Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
1 april 2022 - 31 mars 2023
Sammanfattning av delårsrapport
Med ”Bolaget”, ”Moderbolaget” eller ”USWE” avses USWE Sports AB (publ). Med koncernen avses USWE Sports AB, USWE Sports Inc., Giant Loop LLC samt Armadillo Bag LLC. Belopp inom parentes i rapporten avser motsvarande period föregående år. Då koncernen är nyskapad från 1 juli 2022 avser talen för jämförelseperioden Moderbolaget.
FJÄRDE KVARTALET (1 JANUARI – 31 MARS 2023)
- Nettoomsättningen uppgick till 20 567 (17 320) KSEK, vilket motsvarar en ökning om 19 % (10 %)
- Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -6 148 (414) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på -29,9 % (2,4 %)
- Resultat före skatt uppgick till -9 189 (-134) KSEK
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -6 285 (-1 578) KSEK
- Likvida medel uppgick per den 31 mars till 9 114 (11 475) KSEK
- Soliditet uppgick till 52 % (79 %) per den 31 mars 2023
- Resultat per aktie beräknat på 4 541 428 (3 672 111) aktier uppgick till -1,55 (-0,03) SEK
HELÅRET (1 APRIL 2022 – 31 MARS 2023)
- Nettoomsättningen uppgick till 94 558 (82 834) KSEK, vilket motsvarar en ökning om 14 % (88 %)
- Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -15 262 (7 441) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på -16,1 % (9,0 %)
- Resultat före skatt uppgick till -21 121 (5 681) KSEK
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2 855 (-17 074) KSEK
- Resultat per aktie beräknat på 4 453 225 (3 512 111) aktier uppgick till -3,77 (1,28) SEK
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET 2022-2023
- Under mars månad upptog USWE Sports AB ny lånefinansiering via bank och större aktieägare om totalt 10 MSEK för att säkerställa likviditeten i bolaget.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER FJÄRDE KVARTALETS UTGÅNG
- Bolagets CMO och grundare Karl-Johan Engdahl har meddelat sin uppsägning och han kommer att lämna Bolaget i december 2023. Rekryteringsprocessen för att hitta en ny CMO har påbörjats.
VD har ordet
Summering av ett utmanande år
Det har varit ett utmanade år för branschen i sin helhet, vilket också avspeglas i resultatet såväl för kvartalet som för året. Nettoomsättningen ökade med 19 % i fjärde kvartalet till 20,6 (17,3) MSEK och med 14 % till 94,6 MSEK (82,8) för helåret 2022-2023. Ökningen beror på förvärven av de amerikanska bolagen Giant Loop LLC och Armadillobag LLC som slutfördes i juli 2022. Den organiska nettoomsättningen minskade 33 % i fjärde kvartalet och 42 % jämfört med helåret 2021–2022.
Redan tidigt under räkenskapsåret 2022–2023 uttryckte aktörer i cykelbranschen en oro för stora lager. Denna lageruppbyggnad resulterade sedan i en kraftig inbromsning av försäljningen under hösten och vintern, där effekterna av detta varierade märkbart mellan de olika försäljningskanalerna. Vi ser att en fortsatt ökad efterfrågan på våra produkter har genererat en växande försäljning i de digitala kanalerna. Samtidigt har försäljningen till distributörer och återförsäljare minskat med cirka 20 MSEK under året. Det senare beror delvis på störningar i leveranskedjan, vilket har drabbat cykelbranschen hårt. Vi ser samma effekter i alla våra segment, även inom motor och outdoor-segmenten, men cykelbranschen har drabbats hårdast.
Vi har fått information från distributörer och återförsäljare att deras försäljning av våra produkter har utvecklats positivt under året med en tillväxt jämfört med 2021–2022. Eftersom det finns en stark efterfrågan på våra produkter ser vi försäljningsminskningen snarare som en ett hack i tillväxtkurvan än någonting annat. När väl branschen återhämtar sig kommer inköpen att starta upp igen och vi förväntar oss att försäljningen ökar.
Negativt resultat
Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) är fortsatt negativt och uppgick till - 6,1 MSEK för fjärde kvartalet och -15,3 MSEK för helåret 2022–2023. Minskningen i försäljning till distributör och återförsäljare har gett en negativ resultateffekt på cirka 10 MSEK för helåret, som vi inte har kunnat balansera vare sig med kostnadsbesparingar eller med försäljning i andra kanaler. För oss som tillväxtföretag blir dessa svängningar i omsättning stora också på nedersta raden. Vi har en kostnadsstruktur och affärsmodell som är förberedd på tillväxt. Distributionsled, produktion och digital försäljning har en relativt fast kostnadsbas. Den är redo för tillväxt och för att tillvarata vår starka bruttomarginal, men är en utmaning att parera i en svag marknad.
Som tidigare rapporterats har vi under året reserverat för osäkra kundfordringar. Reserveringarna beror på att distributörer inte har fullföljt sina åtaganden avseende betalning av varor. Det har varit en tuff process och detta har resulterat i flertalet avslutade avtal. Samtidigt har det lämnat plats för nya aktörer samt en möjlighet för oss att se över och strama till våra leveransvillkor. Vi har även under det sista kvartalet reserverat för ytterligare osäkra kundfordringar med en resultateffekt på -3,3 MSEK. Totalt ger dessa reserveringar en engångseffekt på årets resultat om cirka -6,5 MSEK.
Framtid
Vi har inte levererat på våra mål och såväl tillväxt som resultat ligger under vår målsättning. Vi har dock under året genomfört en rad initiativ som har stärkt oss inför framtiden. Vi har rensat upp bland våra affärspartners, vi har minskat vår kostnadsbas och vi har omfördelat resurser för att fokusera på nyförsäljning. I tillägg till detta har vi förvärvat bolagen Giant Loop LLC och Armadillobag LLC. Vi ser fram emot att utveckla försäljningen och stärka integrationen med den svenska verksamheten.
Vi har fina varumärken och en stark affärsmodell med god bruttomarginal. Det är en bra grund för att fortsätta vår tillväxtresa med lönsamhet framöver. Även om lagerbyggnad och andra branschutmaningar har utmanat oss under året, ökar efterfrågan på våra produkter, vilket gör att vi ser positivt på innevarande år.
Som många andra tror vi också på en återhämtning av branschen under räkenskapsåret 2023–2024. Hur marknaden utvecklas kan vi dock inte påverka, och vi lägger därför vårt fokus på det som vi kan styra över, dvs att utveckla eftertraktade attraktiva produkter och varumärken, och ha en kostnadsstruktur som skapar förutsättningarna för framtida goda resultat.
Jacob Westerberg, VD och Koncernchef
Delårsrapporten i sin helhet finns tillgänglig på bolagets hemsida https://uswe.com/sv-se/investor-relations