Tisdag 26 November | 07:38:58 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-07-31 08:00 Kvartalsrapport 2026-Q1
2025-05-28 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-01-30 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2024-10-31 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2024-08-30 - X-dag ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2024-08-28 - Årsstämma
2024-07-31 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2024-05-30 - Bokslutskommuniké 2024
2024-04-03 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-02-08 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2023-10-31 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2023-09-01 - X-dag ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2023-08-31 - Årsstämma
2023-07-28 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2023-05-31 - Bokslutskommuniké 2023
2023-01-31 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2022-10-28 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2022-08-26 - X-dag ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2022-08-25 - Årsstämma
2022-07-29 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2022-05-31 - Bokslutskommuniké 2022
2022-02-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2021-08-26 - Årsstämma
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2022-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
USWE Sports är verksamt inom tillverkning av ryggsäckar. Bolaget utvecklar och designar förpackningar och ryggsäckar som är specialiserade för att hantera rörelser och skakningar som sker vid olika sportaktiviteter, till exempel vid cykling, motorsporter, löpning samt för vintersporter som längdskidåkning och utförsåkning. Bolaget har sitt huvudkontor i Malmö.
2024-05-30 08:00:00

Med ”Bolaget”, ”Moderbolaget” eller ”USWE” avses USWE Sports AB (publ). Med koncernen avses USWE Sports AB, USWE Sports Inc. samt Giant Loop LLC. Belopp inom parentes i rapporten avser motsvarande period föregående år. Koncernen bildades 1 juli 2022.

Fjärde kvartalet (1 januari – 31 mars 2024)

  • Nettoomsättningen uppgick till 29 372 (20 567) KSEK, vilket motsvarar en ökning om 43% (19%), varav den valutajusterade organiska tillväxten var 49% (-33%)
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 740 (-6 148) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal om 2,5% (-29,9%)
  • Resultat före skatt uppgick till -135 (-9 189) KSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 80 (-6 285) KSEK
  • Likvida medel uppgick per den 31 mars 2024 till 3 231 (9 114) KSEK
  • Soliditet uppgick till 46% (52%) per den 31 mars 2024
  • Resultat per aktie beräknat på 4 541 428 (4 541 428) aktier uppgick till 0,06 (-1,55) SEK

Helåret (1 april 2023 – 31 mars 2024)

  • Nettoomsättningen uppgick till 113 912 (94 558) KSEK, vilket motsvarar en ökning om 20% (14%), varav den valutajusterade organiska tillväxten var 4% (-33%)
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 1 334 (-15 262) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 1,2% (-16,1%)
  • Resultat före skatt uppgick till -8 245 (-21 121) KSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -3 011 (-2 855) KSEK
  • Resultat per aktie beräknat på 4 541 428 (4 453 225) aktier uppgick till -1,74 (-3,77) SEK

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet 2023/2024
Den 14 mars offentliggjorde Bolaget att styrelsen beslutat att genomföra en fullt garanterad företrädesemission villkorat av beslut på extra bolagsstämma. De personer som den 5 april 2024 var registrerade aktieägare i USWE ägde företrädesrätt att teckna aktier i Bolaget i förhållande till befintligt aktieinnehav. Varje befintlig aktie berättigade till en teckningsrätt. Sju teckningsrätter berättigar till teckning av fyra nyemitterade aktier i Bolaget för 11 SEK per aktie. Nyemissionen av aktier tillför Bolaget 28,5 MSEK före emissionskostnader.

I samband med offentliggörandet av företrädesemissionen presenterades även nya finansiella mål. Givet potentialen som Bolaget ser för sina varumärken i USA och Europa har styrelsen beslutat om nya finansiella mål för den kommande treårsperioden. Målsättningen är att uppnå en omsättning om 200 MSEK samt uppnå en EBITDA-marginal överstigande 10% under räkenskapsåret 2026/2027.

Bolagets VD och tillika koncernchef Jacob Westerberg har under kvartalet bosatt sig i USA och har sedan 1 mars 2024 sin huvudsakliga anställning hos dotterbolaget Giant Loop LLC. Med en VD som är baserad i Oregon får koncernen ett ökat fokus, och närmare samarbete med partners på den, för bolaget, viktiga och växande amerikanska marknaden samt att en fysisk närvaro förstärker det fortsatta arbetet med att bygga organisation och hitta ytterligare synergier mellan koncernens bolag.

Väsentliga händelser efter fjärde kvartalets utgång
Den 3 april hölls extra bolagsstämma där beslut togs i enlighet med styrelsens förslag om företrädesemission om högst 2 595 100 nya aktier. I samband med ovan nämnda emission erhöll Bolaget i mars ett brygglån från huvudägaren Fosielund Holding AB uppgående till 4 MSEK, vilket skall kvittas i emissionen eller återbetalas när emissionen färdigställts.

Den 25 april kunde utfallet i företrädesemissionen offentliggöras och totalt tecknades 1 727 600 aktier, 66,6%, med stöd av teckningsrätter. Därtill tecknades 15 119 aktier, 0,6%, utan stöd av teckningsrätter, samt 852 382 aktier, 32,8%, tecknades av emissionsgaranter. Företrädesemissionen tecknades därmed till 100%.

Företrädesemissionen slutfördes under maj månad och registrerades av Bolagsverket den 13 maj 2024. Totalt emitterades aktier motsvarande ett värde om 28,5 MSEK. Kvittning av fordringar som betalning uppgick till -9,4 MSEK, emissionskostnader uppgick till -2,6 MSEK, därefter har 16,5 MSEK tillförts Bolaget i form av likvida medel.

VD har ordet

Stark avslutning på året med 49% organisk tillväxt i kvartalet och årsomsättning som passerar milstolpen 100 MSEK med positiv EBITDA
Den organiska nettoomsättningen ökade med 49 % under det fjärde kvartalet (januari till mars), jämfört med motsvarande period föregående år. Tillväxten drevs främst av ökad försäljning till distributörer och återförsäljare.

Pandemins efterdyningar innebar stor lageruppbyggnad och kraftigt reducerade inköp för distributörer och återförsäljare. Att dessa kanaler nu växer är ett välkommet trendbrott. Det är dock en bit kvar innan vi upplever ett normaliserat marknadstillstånd där konsumentefterfrågan fullt ut återspeglas i inköpsledet, men det är glädjande att se positiva tecken på väg dit.

Bruttomarginalen för kvartalet är något lägre än på årsbasis, vilket beror på relativt mer försäljning till distributörer, men ligger lika fullt på en högre nivå än föregående år.

100 MSEK – En milstolpe passerad
För helåret passerar vi milstolpen 100 MSEK och rapporterar en positiv organisk tillväxt på 4% samt en positiv EBITDA. EBITDA-förbättringen jämfört med föregående år är 16,6 MSEK där försäljningsökningen bidrar med 13,8 MSEK och resterande beror på kostnadsbesparingar.

Som vi tidigare har kommunicerat förväntar vi oss att distributörernas inköpsmönster återgår till ett normaliserat tillstånd under 2024 och 2025. Även om den organiska tillväxten på årsbasis är försiktigt så skall den ses i en marknadskontext som är utmanade. Att också förbättra EBITDA kraftigt i detta klimat är ett styrkebesked. Det ger en fingervisning om vår potential framöver.

Det är en stor skillnad avseende vårt nuläge i maj 2024 jämfört med för ett år sedan. Vi har gjort en rad kostnadsbesparingar och omfördelningar till försäljningsverksamhet som ger oss ett bra utgångsläge med positiv EBITDA, stark bruttomarginal och en affärsmodell som är skalbar.

Nya finansiella mål
Jag har själv tagit steget att flytta över till USA för att leda företaget från vår största marknad. Där är USWE idag ett välrenommerat varumärke för premiumprodukter inom både motor- och cykelbranschen. Utvecklingen inom cykelsegmentet är positiv och skillnaden i varumärkeskännedom från tiden före pandemin och nu 2024 är som natt och dag. Potentialen för USWE i USA är stor och vi jobbar nu med att utöka försäljningskanalerna.

Giant Loop har ett motsvarande läge i Europa, även om varumärket Giant Loop ännu inte har lika stark varumärkeskännedom i Europa som USWE har i USA.

Vårt tredje varumärke VOID Cycling verkar uteslutande inom segmentet cykelkläder. Detta segment har drabbats hårdast av pandemins efterdyningar. Vi ser dock fram emot lanseringen av nya VOID-kollektioner under våren och sommaren 2024.

Vi ser stor potential i våra varumärken. Vi har en position som är stark och vi tar kontinuerligt marknadsandelar både i USA och Europa. Lägg därtill att marknaden är på väg tillbaka till ett normaliserat marknadstillstånd, där konsumentefterfrågan styr inköpsmönster. Det är i denna kontext som vi har valt att uppdatera bolagets mål för den kommande treårsperioden. Vi ville tydliggöra hur styrelse och bolagsledning ser på potentialen för bolaget genom att konkretisera en förväntad utveckling och en tydlig målbild.

De finansiella målen presenterades under april 2024. Målsättningen är att uppnå en omsättning om 200 MSEK samt en EBITDA-marginal överstigande 10% under räkenskapsåret 2026/2027.
Efter företrädesemissionen i april har vi den finansiella positionen att nå våra mål och jag ser med tillförsikt fram emot att leda bolaget dit.

Tack till alla som stöttat oss under perioden och tack till alla som fortsätter att tro på bolaget, från aktieägare, samarbetspartners, distributörer, leverantörer, återförsäljare, medarbetare till våra ”kick-ass weekend warriors”.

Jacob Westerberg,
VD och Koncernchef

Bokslutskommunikén i sin helhet finns tillgänglig på Bolagets hemsida https://uswe.com/sv-se/investor-relations