Lördag 28 Juni | 07:45:30 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-05 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-23 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-18 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-04-25 - X-dag ordinarie utdelning TAGM B 0.00 SEK
2025-04-24 - Årsstämma
2025-04-24 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-05 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-23 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-12 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-03 - X-dag ordinarie utdelning TAGM B 0.00 SEK
2024-05-02 - Årsstämma
2024-04-25 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-02 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-31 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-14 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 - X-dag ordinarie utdelning TAGM B 0.00 SEK
2023-05-16 - Årsstämma
2023-04-28 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-02 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-29 - X-dag ordinarie utdelning TAGM B 0.00 SEK
2022-04-28 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-03 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-27 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-16 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-06 - Split TAGM B 25:1
2021-04-30 - X-dag ordinarie utdelning TAGM B 0.00 SEK
2021-04-29 - Årsstämma
2021-04-29 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-01-28 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-22 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-16 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-04-30 - X-dag ordinarie utdelning TAGM B 0.00 SEK
2020-04-29 - Årsstämma
2020-04-29 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-30 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-24 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-12 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-26 - X-dag ordinarie utdelning TAGM B 0.00 SEK
2019-04-25 - Årsstämma
2019-04-25 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-01-24 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-25 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-13 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-27 - X-dag ordinarie utdelning TAGM B 0.00 SEK
2018-04-26 - Årsstämma
2018-04-26 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-01-26 - Bokslutskommuniké 2017
2017-10-27 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-14 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-28 - X-dag ordinarie utdelning TAGM B 0.00 SEK
2017-04-27 - Årsstämma
2017-04-27 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-01-26 - Bokslutskommuniké 2016
2016-10-27 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-15 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-29 - X-dag ordinarie utdelning TAGM B 0.00 SEK
2016-04-28 - Årsstämma
2016-04-28 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-01-28 - Bokslutskommuniké 2015
2015-10-22 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-16 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-24 - X-dag ordinarie utdelning TAGM B 0.00 SEK
2015-04-23 - Årsstämma
2015-04-23 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-05 - Bokslutskommuniké 2014
2014-10-23 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-07-17 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-04-25 - X-dag ordinarie utdelning TAGM B 0.00 SEK
2014-04-24 - Årsstämma
2014-04-24 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-05 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-24 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-08 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-04-19 - X-dag ordinarie utdelning TAGM B 0.00 SEK
2013-04-18 - Årsstämma
2013-04-18 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-14 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-25 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-16 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-06-14 - Årsstämma
2012-04-19 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-23 - Bokslutskommuniké 2011
2011-10-20 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-11 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-04-08 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-03-18 - X-dag ordinarie utdelning TAGM B 0.00 SEK
2011-03-17 - Årsstämma
2011-02-10 - Bokslutskommuniké 2010
2010-10-21 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-12 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-04-23 - X-dag ordinarie utdelning TAGM B 0.00 SEK
2010-04-22 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-18 - Bokslutskommuniké 2009
2009-10-22 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-13 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-04-28 - X-dag ordinarie utdelning TAGM B 0.00 SEK
2009-04-27 - Årsstämma
2009-04-23 - Kvartalsrapport 2009-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriElektronisk utrustning
TagMaster är ett applikationsinriktat teknikbolag som utvecklar och säljer sensorsystem och datalösningar baserade på radio-, radar-, magnetisk- och kamerateknologier för krävande miljöer. TagMaster arbetar inom två segment – Segment Europa och Segment USA - under varumärkena TagMaster, Sensys Networks och Citilog. Bolagets produkter och lösningar används främst inom segmentet smarta städer. TagMaster har verksamhet på en global nivå.
2025-06-26 09:00:00

TagMaster, en ledande tillverkare och leverantör av datalösningar och avancerade sensorsystem för Smarta Städer inom Traffic och Rail, bidrog den 11 juni i år via sitt franska dotterbolag Citilogs automatiska incidenthanteringssystem till att en allvarlig incident med en brinnande lastbil i Vuache-tunneln på A40 mellan Lyon och Geneve slutade lyckligt utan några skadade. Det hela började med att incidenthanteringssystemet identifierade ett stillastående fordon, vilket fick operatören ATMB (Autoroutes et Tunnel du Mont Blanc) att omedelbart stänga tunneln, släcka elden som uppstod i lastbilen och evakuera chauffören.

Incidenten i Vuache-tunneln är ett tydligt exempel på hur intelligenta transportlösningar kan användas för att förhindra olyckor. I det här fallet fanns TagMasters automatiska incidenthanteringssystem, som syftar till att snabbt identifiera farliga situationer som stillastående fordon, rök, eller andra incidenter för att vidta snabba motåtgärder, installerat i tunneln.

”Säkerheten i den här typen av tunnlar är högsta prioritet. I sådana högriskmiljöer kan en tidig varning vara avgörande för att rädda liv. I det här fallet agerade ATMB extremt snabbt och med rätt åtgärder på den varning de fick via vårt system. Det är extremt glädjande att en allvarlig händelse på så sätt kunde förhindras”, säger Jonas Svensson, VD, TagMaster.

Händelsen i den 3,1 kilometer lång Vuache-tunneln, som är en del av A40 mellan Lyon och Geneve, inträffade den 11 juni i år. Klockan 10.33 identifierade det automatiska incidentdetekteringssystemet ett stillastående fordon. ATMBs kontrollcenter aktiverade omedelbart procedurer för att stänga tunneln. Fem minuter senare 10.38 började lastbilen brinna, men då var tunneln redan stängd. Räddningstjänsten ingrep snabbt, inga andra fordon var inblandade och föraren evakuerades i säkerhet. Klockan 05.30 nästa morgon kunde trafiken släppas på igen genom det opåverkade tunnelröret.

Det positiva utfallet är resultatet av en anmärkningsvärt snabb och samordnad insats från ATMBs driftteam och räddningstjänst och av det automatiska incidentdetekteringssystem som gav den tidiga varningen. Det medförde att tunneln stängdes innan branden bröt ut, vilket förhindrade att andra fordon körde in och avvärjde en situation som kunde ha blivit betydligt mer allvarlig.