Tisdag 26 November | 07:49:49 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-07-31 08:00 Kvartalsrapport 2026-Q1
2025-05-28 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-01-30 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2024-10-31 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2024-08-30 - X-dag ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2024-08-28 - Årsstämma
2024-07-31 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2024-05-30 - Bokslutskommuniké 2024
2024-04-03 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-02-08 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2023-10-31 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2023-09-01 - X-dag ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2023-08-31 - Årsstämma
2023-07-28 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2023-05-31 - Bokslutskommuniké 2023
2023-01-31 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2022-10-28 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2022-08-26 - X-dag ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2022-08-25 - Årsstämma
2022-07-29 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2022-05-31 - Bokslutskommuniké 2022
2022-02-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2021-08-26 - Årsstämma
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2022-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
USWE Sports är verksamt inom tillverkning av ryggsäckar. Bolaget utvecklar och designar förpackningar och ryggsäckar som är specialiserade för att hantera rörelser och skakningar som sker vid olika sportaktiviteter, till exempel vid cykling, motorsporter, löpning samt för vintersporter som längdskidåkning och utförsåkning. Bolaget har sitt huvudkontor i Malmö.
2022-07-29 08:00:00

Sammanfattning av delårsrapport

FÖRSTA KVARTALET (1 april - 30 juni 2022)

  • Nettoomsättningen uppgick till 19 006 (29 372) KSEK, en minskning om 35%
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA)* uppgick till -1 713 (5 585) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på -9,0% (19,0%)
  • Resultat före skatt uppgick till -2 129 (5 239) KSEK
  • Resultat per aktie** beräknat på 4 305 022 (1 526 398) aktier uppgick till -0,39 (2,73) SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 7 965 (-639) KSEK
  • Likvida medel uppgick per den 30 juni till 33 218 (4 762) KSEK
  • Soliditeten*** uppgick till 65% (74%) per den 30 juni 2022

* EBITDA: Rörelseresultat före avskrivningar av materiella och immateriella anläggningstillgångar.
EBITDA-marginal i % av nettoomsättningen.
** Resultat per aktie: Periodens resultat i förhållande till vägt genomsnittligt antal aktier.
*** Soliditeten: Eget kapital dividerat med balansomslutningen.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET 2022/2023
USWE Sports AB förvärvade Giant Loop och etablerar dotterbolag i USA
Den 22 juni ingicks avtal om förvärv av de amerikanska bolagen Giant Loop LLC och Armadillo Bag LLC, vilka innehar ett av USA:s mest framgångsrika varumärken inom segmentet mjuka packväskor för off-road marknaden. Den fasta köpeskillingen uppgick till totalt cirka 30 MSEK (3 MUSD) varav 15,3 MSEK (1,5 MUSD) erlades kontant och cirka 10 MSEK (1,0 MUSD) erlades genom 236 406 antal nyemitterade aktier i USWE vid tillträdet 1 juli 2022. Resterande del av den fasta köpeskillingen, cirka 5 MSEK (0,5 MUSD) betalas ut i juli 2024. I tillägg till den fasta köpeskillingen kan säljaren komma att erhålla en villkorsbaserad tilläggsköpeskilling (earn-out) om maximalt cirka 10 MSEK (1,0 MUSD) baserat på uppfyllande av vissa utvecklingsmål avseende omsättning och vinst per den 30 juni 2024.
 
Kontantdelen av förvärvet finansieras med en förvärvskredit om 15,3 MSEK som utbetalts till bolaget per 30 juni 2022. I samband med förvärvet har ett nytt amerikanskt dotterbolag bildats, USWE Sports Inc., genom vilket förvärvet av bolagen Giant Loop och Armadillo Bag skett.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER FÖRSTA KVARTALETS UTGÅNG
Förvärvet av Giant Loop slutfördes och nyemission genomfördes
Den 1 juli 2022 slutfördes förvärvet av bolagen Giant Loop och Armadillo Bag.

VD HAR ORDET
Kraftigt tillväxt i USA men försiktighet i distributörsleden.
April till juni är normalt en stark period avseende försäljning till konsument, men svagare avseende distributörsförsäljning, vilket är också fallet för oss i år. Våra produkter når ut till fler och våra varumärken växer. Vi ser detta i våra egna kanaler och vi får rapporter om detsamma även från våra partners. Motsvarande period föregående år (april till juni 2021) innebar dock ett undantag där distributörsförsäljningen var osedvanligt stark efter en generell brist på produkter och ett behov
av påfyllnad under säsong. För USWE berodde dock avvikelsen främst på pandemirelaterade leveransförseningar där jämförelseperiodens omsättning om 29 MSEK innehöll en försenad leverans om cirka 10 MSEK från tidigare period.
 
April till juni 2022 når vi 19 MSEK i omsättning. Det är lägre än vi önskat, men orsaken beror snarare på försiktighet i distributörsleden än på en minskad efterfrågan. I försäljningsleden ser vi i stället en stark tillväxt.

På vår huvudmarknad USA, ökade distributörerna sin försäljning av USWE-produkter med närmare 100%. Den kraftiga ökningen visar på en stark utveckling för varumärket och ett sug efter våra produkter. Detta resulterar normalt också i större inköp från våra distributörer, men under denna period har inköpen i stället minskat. Anledningen förklaras med höga totala lagernivåer i distributörsledet. En längre tid av global produktbrist har följts av stora, samtidiga och sena leveranser. Detta i ett läge där den ekonomiska osäkerheten samtidigt ökar. Situationen leder till försiktighet avseende inköp, också för varumärken som utvecklas positivt.
 
Det viktiga är dock att vi fortsätter att fokusera på den underliggande försäljningsökningen. Det är det som gör att distributörernas lagernivåer sjunker och det som driver större inköp från våra partners framöver.
 
Redan inför nästkommande period, juli till september, är orderstocken högre än föregående år. Därefter räknar vi med att vårens och sommarens goda andraledsförsäljning innebär en tillväxt avseende grundorders inför vår och sommar 2023, det vill säga produkter som ska levereras
i perioden december till mars.

E-com
Angående vår direktförsäljning lanserade vi under april månad vår nya Direct-to-Consumer (D2C) plattform. Även här är vår största marknad USA och i perioden april till juni ser vi en tillväxt på över 30% i kanalen. Det vill säga efterfrågan på vår största marknad är bra och tillväxten är god, i alla kanaler.
 
Dessvärre påverkade tekniska utmaningar övriga D2C-marknader vilket resulterade i en låg tillväxt och lönsamhet i perioden. Detta omfattar även VOID Cycling i den egna försäljningskanalen. Vi har i början av innevarande kvartal lyckats lösa detta och vi ser nu en återhämtning.
 
Sammanfattningsvis levererar vi en omsättning som är lägre än vi önskat, men med tydliga signaler om att våra varumärken utvecklas positivt och att vi utvecklas starkt på våra huvudmarknader. Den lägre omsättningen resulterar i ett negativt rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för perioden om -1,7 MSEK.

Giant Loop och Armadillobag
I juni tecknades avtalet om förvärv av de USA-baserade bolagen Giant Loop LLC och Armadillobag LLC. Övertagandet genomfördes i början av juli och affären innebär ett viktigt steg för USWE med etablering av dotterbolag i USA. Detta ger oss ett breddat produktsegment samt en bas för fortsatt tillväxt i USA. Under innevarande period, juli-september, presenteras varumärkena för respektive distributörsnätverk. Hittills är signalerna mycket positiva och jag ser framemot att se hur detta utvecklas framöver. Giant Loop kommer bidra med omsättning och marginaler redan under innevarande kvartal och vi förväntar oss att se försäljningssynergier under vårt fjärde kvartal detta räkenskapsår.
 
Trots en något lägre start på året än vad vi önskat har vi mycket spännande på gång med integrationen av Giant Loop samt utvecklingen av USWE och VOID. Vi förväntar oss fortsatt att leverera på vår målsättning för helåret, det vill säga mer än 40% tillväxt med lönsamhet.
 
 Jacob Westerberg VD

Delårsrapporten i sin helhet är tillgänglig på Bolagets hemsida https://uswe.com/sv-se/investor-relations