Tisdag 26 November | 05:30:08 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-07-31 08:00 Kvartalsrapport 2026-Q1
2025-05-28 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-01-30 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2024-10-31 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2024-08-30 - X-dag ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2024-08-28 - Årsstämma
2024-07-31 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2024-05-30 - Bokslutskommuniké 2024
2024-04-03 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-02-08 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2023-10-31 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2023-09-01 - X-dag ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2023-08-31 - Årsstämma
2023-07-28 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2023-05-31 - Bokslutskommuniké 2023
2023-01-31 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2022-10-28 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2022-08-26 - X-dag ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2022-08-25 - Årsstämma
2022-07-29 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2022-05-31 - Bokslutskommuniké 2022
2022-02-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2021-08-26 - Årsstämma
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2022-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
USWE Sports är verksamt inom tillverkning av ryggsäckar. Bolaget utvecklar och designar förpackningar och ryggsäckar som är specialiserade för att hantera rörelser och skakningar som sker vid olika sportaktiviteter, till exempel vid cykling, motorsporter, löpning samt för vintersporter som längdskidåkning och utförsåkning. Bolaget har sitt huvudkontor i Malmö.
2024-07-31 08:00:00

SAMMANFATTNING AV DELÅRSRAPPORT
Med ”Bolaget” eller ”USWE” avses hela koncernens verksamhet. Med ”Moderbolaget” avses USWE Sports AB (publ). I koncernen ingår USWE Sports AB, USWE Sports Inc. samt Giant Loop LLC. SWE Sports AB (publ). Belopp inom parentes i rapporten avser motsvarande period föregående år.

Första kvartalet (1 april - 30 juni 2024)
• Nettoomsättningen minskade med -2 % (40 %) till 26 006 (26 536) KSEK, varav den valutajusterade organiska tillväxten minskade med -3 % (-32 %)
• EBITDA minskade till -1 957 (1 881) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på -7,5 % (7,1 %)
• Operationell EBIT minskade till -2 988 (1 015) KSEK, vilket motsvarar en marginal på -10,0 % (3,5 %). Justeringarna inkluderar förvärvsrelaterade avskrivningar
• Resultat före skatt minskade till -4 845 (689) KSEK
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -5 382 (-7 313) KSEK
• Likvida medel uppgick per den 30 juni 2024 till 9 529 (3 964) KSEK
• Soliditet stärktes till 66 % (52 %) per den 30 juni 2024
• Resultat per aktie beräknat på 5 838 978 (4 541 428) aktier var -0,83 (0,15) SEK

Väsentliga händelser under första kvartalet 2024/2025
Den 3 april hölls extra bolagsstämma där beslut togs om företrädesemission i enlighet med styrelsens förslag om högst 2 595 100 nya aktier. I samband med emissionen erhöll Bolaget ett brygglån om 4 MSEK, av vilket kvittning skedde i maj i samband med färdigställandet av emissionen.

Den 25 april publicerades utfallet i företrädesemissionen och totalt tecknades 1 727 600 aktier, varav 66,6 %, med stöd av teckningsrätter. Därtill tecknades 15 119 aktier, 0,6 %, utan stöd av teckningsrätter, samt 853 381 aktier, 32,8 %, tecknades av emissionsgaranter. Företrädesemissionen tecknades därmed till 100 %.

Företrädesemissionen slutfördes under maj månad och registrerades av Bolagsverket den 13 maj 2024. Totalt emitterades aktier motsvarande ett värde om 28,5 MSEK. Kvittning av fordringar som betalning uppgick till -9,4 MSEK, emissionskostnader uppgick till -2,8 MSEK, därefter har 16,3 MSEK tillförts Bolaget i form av likvida medel.

Väsentliga händelser efter första kvartalets utgång
Inga väsentliga händelser har skett efter första kvartalets utgång.

VD HAR ORDET

Ett kvartal präglat av logistikutmaningar och fokus på kassaflödet

Nettoomsättningen uppgick till 26,0 (26,5) MSEK vilket motsvarar en marginell minskning jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Kvartalet var som förväntat utmanande, vilket även syns i lönsamheten för kvartalet. EBITDA minskade jämfört med motsvarande period föregående år. I jämförelsesiffrorna ingår en positiv effekt om 1 MSEK i EBITDA, avseende reversering av sedan tidigare reserverade kundfordringar.

Vi har under längre tid jobbat med att skapa en stark efterfrågan hos konsument och vi har även under detta kvartal sett hur den utvecklas och växer. Lika fullt har vi inte genererat den försäljning som krävs för att leverera ett positivt resultat. Vi kommer att se svängningar och periodiseringar i försäljningen även framöver, men vi behöver skapa utrymme för att rymma detta inom bolagets lönsamhet. Det som krävs är att utveckla försäljningen ytterligare. Detta är ett pågående projekt som har högsta fokus och som utvecklas dag för dag.

Vi gör rätt saker. Vi syns ute hos konsument på event och tävlingar, både på gräsrotsnivå och större arrangemang. Vi bygger ett nätverk av återförsäljare i USA och vi jobbar aktivt med att sätta upp nya distributörer globalt. Våra befintliga distributörer rapporterar om ökning i försäljning och justerar upp sina förväntningar på våra varumärken. Exempelvis ser vi en dubbling av försäljningen på den tyska marknaden hittills i år, vilket förväntas ge effekt på kommande orderperioder. På makronivå ser vi att marknaden är under återhämtning. Den är inte tillbaka i normalnivå ännu, men det är på rätt väg. Förutsättningarna framåt ser bra ut, men det tar tyvärr tid innan vi ser effekten i resultaträkningen.
 
Även om försäljningen var stabil jämfört med föregående år, förändrades försäljningsmixen. Försäljningen till återförsäljare och distributör växte samtidigt som försäljningen i de egna kanalerna minskade. Jag ser det förstnämnda som ett tecken på att marknaden långsamt normaliseras och att vi tar marknadsandelar ute i handeln. I USA har vi under våren börjat bygga upp ett nätverk av återförsäljare och vi har nu 200 återförsäljare som har registrerat sig som USWE återförsäljare. Detta växande återförsäljarnätverk förväntas bli basen för USWE:s tillväxt de kommande åren.

Minskningen i de egna kanalerna, via vår hemsida och Amazon är en besvikelse. Omdirigeringen i den globala logistiken, där rutten via röda havet ändrats, har negativ inverkan över hela världen. Dessvärre har det inneburit en längre försening för USWE:s sjötransport avseende vårsäsongen 2024. En dylik försening påverkar vår försäljning via de egna kanalerna negativt. När de bästsäljande produkterna inte finns tillgängliga parerar vi genom fokus på andra produkter för att dämpa effekten, men det räckte inte till under denna period. Vi arbetar nu med att förbättra försörjningskedjan för att skapa backup-system för att alltid ha bästsäljande produkter i lager.

Under kvartalet påbörjade vi flera initiativ för att minska våra lagernivåer. Syftet är dels att frigöra likviditet men även för att ge utrymme för kommande sortiment för 2025. Under kvartalet minskade varulagret med cirka 2 MSEK och vi säkrar nu upp fler aktiviteter med fokus på förbättrad och effektivare lagerhantering. Vi har testat ett, för oss, nytt koncept med lokala pop-up-butiker som har gett positiva resultat. Detta är en effektiv kanal, där vi kan kombinera kundmötet med minskade lagernivåer utan att urvattna varumärket. Vi kommer att planera in fler pop-up-butiker framöver.

I sortimentet för 2025 finns flera nyheter som kommer att göra våra större ryggsäckar (16L till 30L) mer mångsidiga. Vi har fokuserat på funktioner och tillbehör som gör att samma ryggsäck kan anpassas till ett flertal specialområden, som skidåkning, mountainbike och löpning/hike. Genom detta vill vi ge kunden mer nytta av sin investering, samtidigt som det ger oss en möjlighet att nå ut till en bredare målgrupp. Det minskar även lagerbindningen genom färre antal artiklar i lager. Under juli månad presenterades delar av det kommande sortimentet för våra distributörer och återkopplingen har hittills varit mycket positiv. Det blir spännande att se hur detta påverkar vår B2B försäljning under den andra delen av räkenskapsåret 2024/2025.

I juni arrangerades det årliga eventet Giant Loop Ride i Crane Hot Springs i Oregon. Arrangemanget har växt till över 700 deltagare och genomfördes framgångsrikt även i år. Detta är en av våra viktigaste marknadskanaler för Giant Loop och vi ser nu över möjligheter att kopiera arrangemanget på fler platser i Nordamerika, för att nå nya kunder i nya geografier. Eventet genererar intäkter på drygt 3 MSEK, med positiv effekt på resultatet.

Slutligen vill jag passa på att tacka alla medarbetare för allt hårt arbete och för ert engagemang under detta utmanande kvartal.
 
 Jacob Westerberg, VD och Koncernchef

Delårsrapporten i sin helhet finns tillgänglig på bolagets hemsida https://uswe.com/en-global/investor-relations