Tisdag 29 April | 20:27:29 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-10-22 07:50 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-10-03 N/A X-dag halvårsutdelning THULE 4.15
2025-07-15 07:50 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-04-30 N/A X-dag halvårsutdelning THULE 4.15
2025-04-29 N/A Årsstämma
2025-04-29 07:50 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-07 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-23 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-10-04 - X-dag halvårsutdelning THULE 4.75
2024-07-17 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-29 - X-dag halvårsutdelning THULE 4.75
2024-04-26 - Årsstämma
2024-04-26 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-09 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-27 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-10-04 - X-dag halvårsutdelning THULE 4.6
2023-07-19 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-04-28 - X-dag halvårsutdelning THULE 4.6
2023-04-27 - Årsstämma
2023-04-27 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-10 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-10-05 - X-dag halvårsutdelning THULE 6.5
2022-07-21 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-27 - X-dag halvårsutdelning THULE 6.5
2022-04-26 - Årsstämma
2022-04-26 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-09 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-22 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-10-01 - X-dag halvårsutdelning THULE 4
2021-07-21 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-23 - X-dag bonusutdelning THULE 7.5
2021-04-23 - X-dag halvårsutdelning THULE 4
2021-04-22 - Årsstämma
2021-04-22 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-10 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-23 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-10-14 - X-dag halvårsutdelning THULE 0
2020-07-21 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-04-29 - X-dag halvårsutdelning THULE 0
2020-04-28 - Årsstämma
2020-04-28 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-12 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-25 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-10-04 - X-dag halvårsutdelning THULE 3.5
2019-07-18 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-29 - X-dag halvårsutdelning THULE 3.5
2019-04-26 - Årsstämma
2019-04-26 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-13 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-26 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-10-04 - X-dag halvårsutdelning THULE 3
2018-07-19 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-26 - X-dag halvårsutdelning THULE 3
2018-04-25 - Årsstämma
2018-04-25 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-13 - Bokslutskommuniké 2017
2017-10-27 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-10-05 - X-dag halvårsutdelning THULE 1.7
2017-09-20 - Kapitalmarknadsdag 2017
2017-07-20 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-27 - X-dag halvårsutdelning THULE 1.7
2017-04-27 - X-dag bonusutdelning THULE 7.5
2017-04-26 - Årsstämma
2017-04-26 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-10 - Bokslutskommuniké 2016
2016-10-28 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-10-06 - X-dag halvårsutdelning THULE 1.25
2016-07-21 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-27 - X-dag halvårsutdelning THULE 1.25
2016-04-26 - Årsstämma
2016-04-26 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-15 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-04 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-10-08 - X-dag halvårsutdelning THULE 1
2015-07-22 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-30 - X-dag halvårsutdelning THULE 1
2015-04-29 - Årsstämma
2015-04-29 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-12 - Bokslutskommuniké 2014

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Thule Group är verksamt inom tillverkningsindustrin och fokuserar på utveckling, tillverkning och distribution av produkter för transport och friluftsliv. Bolagets produkter inkluderar bilbärgningssystem, cykelhållare och resväskor. Verksamheten är global med en huvudsaklig närvaro i Europa, Nordamerika och Asien. Thule Group grundades 1942 och har sitt huvudkontor i Malmö.
2025-04-29 07:45:00

Första kvartalet

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 2 662 Mkr (2 420) vilket motsvarar en ökning med 10,0 procent, varav 12,7 procent från förvärvet av Quad Lock, -2,9 procent från organisk tillväxt och 0,3 procent från va-lutakursförändringar.
  • Bruttomarginalen för kvartalet ökade till 44,8 procent (41,2).
  • Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 401 Mkr (412), vilket motsvarar en marginal om 15,1 procent (17,0). I år lanseras fler produkter tidigare under året vilket medför högre kostnader i det första kvartalet.
  • Nettoresultatet för kvartalet uppgick till 266 Mkr (300).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,46 kr (2,83) för kvartalet.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten var -334 Mkr (89) under kvartalet.


VD HAR ORDET

Thule växer trots svagt Nordamerika
Under första kvartalet var den nordamerikanska marknaden svag och ökad osäkerhet påverkade även övriga världen. Samtidigt fortsatte vårt arbete med att skapa ett större, mer lönsamt Thule att ge resultat. Försäljningen ökade med 10 procent och bruttomarginalen var den högsta någonsin. Trots en fasning av produktutvecklingskostnaderna till det första kvartalet var rörelseresultatet i linje med föregående år.

Thule växte 10 procent jämfört med samma period föregående år. Den organiska försäljningen minskade med 3 procent. Den nordamerikanska marknaden försämrades tydligt under kvartalet och den organiska försäljningen i Nordamerika minskade med 13 procent. I Europa var den organiska försäljningen oförändrad, trots att den ökade osäkerheten i omvärlden märktes även här. Även inom RV Products, där branschen genomgår en tuff period, var försäljningen som föregående år. Tillväxten på 10 procent drevs av våra prioriteringar: nya Thule-produkter resulterade i tillväxt även i en tuff marknad, de nyligen lanserade produktkategorierna hundtransport och bilbarnstolar adderade försäljning, tillägget av kategorin ”performance phone mounts” via förvärvade Quad Lock bidrog starkt, och försäljningen i DTC1-kanalen växte väl. 

Bruttomarginalen för det första kvartalet ökade till 44,8 procent (41,2). Ökningen drevs både av en fortsatt positiv organisk utveckling och av Quad Locks högre bruttomarginal. EBIT uppgick likt föregående år till 401 Mkr (412). I år lanserar vi fler produkter tidigare under året för att kunna dra nytta av försäljning under hela vårsäsongen. Det medför högre produktutvecklingskostnader under årets första halvår, vilket kortsiktigt påverkar marginalen. EBIT-marginalen för första kvartalet uppgick till 15,1 procent (17,0). Utan den förändrade fasningen av produktutvecklingskostnader hade EBIT-marginalen varit i linje med föregående år.

Vi har tydliga hållbarhetsmål och arbetet med att nå dem fortsätter i stadig takt. Under första kvartalet tecknade vi en avsiktsförklaring med SSAB kring fossilfritt stål vilket är ett viktigt steg mot lägre utsläpp från våra produkter.

Nya produkter och kategorier driver tillväxt 
I likhet med föregående år lanserar vi många nya produkter under året, och flera har redan lanserats under första kvartalet. Vår uppdaterade mellanpristakbox Thule Force har fått en bra start.  Den nya generationen av vår mest sålda cykelhållare Thule Easyfold 3 bidrog väl till försäljningstillväxt och den nya nordamerikanska cykelhållaren Thule Verse har haft ett varmt mottagande. Vi kan också redan nu konstatera att 2025 blir ännu ett år med starkt erkännande av vår produktdesign, då vi nyligen mottaget 7 vinster från iF Design Awards! Fler viktiga lanseringar kommer i andra kvartalet.

Utöver stärkta existerande marknadspositioner bygger vi vidare i våra nya kategorier. Förra årets lanseringar av hundtransport och bilbarnstolar var lyckade, och arbetet med att expandera dem fortsatte i första kvartalet. Våra bilbarnstolar finns nu tillgängliga i trettio länder och adderar ny försäljning. Vi lanserar senare i år en sittkudde med rygg- och nackstöd för de lite äldre barnen. Hundprodukter startade mycket bra förra året och tillväxten fortsatte vara stark i första kvartalet. I det andra kvartalet lanseras Thule Cappy, en krocksäker sele för transport av hund i bilen.

Många av våra insteg i nya kategorier har historiskt skett genom förvärv, som vi integrerat och utvecklat som del av Thule. I slutet av förra året förvärvade vi Quad Lock, den globala marknadsledaren inom ”performance phone mounts”, robusta mobilhållare för cyklister, motorcyklister och andra äventyrare. Quad Lock passar Thule och vår strategi mycket väl: global marknadsledare i växande nisch, bästa produkterna på marknaden, stark historik av innovation och produktutveckling, och upplevs stå för kvalitet, säkerhet, och ett aktivt liv utomhus. Första tiden tillsammans har varit positiv: försäljningen ökade med mer än 20 procent i första kvartalet, integrationen sker stegvis inom identifierade områden och medarbetare från båda organisationerna har redan ny hemvist i Australien respektive Sverige. Tillväxtmöjligheterna är många.

Förändringar i Nordamerika
Den amerikanska marknaden är utmanande och vi har nyligen genomfört ett antal förändringar för att öka vår egen konkurrenskraft.

  • Vi har en ny säljorganisation, med en ledning ansvarig specifikt för Nordamerika. Samtidigt effektiviserar vi genom att stänga kontoret som kom med förvärvet av Case Logic 2007 och samlar medarbetare till i vårt regionkontor i Connecticut.
  • Vi ökar satsningar på växande nischer där vi har starka positioner. Vi utvecklar nu många nya och innovativa cykelhållare och både Thule Verse och Thule Revert, särskilt framtagna för den nordamerikanska konsumenten, har sålt slut direkt vid lansering. Vi återupptar satsningar på pick-up trucks, en kategori där vi inte lanserat nya produkter på många år, och lanserar i vinter Thule Xscape, en lättmonterad premiumprodukt som möjliggör säker transport av skidor, surfbrädor, taktält eller annan utrustning. Båda dessa produktkategorier tillverkar vi lokalt i USA. Samtidigt avslutar vi projektet med bilbarnstolar för den amerikanska marknaden. Konkurrensen är hög, premiumsegmentet fortsatt litet, och satsningen är kostsam. Vi satsar vidare på bilbarnstolar i Europa, där vi haft en bra start och potentialen är mycket större.
  • Vi genomför prishöjningar i Nordamerika för att motverka kostnadsökningar som, trots två egna fabriker i USA, de införda tullarna medför.

Koncernledningen var tillsammans på plats i USA i början av april. Vi har drivna medarbetare, starkt varumärke och lojala kunder som uppskattar att vi investerar i nyheter i nuvarande marknadsläge. Det är också positivt att de mest intensiva interna diskussionerna handlade om hur vi bäst möter efterfrågan på våra nya produkter!

Stark position och långsiktiga satsningar
Thule är väl positionerat även i en utmanande marknad. Vi är globala marknadsledare i våra viktigaste produktkategorier, vi säljer premiumprodukter till entusiaster med god betalningsvilja, vi har egen tillverkning i både Europa och Nordamerika, och vår finansiella ställning möjliggör långsiktiga satsningar. Vi har också lång erfarenhet av att hantera svängningar i vår omvärld, och kommer med hjälp av duktiga medarbetare fortsätta anpassa vår verksamhet efter marknadsläge.
Vi fortsätter också satsa på det som ökar vår konkurrenskraft och skapar värde för Thule:

1. Fortsätta satsa på produktutveckling. De genomförda förändringarna i Nordamerika stärker ytterligare vårt fokus på organisk tillväxt i attraktiva nischer.
2. Lyckas i flera produktkategorier samtidigt. Vi bygger vidare på vår framgångsrika start i hundtransport och bilbarnstolar, och en lyckad första tid med Quad Lock.
3. Öka synligheten för konsumenterna. Att sälja fler produkter till befintliga kunder är ytterligare en framgångsrik väg till tillväxt.
4. Öka effektiviteten och kapacitetsutnyttjandet i vår försörjningskedja.

Vi förväntar oss en fortsatt tuff marknad, särskilt i Nordamerika. Vi möter framtiden med starka marknadspositioner, beprövad anpassningsförmåga och långsiktiga satsningar. Jag ser fram emot att fortsätta resan mot ett större, mer lönsamt Thule – och de många nya produkter som lanseras redan under andra kvartalet!

Mattias Ankarberg
Vd och koncernchef