Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Hälsovård |
Industri | Läkemedel & Handel |
Försäljningsrekord och 9% organisk tillväxt
Perioden i sammandrag
Siffror inom parentes avser utfall under motsvarande period föregående år.
Andra kvartalet: 1 april - 30 juni 2023
Nettoomsättningen uppgick till 572,1 MSEK (470,9 MSEK), motsvarande en ökning om 21%
Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till 9% (4%)
Operationell EBITDA uppgick till 119,5 MSEK (123,2 MSEK), motsvarande en minskning om 3% respektive en operationell EBITDA-marginal om 20,9% (26,2%)
Operationell EBITA uppgick till 99,9 MSEK (107,5 MSEK), motsvarande en minskning om 7% respektive en operationell EBITA-marginal om 17,5% (22,8%)
Operationell EBIT uppgick till 98,5 MSEK (107,3 MSEK), motsvarande en minskning om 8% respektive en operationell EBIT-marginal om 17,2% (22,8%)
Resultat efter skatt uppgick till 16,3 MSEK (60,2 MSEK)
Resultat per aktie beräknat på 158 731 900 aktier (158 111 805 aktier) uppgick till 0,10 SEK (0,38 SEK)
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 81,5 MSEK (15,7 MSEK). 50 MSEK har amorterats på skulderna till kreditinstitut
Per den 30 juni 2023 uppgick likvida medel till 197,6 MSEK (235,5 MSEK)
Första halvåret: 1 januari - 30 juni 2023
Nettoomsättningen uppgick till 1 095,3 MSEK (848,6 MSEK), motsvarande en ökning om 29%
Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till 10% (6%)
Operationell EBITDA uppgick till 226,8 MSEK (217,9 MSEK), motsvarande en ökning om 4% respektive en operationell EBITDA-marginal om 20,7% (25,7%)
Operationell EBITA uppgick till 189,3 MSEK (189,6 MSEK), respektive en operationell EBITA-marginal om 17,3% (22,3%)
Operationell EBIT uppgick till 185,9 MSEK (189,1 MSEK), motsvarande en minskning om 2% respektive en operationell EBIT-marginal om 17,0% (22,3%)
Resultatet efter skatt uppgick till 33,5 MSEK (74,9 MSEK)
Resultat per aktie beräknat på158 731 900 (152 325 798 aktier) uppgick till 0,21 SEK (0,49 SEK)
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 181,9 MSEK (65,9 MSEK)
Valutakursvinster uppgick till 1,0 MSEK (7,2 MSEK)
Väsentliga händelser under andra kvartalet
Symrise har offentliggjort ett budpliktserbjudande till aktieägarna i Swedencare efter att ha förvärvat ytterligare 2 300 aktier i Swedencare AB (publ) och att Symrises innehav därefter uppgick till 30% av antalet aktier och röster i Swedencare AB. Styrelsen för Swedencare AB (publ), exklusive representanterna från Symrise, rekommenderar enhälligt aktieägarna i Swedencare att inte acceptera det kontanta budpliktsbudet som lämnats av Symrise AG.
MWI Animal Health® har förvärvat exklusiva rättigheter till att marknadsföra och sälja varumärket Stratford Care i USA.
Swedencare har gjort ett tillskott till koncernledningen med Laszlo Varga som från 15 augusti 2023 blir Swedencares European Commercial Officer.
Väsentliga händelser efter andra kvartalets utgång
Det finns inga väsentliga händelser att kommentera efter det andra kvartalets utgång.
VD har ordet
Det andra kvartalets nettoomsättning om 572,1 MSEK innebär en ökning med 21% jämfört med Q2 2022 och är vårt starkaste kvartal någonsin samtidigt som vårt operationella EBITDA-resultat är 119,5 MSEK, motsvarande en marginal om 20,9%. Vårt starka kassaflöde har under kvartalet möjliggjort totalt105 MSEK i betald utdelning, betalning för ett förvärv samt amorteringar.
Vår organiska tillväxt om 9% är starkare än marknadenoch bekräftar att vår strategi med att arbeta med långsiktiga partnerskap börjar generera försäljning. Lagerutförsäljningarna som kraftigt påverkade oss under 2022 hade under Q2 2023 en påverkan på några bolag inom gruppen men är nu i princip över varför vi förväntar oss en ännu starkare organisk tillväxt i andra halvåret. Sista månaden i kvartalet var, liksom i föregående, vår starkaste försäljning någonsin. Avseende våra olika försäljningskanaler är Online och Pet Retail starkare medan Veterinärskanalen fortfarande är något avvaktande. Våra nya strategiska veterinärssamarbeten, Patterson som vi meddelat om i mars samt det nya avtalet med MWI som kommunicerades ut i juni, har krävt utbildning och förberedelsearbete under det gånga halvåret. Nu förväntar vi oss en ökad försäljning från och med innevarande kvartal när deras säljkårer lanserar vårt samarbete i över 20 000 veterinärkliniker.
Stark tillväxt med lite lägre marginal
Vår marginal har påverkats negativt under kvartalet av att vår omorganisation i Vetio South kostat mer och tagit längre tid än vad vi räknat med. Nu är det mesta slutfört och det ska visa sig i lönsamheten framöver. Även Vetio North levererade en sämre lönsamhet än förväntat på grund av projektmixen ochförskjutningar av projekt men samtidigt har vi under kvartalet signerat flera nya kunder vilket borgar för en fortsatt god tillväxt med förbättrad lönsamhet. Vetio North har numera kunder från fem världsdelar vilket både visar på den globala efterfrågan inom utveckling av husdjursläkemedel samt vår position med expertkompetens i att utveckla högkvalitativa produkter och kundintresset för vår patenterade Soft chew-process. Marginalen har även påverkats negativt av vår höga tillväxt i Onlinekanalen, där de största plattformarna kraftigt höjt sina försäljningsavgifter. Jag räknar med att de åtgärder vi gjort under kvartalet tillsammans med andra som görs under året kommer visa på en marginalförbättring framöver.
Förvärvar intressant koncept
Under kvartalet förvärvade vi ett spännande och nystartat bolag avseende ett medlemskoncept för veterinärkliniker i USA, Vet Buyers Direct. Konceptet erbjuder medlemskliniker förmånliga priser och tillgång till högkvalitativa produkter mot en månatlig prenumerationsavgift.
NaturVet® och ProDen PlaqueOff®
Vårt största varumärke NaturVet® har haft ett rekordkvartal med bland annat en lansering av sin nya produktlinje ”Scoopables”. Lanseringen betecknas som den bästa någonsin och då har några av de största kedjorna ännu inte hunnit lansera linjen. ProDen PlaqueOff® fortsätter sin starka utveckling och växte med 45% under kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år. Den starkaste tillväxten ser vi online i både UK och USA men vår flaggskeppsprodukt har god tillväxt även på de andra kanalerna världen över.
Budpliktsbud
Under kvartalet presenterade Symrise ett budpliktsbud, eftersom de överstigit 30% ägande, på 37,50kr. Accepttiden har nu löpt ut och jag själv, samt många andra större aktieägare, har inte accepterat eftersom vi är övertygade om att vi kommer att bygga ett betydligt högre aktieägarvärde de kommande åren. Jag ser fram emot att tillsammans med Symrise och alla er andra fortsätta på den tillväxtresa vi inlett.
Nöjda medarbetare
Under kvartalet genomförde vi en global medarbetarundersökning för första gången vars resultat vi kommer att arbeta med under året i våra olika bolag. På gruppnivå ligger vi klart över snittet på medarbetarnöjdhet samt för viljan att rekommendera vår arbetsplats. Detta var ett resultat jag både hoppades på och även förväntade mig då jag ofta reser och besöker våra gruppbolag och möter engagerade och motiverade kollegor. Efter sommaren tillträder Laszlo Varga, vår nya CCO Europe, ett viktigt tillskott som kommer att vara avgörande för att ta tillvara alla affärsmöjligheter vi ser framför oss.
Tack för denna gång och hoppas ni alla har en härlig sommar!
Håkan Lagerberg, VD
Malmö den 27 juli 2023