10:18:42 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2024-08-29 Årsstämma 2025
2024-07-31 Kvartalsrapport 2025-Q1
2024-05-30 Bokslutskommuniké 2024
2024-04-03 Extra Bolagsstämma 2025
2024-02-08 Kvartalsrapport 2024-Q3
2023-10-31 Kvartalsrapport 2024-Q2
2023-09-01 Ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2023-08-31 Årsstämma 2024
2023-07-28 Kvartalsrapport 2024-Q1
2023-05-31 Bokslutskommuniké 2023
2023-01-31 Kvartalsrapport 2023-Q3
2022-10-28 Kvartalsrapport 2023-Q2
2022-08-26 Ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2022-08-25 Årsstämma 2023
2022-07-29 Kvartalsrapport 2023-Q1
2022-05-31 Bokslutskommuniké 2022
2022-02-18 Kvartalsrapport 2022-Q3
2021-11-11 Kvartalsrapport 2022-Q2
2021-08-26 Årsstämma 2022
2021-08-26 Kvartalsrapport 2022-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
USWE Sports är verksamt inom tillverkning av ryggsäckar. Bolaget utvecklar och designar förpackningar och ryggsäckar som är specialiserade för att hantera rörelser och skakningar som sker vid olika sportaktiviteter, till exempel vid cykling, motorsporter, löpning samt för vintersporter som längdskidåkning och utförsåkning. Bolaget har sitt huvudkontor i Malmö.
2022-10-28 08:00:00

Sammanfattning av delårsrapport

ANDRA KVARTALET (1 JULI - 30 SEPTEMBER 2022)

  • Nettoomsättningen uppgick till 25 371 (12 832) KSEK, vilket motsvarar en ökning om 98%
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -2 073 (-265) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på -8,2% (-2,1%)
  • Resultat före skatt uppgick till -4 317 (-590) KSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 5 711 (-9 460) KSEK
  • Likvida medel uppgick per den 30 september till 8 511 (24 503) KSEK
  • Soliditet uppgick till 61% (88%) per den 30 september 2022
  • Resultat per aktie beräknat på 4 541 428 (3 672 111) aktier uppgick till -0,90 SEK (-0,13 SEK)


FÖRSTA HALVÅRET (1 APRIL - 30 SEPTEMBER 2022)

  • Nettoomsättningen uppgick till 44 377 (42 204) KSEK, vilket motsvarar en ökning om 5%
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -3 786 (5 320) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på -8,5% (12,6%)
  • Resultat före skatt uppgick till -6 446 (4 649) KSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 13 676 (-11 655) KSEK


VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET 2022/2023

USWE Sports AB genomförde förvärvet av Giant Loop och etablerade dotterbolag i USA
Från och med andra kvartalet 2022 ingår de två bolagen Giant Loop LLC och Armadillo Bag LLC i USWE koncernen. Avtal ingicks under första kvartalet och tillträde skedde 1 juli 2022. De två förvärvade bolagen innehar några av USA:s mest framgångsrika varumärken inom segmentet mjuka packväskor för off-road marknaden. Den fasta köpeskillingen för de två bolagen uppgick till totalt cirka 30 MSEK (3 MUSD), varav cirka 15 MSEK (1,5 MUSD) erlades kontant, 10 MSEK (1 MUSD) erlades genom emittering av 236 406 aktier, beslutade av styrelsen utifrån bemyndigande från årsstämman 2021-08-26, genom en kvittningsemission i USWE Sports AB samt cirka 5 MSEK (0,5 MSUD) att utbetalas i juli 2024. I tillägg till den fasta köpeskillingen kan säljaren även komma att erhålla en villkorsbaserad tilläggsköpeskilling om maximalt cirka 10 MSEK (1 MUSD) baserat på uppfyllande av vissa utvecklingsmål rörande omsättning och resultat per 30 juni 2024. Den del av köpeskillingen som betalades kontant finansierades med en förvärvskredit om 15,3 MSEK.

Genom förvärvet har USWE skapat en lokal bas i ett av USA:s mest expansiva outdoorområden, Bend i Oregon. Basen kommer att fungera som navet i den fortsatta satsningen på den nordamerikanska marknaden inom samtliga segment där USWE är verksamma. Genom förvärvet erhöll USWE också en stark ställning inom premiumsegmentet för mjuka packväskor och ryggsäckar för off-road målgruppen. Produkter från båda företagen har börjat säljas till respektive kundbas.

USWE fick genom detta strategiska förvärv tillgång till bland annat varumärken, kundrelationer och produktutveckling. Samtliga av ovan nämnda delar har allokerats ett värde i samband med den preliminära förvärvsanalys som upprättats i enlighet med gällande K3 regelverk i samband med förvärvet. Grundaren av de två bolagen har mångårig erfarenhet av att sälja och utveckla kvalitativa packväskor, en kompetens som nu kommer USWE till godo och ses som en viktig strategi i USWE:s tillväxtresa. Genom förvärvet erhålls en viktig synergi inte enbart hur dessa produkter kan nå ut till nya marknader utan också möjligheten att erbjuda ett större produktsortiment till redan befintliga kunder.

Förnyad styrelse efter årsstämman
USWE Sports AB styrelse har fått två meriterade nya styrelseledamöter som valdes in på årsstämman den 25 augusti. Helena Nordman-Knutson med gedigen styrelseerfarenhet och hög kompetens inom finansiell kommunikation. Patrik Frisk med lång erfarenhet i ledande befattningar inom sport-, outdoor- och fashionindustrin, senast som CEO för Under Armour. Mats Jacobson (ordf.), Jenny Graflind, Joel Eklund samt Martin Kössler omvaldes. Fredrik Carling hade avböjt omval.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER ANDRA KVARTALETS UTGÅNG
Det har inte inträffat några händelser av väsentlig karaktär efter periodens utgång.

VD HAR ORDET
Stark omsättningstillväxt, men fortsatt försiktighet i distributörsleden

Trots försäljningsmässiga utmaningar i ett tufft marknadsläge ökade nettoomsättningen med närmare 100% i kvartalet jämfört med motsvarande period 2021. Förvärven, Giant Loop LLC och Armadillo Bag LLC, bidrog till en stor del av tillväxten, men det är samtidigt glädjande att se hur starkt direktförsäljningen till slutkund utvecklats, för såväl Giant Loop som för USWE. Denna starka tillväxt är framför allt resultatet av stark försäljning i de egna e-handelskanalerna. Försäljningen via Amazon har också utvecklats positivt.

I ett allt tuffare branschklimat känns det betryggande att försäljningen i våra egna kanaler utvecklas starkt. Efterfrågan hos slutkund är fortsatt hög vilket reflekteras i att allt fler kunder väljer USWE och Giant Loop och allt fler använder sig av våra direktkanaler vid inköp.

Utvecklingen i distributörsleden präglas dock av fortsatt försiktighet. Tidigare störningar i leverantörsleden har resulterat i negativa effekter hos distributörer och återförsäljare. Stor lageruppbyggnad i distributionsledet har medfört försiktighet i ny orderläggning samt även i annulleringar av befintliga ordrar. Konsekvensen för USWE av dessa annulleringar innebar att kvartalets nettoomsättning omfattade 1,5 MSEK i krediterad försäljning. Kvartalet belastades därmed av en negativ resultatpåverkan om 750 KSEK, där den största delen relaterade till VOID Cycling, som tyvärr också reflekterar de nuvarande utmaningarna i cykelbranschen. Varorna har återförts till vårt lager.

I ljuset av nuvarande branschklimat, bedömer vi att det finns en fortsatt risk för uteblivna betalningar och risk för att ytterligare varor inte kommer att hämtas ut. Vi har därför tillämpat försiktighetsprincipen och reserverat för leveranser där betalning samt upphämtning av varor är försenade. Reserveringen belastade kvartalets resultat med 3,4 MSEK. För majoriteten av dessa leveranser finns varorna fortfarande under vår kontroll, och vi förväntar oss att merparten kommer att hitta nya ägare under innevarande period. För att minimera de relaterade riskerna framöver skärper vi våra interna kontroller vid ordermottagande samt vid leverans. Samtidigt uppdaterar vi våra leveransvillkor.

Vi lever i en turbulent tid med ett förändrat världsläge där geopolitisk instabilitet varvas med inflation och ökade energikostnader. Detta har försämrats visibiliteten för samtliga aktörer och gjort att branschläget på kort sikt är svårbedömt. Vi fortsätter att fokusera fullt ut på vad vi kan göra i nuvarande klimat. Framför allt jobbar vi med att maximera synergierna mellan moderbolaget och de förvärvade bolagen. Pågående projekt där vi bedömer att det finns stora möjligheter på kort och lång sikt, inkluderar logistik, produktion, internationell distribution, e-handel, Amazon, marknadsföring och försäljningen i USA. Med dessa projekt, i kombination med stark försäljning i de egna kanalerna, ser vi fortsatt att vår målsättning, om att växa minst 40% på helårsbasis med lönsamhet, är inom räckhåll.

Slutligen vill jag välkomna Giant Loop LLC och Armadillo Bag LLC och deras medarbetare, kunder och övriga intressenter, in i USWE-familjen! Vi ser fram emot att utveckla verksamheten tillsammans både i USA och i övriga världen. Jag vill också tacka samtliga medarbetare för alla fantastiska insatser under ett kärvt marknadsläge – Ni är grymma!

Jacob Westerberg
VD och Koncernchef