Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Hälsovård |
Industri | Läkemedel & Handel |
Europa är kvartalets draglok
Perioden i sammandrag
Siffror inom parentes avser utfall under motsvarande period föregående år.
Samtliga belopp i rapporten utrycks i Sveriges valuta (SEK) och avrundas till närmaste miljontal, om ej annat anges.
Fjärde kvartalet: 1 oktober - 31 december 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 661,3 MSEK (627,2 MSEK), motsvarande en ökning om 5% (26%)
- Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till 4% (23%)
- Operationell EBITDA uppgick till 145,3 MSEK (133,7 MSEK), motsvarande en ökning om 9%, respektive en EBITDA-marginal om 22,0% (21,3%). De operationella justeringarna om totalt 6,3 MSEK avser en legal uppgörelse, samt en icke-kassaflödespåverkad omvärdering av förvärvslager till verkligt värde
- Operationell EBITA uppgick till 123,7 MSEK (113,6 MSEK), motsvarande en ökning om 9% respektive en EBITA-marginal om 18,7% (18,1%)
- Operationell EBIT uppgick till 123,3 MSEK (113,3 MSEK), motsvarande en ökning om 9% respektive en EBIT-marginal om 18,6% (18,1%)
- Resultat efter skatt uppgick till 23,8 MSEK (‑13,0 MSEK)
- Resultat per aktie beräknat på 158 862 839 aktier (158 731 900 aktier) uppgick till 0,15 SEK (‑0,08 SEK)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 81,7 MSEK (126,3 MSEK)
- 75,0 MSEK har amorterats på skulderna till kreditinstitut
- Per den 31 december 2024 uppgick likvida medel till 186,8 MSEK (237,3 MSEK)
Helåret: 1 januari - 31 december 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 2 530,2 MSEK (2 324,6 MSEK), motsvarande en ökning om 9% (27%)
- Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till 9% (15%)
- Operationell EBITDA uppgick till 560,7 MSEK (494,0 MSEK), motsvarande en ökning om 14%, respektive en EBITDA-marginal om 22,2% (21,3%). De operationella justeringarna om totalt 19,8 MSEK avser fusion- och förvärvskostnader, justeringar av avsättningar till följd av efterkrav från tidigare år, samt en icke-kassaflödespåverkad omvärdering av förvärvslager till verkligt värde
- Operationell EBITA uppgick till 478,0 MSEK (416,1 MSEK), motsvarande en ökning om 15%, respektive en EBITA-marginal om 18,9% (17,9%)
- Operationell EBIT uppgick till 476,4 MSEK (414,8 MSEK), motsvarande en ökning om 15%, respektive en EBIT-marginal om 18,8% (17,8%)
- Resultat efter skatt uppgick till 98,9 MSEK (58,6 MSEK)
- Resultat per aktie beräknat på 158 786 637 aktier (158 731 900 aktier) uppgick till 0,62 SEK (0,37 SEK)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 359,1 MSEK (444,0 MSEK)
- 200,0 MSEK har amorterats på skulderna till kreditinstitut
- Styrelsen föreslår utdelning om 0,25 SEK (0,23 SEK) per aktie
Väsentliga händelser under fjärde kvartalet
Swedencare ingår samarbete med zooplus för att lansera NaturVet-produkter på den europeiska marknaden.
Swedencares ProDen PlaqueOff® Soft Chews för hundar erhåller VOHC-sigill.
Swedencare har kvalificerat sig för handel på OTCQX® Best Market.
Väsentliga händelser efter fjärde kvartalets utgång
Det finns inga väsentliga händelser efter det fjärde kvartalets utgång att kommentera.
VD har ordet
Det fjärde kvartalets nettoomsättning om 661 MSEK innebar en ökning med 5% jämfört med Q4 2023 och den högsta omsättningen hittills. Vår operationella EBITDA-marginal var 22% och uppgick till 145 MSEK, även det bästa hittills. Såsom förväntat fortsätter vår nettoskuldsättning genom EBITDA att minska och är nu 2,05 från att ha varit 2,63 i december 2023. Vårt kassaflöde är fortsatt starkt och vi har använt vår kassa till både nödvändiga satsningar i verksamheten och amortering om 75 MSEK under kvartalet. Vår organiska tillväxt uppgick till 4% för kvartalet och 9% för året. Liksom i förra kvartalet är det tudelat med vår största enhet NaturVet som har en negativ tillväxt om -21% i kvartalet samtidigt som övriga koncernen levererar organisk tillväxt om 18%. Efter ett omfattande arbete med organisation, processer, strategi och inte minst in-försäljning har vi nu gått in i 2025 fokuserade, förberedda och kan konstatera att flera befintliga och nya kundavtal, vilka har förhandlats under de senaste 12 månaderna kommer att synas i siffrorna 2025. Jag är försiktigt optimistisk om att vi under kommande år ska leverera två-siffrig organisk tillväxt vilket även förväntas ge en förbättrad lönsamhet.
Marknadsläge
Ingen har undgått att följa det amerikanska presidentvalet och vad som hänt därefter. Vi har under flera år fokuserat på att ha produktionsenheter på olika lokala marknader (EU, NA och UK) främst för att möjliggöra smidig och snabb produkttillgång men även med fokus på hållbarhet genom att minimera transporter. Vi har även som strategi att köpa lokala råvaror, ingredienser och förpackningar där det är möjligt. Således är vi väl förberedda för olika scenarios i världshandeln och förväntar oss en begränsad påverkan. Vår Pharmadivision visar stark tillväxt inom framför allt tillverkning och som jag tidigare kommunicerat förväntar vi oss fortsatt stark tillväxt under kommande år då både kontrakterade projekt går från utveckling till tillverkning samt att vi utökat vårt utbud med att kunna erbjuda vätskebaserade lösningar utöver tabletter och Soft chews. Geografiskt fortsätter Europa att leda vår tillväxt och det är
UK, Norden och Italien som utmärker sig. Jag vill även särskilt nämna Grekland som är en liten marknad men som tar marknadsandelar år efter år samt är ett bra exempel för vad det innebär när man blir en del av Swedencare. Året innan vi förvärvade Biovet, 2018, stod Swedencare-produkter för 14% av deras försäljning och nu, 6 år senare, är det talet 55% samtidigt som försäljningen av Swedencare produkter 2024 är på samma nivå som bolagets totala omsättning var 2018. UK har fortsatt svag tillväxt avseende veterinärsledet men vi har indikationer på att det nu vänt och att detta år kommer att vara starkare både på grund av marknaden i sig och då vi har ett flertal viktiga och efterfrågade produktlanseringar. Online i UK har å andra sidan varit särskilt framgångsrikt med skiftet till egenhanterad Amazonförsäljning och där förväntas goda tillväxttal även i 2025 då vi även påbörjat en omläggning av resterande Amazon i EU. I USA har vi nu tagit ett samlat grepp om vår försäljning till veterinärssidan som Brian Nugent presenterar nedan och han deltar även på vår kvartalspresentation. ProDen PlaqueOff® är fortsatt vårt snabbast växande varumärke, både globalt och i värde. Med att utnyttja olika delar av organisationen har vi lyckats med att sälja våra produkter i samtliga kanaler vilket i sin tur ger oss en tillväxt långt över branschen. Under kvartalet växte vår dentalförsäljning med 54%.
Bolaget NaturVet
Det som påverkade kvartalet mest negativt var främst Private label. Vid skiftet 2023/2024 gjordes förändringar av ordervolym och priser vilket ledde till större beställningar sista kvartalet 2023. Vi har inte gjort liknande justeringar detta år vilket därför resulterade i att våra två största kunder istället skjutit på beställningar till 2025. I omorganisationen som skett under året har arbetssättet ändrats vilket förväntas ge bättre visibilitet angående planering, produktion samt förbättra prognostisering för kommande kvartal. Varumärkes-försäljningen har stabiliserats och jag förväntar mig att tillväxten återkommer 2025. Förändringarna som gjorts under 2024 har varit nödvändiga för att kunna ta NaturVet till nästa nivå och vi förväntar att börja skörda frukten av detta arbete redan under innevarande år då flera nya samarbeten har påbörjats eller bekräftats. Gällande Big Box retailers kommer vi finnas på tre av de största kedjornas online-sortiment innan kvartalet är över. Att vara upplagda online är en förutsättning för att sedan kunna lanseras i deras fysiska butiker.
M&A
Under 2024 har marknaden vaknat till liv och det har åter gjorts fler affärer. Utöver mindre tilläggsförvärv, liknande det vi gjort under 2024, är vi nu redo att närmare titta på större möjligheter. Jag har återupptagit dialoger med företag som vi upprätthållet kontakten med samtidigt som vi utvärderar nya möjligheter. Min förhoppning är att vi under året lyckas genomföra någon av dessa och som, förutom attraktiva tillväxt och lönsamhetstal, även bidrar med något nytt till vår globala grupp. Avslutningsvis vill jag tacka hela organisationen för deras insatser och engagemang under 2024 och jag förväntar mig att detta ska leda till ett ännu bättre 2025!
Håkan Lagerberg
Malmö den 13 februari 2025
Fullständig bokslutskommuniké bifogas detta pressmeddelande samt finns tillgänglig på www.swedencare.com.
Swedencare bjuder in investerare och analytiker till en presentation av bokslutskommunikén där CEO Håkan Lagerberg och CFO Jenny Graflind kommenterar rapporten. I presentationen kommer även Brian Nugent, CCO Nordamerika, att medverka. Presentationen hålls kl. 10:30-11:15 CEST och går att följa via live webinar.
Webinariet nås genom denna länk: https://us06web.zoom.us/j/88676838283