Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Hälsovård |
Industri | Läkemedel & Handel |
Utökat samarbete med Amazon
Perioden i sammandrag
Siffror inom parentes avser utfall under motsvarande period föregående år.
Andra kvartalet: 1 april - 30 juni 2025
- Nettoomsättningen uppgick till 646,7 MSEK (630,5 MSEK), motsvarande en ökning om 3% (10%)
- Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till 7% (10%)
- Operationell EBITDA uppgick till 122,9 MSEK (140,9 MSEK), motsvarande en minskning om ‑13%, respektive en EBITDA-marginal om 19,0% (22,3%). De operationella justeringarna om totalt 32,6 MSEK avser förvärvskostnader, kostnader för implementering av ERP-system samt en icke-kassaflödespåverkad omvärdering av förvärvslager till verkligt värde
- Operationell EBITA uppgick till 106,1 MSEK (119,9 MSEK), motsvarande en minskning om ‑12%, respektive en EBITA-marginal om 16,4% (19,0%)
- Resultat efter skatt uppgick till ‑6,9 MSEK (20,9 MSEK)
- Resultat per aktie beräknat på 159 840 958 aktier (158 731 900 aktier) uppgick till ‑0,04 SEK (0,13 SEK)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 32,8 MSEK (81,2 MSEK)
- Per den 30 juni 2025 uppgick likvida medel till 124,0 MSEK (170,0 MSEK)
Första halvåret: 1 januari - 30 juni 2025
- Nettoomsättningen uppgick till 1 287,8 MSEK (1 228,0 MSEK), motsvarande en ökning om 5% (12%)
- Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till 6% (11%)
- Operationell EBITDA uppgick till 247,4 MSEK (279,7 MSEK), motsvarande en minskning om ‑12%, respektive en EBITDA-marginal om 19,2% (22,8%). De operationella justeringarna om totalt 32,8 MSEK avser förvärvskostnader, kostnader för implementering av ERP-system samt en icke-kassaflödespåverkad omvärdering av förvärvslager till verkligt värde
- Operationell EBITA uppgick till 209,6 MSEK (239,1 MSEK), motsvarande en minskning om ‑12%, respektive en EBITA-marginal om 16,3% (19,5%)
- Resultat efter skatt uppgick till 16,9 MSEK (51,0 MSEK)
- Resultat per aktie beräknat på 159 354 600 aktier (158 731 900 aktier) uppgick till 0,11 SEK (0,32 SEK)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 129,6 MSEK (151,8 MSEK)
Väsentliga händelser under andra kvartalet
Swedencare AB (publ) har slutfört förvärvet av Summit Veterinary Pharmaceuticals Limited och genomfört en emission av aktier till säljaren som en del av köpeskillingen.
Väsentliga händelser efter andra kvartalets utgång
Det finns inga väsentliga händelser efter det andra kvartalets utgång att kommentera.
VD har ordet
Det andra kvartalets nettoomsättning om 647 MSEK innebar en ökning med 3% jämfört med Q2 2024. Vår operationella EBITDA-marginal var 19% och uppgick till 123 MSEK. Vår organiska tillväxt uppgick till 7% för kvartalet, en förbättring jämfört med förra kvartalet men lägre än vårt mål om två-siffrig organisk tillväxt.
Om den ”Big Boxretail-order” till Walmart, som vi tidigare kommunicerat om hade gått i Q2 enligt plan hade vi haft två-siffrig organisk tillväxt, dock blev den skjuten till början av juli utan vår försorg. Trots förseningen av vår order ligger den faktiska lanseringen i butik fortfarande enligt plan och i slutet av juli kommer vi att finnas i nästan 1 400 butiker! Under kvartalet tog vi kontroll över NaturVets Amazon-konto, vilket tidigare var planerat till årsskiftet. Under kvartalet sålde vi vårt tidigare partners lager vilket är den främsta anledningen till vår något svaga lönsamhet för kvartalet. Det återstående produktlagret förväntas säljas under Q3 och kommer ha viss påverkan av EBITDA-marginalen dock i mindre utsträckning än Q2. När vi summerar 2025 förväntar vi oss att uppnå tvåsiffrig organisk tillväxt för helåret med högre lönsamhet jämfört med 2024.
Omvärld
Tullhot, valutaförändringar och krig skapar naturligtvis oro i marknaden och vi fortsätter se viss försiktighet hos våra större kunder i sina beställningar och lageruppbyggnad. Tullar har, som tidigare beskrivet, en mindre påverkan på oss då vår strategi är att ha lokal produktion samt lokala leverantörskedjor.
Med koncernens största verksamhet i USA har vi en valutapåverkan under kvartalet om –9% som negativt påverkar vår omsättning. På resultatet har dock detta en marginell påverkan då vi har nästan uteslutande kostnader och intäkter i lokal valuta.
Husdjursbranschen är stabil och motståndskraftig varför de flesta marknadsexperter förväntar sig att tillväxten för branschen ska hålla i sig runt 5%. Vi känner oss säkra på en fortsatt starkare marknad för oss då Online (där vi är närmast slutkunden) är den kanal där vi har starkast tillväxt.
Laszlo Varga, vår CCO Europe och Ecomlead beskriver nedan en del av våra Online aktiviteter under kvartalet och kommer på vår kvartalspresentation även tala om vår hållbarhetsstrategi.
Segment
Geografiskt fortsätter Europa att leda vår tillväxt med bidrag från framför allt Norden och UK. Online och veterinärkanalen är fortsatt starkast i UK och i Norden Online samt Pet Retail.
Handelsförutsättningarna mellan UK och EU förbättrades avsevärt när UK beslutat att ta bort kravet om veterinärsintyg för produkter med animaliskt innehåll. Detta underlättar både administration och kostnadsbilden mellan framför allt Irland och UK där vi har ett stort flöde. Sydeuropa är något svagare men Italien har vänt den negativa utvecklingen från Q1 till enkelsiffrig tillväxt.
Vår nya ledning för Veterinärskanalen i USA har genomfört en del organisationsförändringar vilket resulterat i både förbättrat samarbete internt mellan våra olika varumärken samt utökat kundinteraktionerna. Det senare har redan resulterat i ett betydande flerårigt kundavtal som omfattar ett brett sortiment av nyutvecklade dermatologiska produkter för veterinärkanalen, vilket förväntas generera intäkter redan under andra halvåret och många år framöver.
Pet Retail har varit något svagare på grund av Naturvets omprofilering och lageroptimering hos våra större kunder och distributörer. Samtliga vill så fort som möjligt lansera den nya designen men behöver samtidigt sälja ut produkterna med den gamla designen först från sitt lager. När innevarande kvartal är över kommer alla våra större kunder att ha lanserat och med CVS och Walmart som nya kunder samt expansion med Petsmart förväntas Q3 och framåt att visa en stark försäljningsutveckling.
Online är fortsatt vår snabbast växande kanal, och den tillväxten förväntas fortsätta nu när vi har tagit hem NaturVets Amazon-försäljning under kvartalet. Vi arbetar för närvarande med att implementera våra beprövade försäljningsstrategier och processer, och vi ser redan en ökning av NaturVets försäljning på Amazon.
I vårt tillverkningssegment rapporterade alla bolag tillväxt, förutom inom Pharma, som fick skjuta upp sitt största produktionsprojekt till andra halvåret på grund av kundens hastigt förändrade lanseringsplan. Vi förväntar oss stark tillväxt inom Pharma-segmentet framöver, med både befintliga och nytecknade kunder. Vi har även utökat vårt produktsortiment och kan nu producera “sterila ögonvätskor”, en nischad men efterfrågad produktgrupp med intresse från flera veterinärföretag. För övriga tillverkningsbolag är tillväxten ensiffrig i Nordamerika och tvåsiffrig i Europa, där efterfrågan på “soft chew” är fortsatt stark.
M&A och utsikter
Vårt senaste förvärv, Summit, har utvecklats väl med god tillväxt och något lägre lönsamhet på grund av justeringar i samband med integreringen i vår grupp. Vi har redan börjat att utveckla soft chews med några av Summits aktiva ingredienser och får förhoppningsvis dessa godkända för lansering tidigt nästa år.
Vårt fokus framöver avseende förvärvsdiskussioner kommer vara mer inriktade på nya geografier då vi ser Asien som en mycket intressant marknad framöver där både Kina och Indien har goda utsikter för kraftig tillväxt.
Andra halvåret har startat starkt inom samtliga segment och från nu ska vi leverera tvåsiffrig tillväxt, tillsammans med förbättrade marginaler. Jag ser fram emot vår kommande rapport och tackar för ert intresse.
Jag vill avsluta med att tacka hela organisationen, partners och våra aktieägare och önska er alla en skön sommar.
Håkan Lagerberg
Malmö den 23 juli 2025
Fullständig delårsrapport bifogas detta pressmeddelande samt finns tillgänglig på www.swedencare.com.
Swedencare bjuder in investerare och analytiker till en presentation av halvårsresultatet där CEO Håkan Lagerberg och CFO Jenny Graflind kommenterar rapporten. Laszlo Varga, CCO Europa, kommer också att delta på webinariet. Presentationen hålls kl. 10:30-11:30 CEST och går att följa via live webinar.
Webinariet nås genom denna länk: https://us06web.zoom.us/j/88038903674