Söndag 27 April | 06:16:34 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-11-04 N/A X-dag halvårsutdelning SVED B 0.75
2025-10-29 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-18 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-04-30 N/A X-dag halvårsutdelning SVED B 0.75
2025-04-29 N/A Årsstämma
2025-04-29 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-11 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-30 - X-dag halvårsutdelning SVED B 0.5
2024-10-25 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-30 - X-dag halvårsutdelning SVED B 0.5
2024-04-25 - Årsstämma
2024-04-24 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-29 - Bokslutskommuniké 2023
2023-12-07 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-10-30 - X-dag halvårsutdelning SVED B 0.75
2023-10-27 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-18 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-04-28 - X-dag halvårsutdelning SVED B 0.75
2023-04-27 - Årsstämma
2023-04-21 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-08 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-21 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-02 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 0.00 SEK
2022-04-29 - Årsstämma
2022-04-22 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-04 - Bokslutskommuniké 2021
2021-12-27 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-10-21 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-16 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-28 - Årsstämma
2021-04-23 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-05 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-22 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-15 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-12 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 0.00 SEK
2020-06-11 - Årsstämma
2020-04-24 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-04 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-25 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-16 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-26 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 1.25 SEK
2019-04-25 - Årsstämma
2019-04-25 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-05 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-07 - X-dag halvårsutdelning SVED B 1
2018-10-24 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-17 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-25 - X-dag halvårsutdelning SVED B 1.25
2018-04-24 - Årsstämma
2018-04-24 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-07 - Bokslutskommuniké 2017
2017-12-14 - X-dag halvårsutdelning SVED B 1
2017-10-30 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-17 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-26 - X-dag halvårsutdelning SVED B 1.25
2017-04-25 - Årsstämma
2017-04-25 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-06 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-30 - Extra Bolagsstämma 2016
2016-11-02 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-19 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-26 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 2.25 SEK
2016-04-25 - Årsstämma
2016-04-25 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-09 - Bokslutskommuniké 2015
2015-10-27 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-17 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-28 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 2.00 SEK
2015-04-27 - Årsstämma
2015-04-27 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-06 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-04 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-07-18 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-04-29 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 1.00 SEK
2014-04-28 - Årsstämma
2014-04-28 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-07 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-23 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-07-19 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-04-25 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 0.50 SEK
2013-04-24 - Årsstämma
2013-04-24 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-13 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-26 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-07-20 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-04-26 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 2.00 SEK
2012-04-25 - Årsstämma
2012-04-25 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-08 - Bokslutskommuniké 2011
2011-10-25 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-07-22 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-04-29 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 2.50 SEK
2011-04-28 - Årsstämma
2011-04-28 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-03 - Bokslutskommuniké 2010
2010-11-02 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-24 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-04-20 - X-dag bonusutdelning SVED B 3
2010-04-20 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 4.00 SEK
2010-04-19 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-10 - Bokslutskommuniké 2009
2009-10-26 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-24 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-04-22 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 1.75 SEK
2009-04-21 - Årsstämma
2009-04-21 - Kvartalsrapport 2009-Q1
2008-04-22 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 4.00 SEK
2007-04-24 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 2.50 SEK
2006-05-08 - Split SVED B 1:4
2006-04-25 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 10.00 SEK
2005-04-27 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 10.00 SEK
2004-04-28 - X-dag ordinarie utdelning SVED B 4.00 SEK

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Svedbergs Group är ett bolag som investerar i företag specialiserade på design, produktutveckling och försäljning av badrumsprodukter och tjänster. Bolaget fokuserar på tillväxt genom både organisk tillväxt och förvärv av bolag som breddar produktutbudet och den geografiska närvaron. Huvudmarknaden är norra Europa. Produkterna distribueras genom en diversifierad försäljningskanal. Bolaget grundades 1920 och har sitt huvudkontor i Halmstad.
2023-04-21 08:30:00

” Vi har framgång i vårt kommersiella arbete vilket visar sig i volym och bruttomarginal, parallellt jobbar vi med effektivisering och kostnadskontroll med tanke på den utmanande marknaden" Per-Arne Andersson, CEO

Kvartalet

  • Nettoomsättningen uppgick till 475,7 Mkr (488,1), en minskning med 3 procent varav -4 procent organisk tillväxt
  • EBITA-resultatet uppgick till 64,0 Mkr (73,4), motsvarande en marginal på 13,5 procent (15,0)
  • EBIT-resultatet uppgick 61,4 Mkr (70,3), motsvarande en marginal på 12,9 procent (14,4)
  • Resultat före skatt uppgick till 51,8 Mkr (66,7)
  • Resultat per aktie uppgick till 1,19 (1,87)
  • Fritt kassaflöde uppgick till -10,9 Mkr (50,8)
Finansiella nyckeltaljan-mars 2023jan-mars 2022R12
apr-mar
jan-dec 2022
Nettoomsättning, Mkr475,7488,11 820,51 832,9
EBIT, Mkr61,470,3225,6234,4
EBIT-marginal, %12,914,412,412,8
EBITA, Mkr64,073,4241,7251,1
EBITA-marginal, %13,515,013,313,7
EBITDA, Mkr75,985,3288,6298,0
EBITDA-marginal, %16,017,515,916,3
Resultat per aktie, kr1,191,874,334,90
Fritt kassaflöde, Mkr-10,950,8140,9202,6

VD-kommentar
Början av året har präglats av effektiviseringsåtgärder och god kostnadskontroll i samtliga varumärkesbolag vilket gjort att vi lyckats bibehålla våra bruttomarginaler trots en avmattning på marknaden för hemförbättringar. Vi har framgång i vårt kommersiella arbete vilket visar sig i volym och bruttomarginal. Att snabbt och effektivt kunna anpassa oss till en föränderlig omvärld, som vi har visat förmågan till de senaste åren, kommer också i framtiden att vara av stor betydelse.

Resultatutveckling och tillväxt
Omsättningen minskade med 2,5 procent till 475,7 Mkr och EBITA-resultatet minskade med 12,8 procent till 64,0 Mkr, jämfört med samma period föregående år. I kvartalet hade vi en negativ organisk tillväxt om 4 procent, exklusive förvärv och valutaeffekter, påverkat av samtliga varumärkesbolag och marknader förutom Roper Rhodes och Storbritannien. Roper Rhodes har haft en bra start på året där vi stärker vår position på den brittiska marknaden samt uppvisar en god bruttomarginal. Vår position på den engelska marknaden utvecklas väl och ytterligare prisjusteringar planeras genomföras av Roper Rhodes i juli senare i år. Under början av året har utvecklingen i våra nordiska länder, särskilt i Danmark och Sverige, varit mer utmanande. Det minskade resultatet kan huvudsakligen förklaras av en försvagad efterfrågan på hemförbättringar bland annat från högre räntenivåer och inflation samt högre energikostnader.

Satsning på operationell excellens ger resultat
Vi har en något förbättrad bruttomarginal på 41,4 procent trots utmanande marknad. Detta är ett resultat av anpassade kapaciteter i produktionen och ett framgångsrikt arbete med prisjusteringar som genomförts i kvartalet och föregående år. Vi reducerar våra kostnader succesivt, dock utmanas vi av högre logistikkostnader för transporter till kund i Storbritannien. Kostnad för sålda varor minskade med 3% jämfört med föregående år och förklaras genom vårt bibehållna effektiviseringsfokus. Operationell excellens handlar om att uppnå kostnadseffektivitet i verksamheten och vi fokuserar på att effektivisera där det är möjligt samtidigt som vi förstärker vår produktutveckling för att investera i framtiden. Under kvartalet har Svedbergs minskat omkostnaderna i produktionen och energioptimerat verksamheten. Vi kan även konstatera att fraktpriserna i kvartalet varit stabila på de nivåer som var gällande innan utbrottet av coronapandemin. Kassaflöde och rörelsekapital är på förväntad nivå med undantag av engångseffekter.

Mix av försäljningskanaler dämpar effekten av nedgången i byggsektorn
Vår heltäckande säljkanalmix och geografiska differentiering bidrar till en lägre grad av konjunkturkänslighet. Vi har under kvartalet vägt upp en något svagare efterfrågan från bad- och byggfackhandeln i Sverige med en stabil god efterfrågan via försäljningskanalen professionella avtal. Försäljningskanalen rymmer försäljning till bygg- och projektstarter och stod för ca 15 procent av koncernens totala omsättning under det första kvartalet. För bostadsbyggandet i Sverige, som började sjunka redan under fjolåret, kommer nedgången att fortsätta i år enligt bransch- och arbetsgivarorganisation Byggföretagen. Givet ledtider i försäljningen via professionella avtal är vår bild att de lägre volymerna i byggstarter som Byggföretagen pekar på kommer påverka vår försäljning via professionella avtal i Sverige framgent. Vi ser fortsatt att försäljningen i kvartalet drevs av efterfrågan på renoveringar, underhåll och förbättringar av badrum.

Hållbarhetsarbete i fokus
Under kvartalet har vi fortsatt vårt viktiga hållbarhetsarbete, där vi på bred front arbetar för att bli en av de mest hållbara badrumskoncernerna på de marknader där vi är verksamma. För oss är hållbarhet en naturlig del i vårt dagliga arbete, och vi har under kvartalet fortsatt vårt arbete med att ta ansvar för hållbarhetsutmaningar i alla steg i värdekedjan - från idéstadiet av nya produkter, inköp, tillverkning, försäljning, användning och återvinning. Tillsammans med varumärkesbolagen tar vi ett helhetsperspektiv på hållbarhetsarbetet för att nå de högt ställda mål vi har åtagit oss.

Framtidsutsikter
Vi befinner oss just nu i en utmanande marknadssituation drivet av hög inflation och höga räntor på samtliga marknader där vi är verksamma. Vi håller en noggrann uppsikt över utvecklingen och bedömer att den makroekonomiska terrängen fortsatt kommer att vara krävande innan vi kan se en förbättring. Genom att vara lyhörda och uppmärksamma på dessa utmaningar arbetar vi hårt för att hantera situationen på ett effektivt sätt och dra nytta av de fördelar som vår verksamhetsmodell möjliggör. Våra främsta styrkor - våra starka varumärken, vår flexibilitet och vår historiska förmåga att anpassa oss till förändringar kommer fortsatt att vara av stor betydelse. Vår geografiska differentiering och heltäckande säljkanalmix är fortsatt viktig för att bibehålla en lägre grad av konjunkturkänslighet. Sammantaget står vi väl rustade för att utveckla vår position och förbättra våra marginaler genom att bibehålla vår koncentration på operationell excellens, proaktiva försäljningsinsatser och produktinnovation.