även att samarbeta nära våra strategiska leverantörer för att säkerställa att de har tydliga reduktionsplaner och kan tillhandahålla tillförlitliga klimatdata.
Flera konkreta åtgärder har genomförts i produktion och produktutveckling, med särskilt fokus på materialeffektivitet och ökad användning av återvunnet material. Dessa insatser bidrar till att minska utsläppen från såväl den egna verksamheten och transporterna samt från produkternas hela livscykel. Vi ser positivt på framstegen och fortsätter att driva arbetet framåt i linje med våra klimatmål.
Framtidsutsikter
Vi verkar i ett fortsatt utmanande makroekonomiskt klimat, där geopolitisk oro och försiktighet bland konsumenter påverkar investeringsviljan. Även om effekterna hittills varit hanterbara, bedömer vi att den rådande osäkerheten kommer att fortsätta påverka marknaden och återhämtningen. De underliggande behoven av våra produkter, i både renovering och nybyggnation, driver fortsatt positivt.
I sin helhet står vi starkt positionerade med en solid balansräkning, förbättrad lönsamhet och en tydlig definierad strategi. Vår decentraliserade affärsmodell – i kombination med geografisk bredd och närvaro i flera försäljningskanaler – fortsätter att vara en av våra främsta konkurrensfördelar.