Lördag 31 Maj | 03:50:03 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-09-02 N/A Årsstämma
2025-07-31 08:00 Kvartalsrapport 2026-Q1
2025-05-28 - Bokslutskommuniké 2025
2025-01-30 - Kvartalsrapport 2025-Q3
2024-10-31 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2024-08-30 - X-dag ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2024-08-29 - Årsstämma
2024-07-31 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2024-05-30 - Bokslutskommuniké 2024
2024-04-03 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-02-08 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2023-10-31 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2023-09-01 - X-dag ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2023-08-31 - Årsstämma
2023-07-28 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2023-05-31 - Bokslutskommuniké 2023
2023-01-31 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2022-10-28 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2022-08-26 - X-dag ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2022-08-25 - Årsstämma
2022-07-29 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2022-05-31 - Bokslutskommuniké 2022
2022-02-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2021-08-26 - Årsstämma
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2022-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
USWE Sports är verksamt inom tillverkning av ryggsäckar. Bolaget utvecklar och designar förpackningar och ryggsäckar som är specialiserade för att hantera rörelser och skakningar som sker vid olika sportaktiviteter, till exempel vid cykling, motorsporter, löpning samt för vintersporter som längdskidåkning och utförsåkning. Bolaget har sitt huvudkontor i Malmö.
2025-05-28 08:00:00

1 april 2024 - 31 mars 2025

SAMMANFATTNING AV BOKSLUTSKOMMUNIKÉ

Med ”Bolaget” eller ”USWE” avses hela koncernens verksamhet. Med ”Moderbolaget” avses USWE Sports AB (publ). I koncernen ingår USWE Sports AB, USWE Sports Inc. samt Giant Loop LLC. Belopp inom parentes i rapporten avser motsvarande period föregående år.

Fjärde kvartalet (1 januari - 31 mars 2025)

  • Nettoomsättningen ökade med 26% (43%) till 36 911 (29 372) KSEK, varav den valutajusterade organiska tillväxten var 26% (49%)
  • EBITDA ökade till 2 719 (740) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 7,4% (2,5%)
  • Operationell EBIT ökade till 1 784 (-135) KSEK, vilket motsvarar en marginal på 4,8% (-0,4%). Justeringarna inkluderar förvärvsrelaterade avskrivningar
  • Resultat före skatt minskade till -8 054 (-135) KSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 354 (80) KSEK
  • Likvida medel uppgick per den 31 mars 2025 till 3 871 (3 231) KSEK
  • Soliditeten stärktes till 63% (46%) per den 31 mars 2025
  • Resultat per aktie beräknat på 7 136 528 (4 541 428) aktier uppgick till -1,01 (0,06) SEK

Helåret (1 april 2024 - 31 mars 2025)

  • Nettoomsättningen ökade med 9% (20%) till 124 132 (113 912) KSEK, varav den valutajusterade organiska tillväxten var 9% (4%)
  • EBITDA uppgick till 1 369 (1 334) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 1,1% (1,2%)
  • Operationell EBIT uppgick till -2 427 (-2 218) KSEK, vilket motsvarar en marginal på -1,9% (-1,9%). Justeringarna inkluderar förvärvsrelaterade avskrivningar
  • Resultat före skatt minskade till -15 214 (-8 245) KSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 2 317 (-3 011) KSEK
  • Resultat per aktie beräknat på 7 136 528 (4 541 428) aktier uppgick till -2,13 (-1,74) SEK

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet 2024/2025
Inga väsentliga händelser har skett under fjärde kvartalet.

Väsentliga händelser efter fjärde kvartalets utgång
Inga väsentliga händelser har skett efter fjärde kvartalets utgång.


VD HAR ORDET

Stark avslutning på året med 26% organisk tillväxt och lönsamhet

Nettoomsättningen för fjärde kvartalet ökade organiskt med 26% till 36,9 (29,4) MSEK och Operationell EBIT (OP EBIT) förbättrades till 1,8 (-0,1) MSEK. Även EBITDA om 2,7 (0,7) MSEK förbättrades jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Vi ser en ökande efterfrågan på våra produkter och varumärken. Kvartalets utfall är positivt och ett styrkebesked i ett utmanande handelsklimat, både avseende tillväxt och resultatförbättring. Handelstullarna i USA innebär dock en utmaning för hela branschen, men effekterna är än så länge marginella.

Nettoomsättningen för helåret 2024/2025 ökade organiskt med 9% (4%) till 124,1 (113,9) MSEK. Bolaget redovisade en negativ OP EBIT om -2,4 MSEK och en positiv EBITDA om 1,4 MSEK. Vår finansiella målsättning till 2026/2027 om 200 MSEK i omsättning samt en OP EBIT på mer än 8% kvarstår oförändrad. Vi har en plan för lönsam tillväxt och ser med tillförsikt framåt.

Tullsituation i USA
Under den senaste tiden har branschen ägnat mycket tid till att analysera tullsituationen i USA. Det osäkra handelsklimatet gör att många aktörer agerar med försiktighet. Vi är etablerade med verksamhet i USA där vi kan följa utvecklingen nära och har en tät dialog med kunder och kollegor i branschen. För att parera handelstullarna införde vi en prisjustering i USA från och med den 1 maj. Prisökningen ligger på ca 10% och har ännu inte haft någon negativ påverkan på försäljningsvolymen. Vi bevakar situationen och analyserar det instabila läget kontinuerligt för att kunna agera om och när det behövs.

Växande marknad för USWE och Giant Loop i Europa
Glädjande i sammanhanget är att USWE-försäljningen i Europa har börjat ta fart på allvar. Vår tyska distributörharökatförsäljningenmedöver 40% under Q4 ( januari-mars) ochtillväxtenaccelereraristarten av Q1(april-juni). Under Q4 startade vi även upp distribution i Frankrike och har lagt till en distributör i Storbritannien. Den 1 april förstärkte vi vårt europeiska säljteam genom att välkomna Oliver Kessler som ny försäljningschef i Europa. Oliver är stationerad i Tyskland och har som huvuduppgift att utveckla försäljning av USWE- och Giant Loop-produkter i Europa.

Leveranserna enligt plan
Leveranserna under Q4 (januari-mars) har gått enligt plan och tillväxten i kvartalet förklaras till stor del av en ökad försäljning till distributörer och återförsäljare, vilket ger en direkt positiv effekt på vår lönsamhet. Bruttovinsten ökar samtidigt som de externa kostnaderna förblir i stort sett oförändrade.

Lanseringar
Under våren har vi lanserat flera nya ryggsäckar och en mindre kollektion endurokläder. Lanseringarna har gått enligt plan och vi har fått god respons på färgställningar och på de uppdateringar som vi gjort. Vi separerar nu på ett tydligare sätt sortimentet för motorcykel och cykel/outdoor, vilket har tagits emot positivt i alla led.

Likviditet och kassaflöde
Under året 2024/2025 har vi minskat våra lagernivåer med 4,6 MSEK. Vi har även minskat vår skuldsättning samt genomfört slutbetalningen avseende förvärvet av Giant Loop. Under innevarande år amorteras den sista delen av förvärvslånet för Giant Loop.

Under innevarande år lägger vi fortsatt fokus på att ytterligare sänka lagernivåerna samt att leverera kontinuerlig resultatförbättring för att stärka kassaflödet. Likviditeten och kassaflödet är ett av våra fokusområden även under 2025/2026.

Till sist vill jag tacka alla medarbetare, kunder och aktieägare för insatser, support och förtroende under året. Vi ses förhoppningsvis på Giant Loop Riden i Oregon där vi kommer att lansera en ny logotyp för Giant Loop såväl som uppdaterade produkter. Är man inte på plats, så får man hålla sig till tåls några veckor innan den officiella lanseringen drar igång.

See you on the trails!!

Jacob Westerberg VD och Koncernchef