Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
Sammanfattning av delårsrapport
TREDJE KVARTALET (1 OKTOBER – 31 DECEMBER 2022)
• Nettoomsättningen uppgick till 29 614 (23 311) KSEK, vilket motsvarar en ökning om 27% (119%)
• Den organiska tillväxten var -24% (95%)
• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -2 213 (1 708) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på -7,5% (7,3%)
• Resultat före skatt uppgick till -5 486 (1 165) KSEK
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -5 223 (-6 271) KSEK
• Likvida medel uppgick per den 31 december till 6 525 (16 901) KSEK
• Soliditet uppgick till 55% (84%) per den 31 december 2022
• Resultat per aktie beräknat på 4 541 428 (3 672 111) aktier uppgick till -0,85 (0,25) SEK
FÖRSTA 9 MÅNADERNA (1 APRIL – 31 DECEMBER 2022)
• Nettoomsättningen uppgick till 73 991 (65 515) KSEK, en ökning med 13% (132%)
• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -9 114 (7 028) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på -12,3% (10,7%)
• Resultat före skatt uppgick till -11 932 (5 814) KSEK
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 7 692 (-15 530) KSEK
• Resultat per aktie beräknat på 4 423 225 (3 512 111) aktier uppgick till -2,18 (1,31) SEK
VD har ordet
Fortsatt god efterfrågan hos konsument trots utmanade makroekonomiska förutsättningar
Nettoomsättningen ökade med 27% under tredje kvartalet (oktober till december) trots utmanande makroekonomiska förutsättningar. Under kvartalet utvecklades försäljning direkt till konsument starkt, där efterfrågan på våra varumärken USWE, Giant Loop och VOID växer och webförsäljningen ökar.
Med stora lager och påverkade av det makroekonomiska klimatet, är dock distributionsleden fortsatt avvaktande. USWE och VOID är mer exponerade till distributionsleden än Giant Loop som har större andel webförsäljning. Därför ser vi också en negativ organisk tillväxt under kvartalet, vilket påverkar lönsamheten.
Sedan vi förvärvade det amerikanska bolaget Giant Loop har verksamheten fortsatt att utvecklas positivt. Den ökade försäljningen i konsumentledet är en direkt följd av våra samarbetsprojekt. Det blir spännande att se hur integrationen fortsätter att utvecklas. Potentialen är stor både för tillväxt och kostnadssynergier. Under våren är planen att flytta resterande delar av Giant Loops produktion till Asien. Detta kommer att underlätta logistiken för vår globala distribution samtidigt som det innebär kostnadsbesparingar avseende produktionskostnader.
Det senaste halvåret har präglats av osäkerhet i distributörsleden och vi har successivt anpassat vår kostnadsstruktur för att matcha den minskade distributionsförsäljningen. Det tar dock tid innan det syns i vår resultaträkning och det är egentligen inte förrän under innevarande kvartal som vi ser effekterna fullt ut.
Samtidigt som det är viktigt att optimera kostnadsstrukturen är det också i dessa tider det finns möjligheter att utveckla verksamheten och ta marknadsandelar. För att tillvarata den möjligheten har vi omfördelat resurser till försäljning. Genom att dela resurser mellan USA och Europa har vi satt samman en solid plan för nästkommande räkenskapsår 2023/2024. Samtidigt ser vi redan intresse från nya återförsäljare och distributörer som vill starta upp samarbeten. I december signerade vi en ny distributör i Australien och startade upp samarbetet med en ny distributör i Spanien. Under innevarande kvartal startar vi även upp två nya e-com återförsäljare, en i USA och en i Europa. Detta är direkta synergieffekter från förvärvet av Giant Loop där vi på detta sätt kan dela kunder mellan bolagen och agera som en affärspartner med flera varumärken.
Under räkenskapsårets första 9 månader har vi förstärkt bruttomarginalen till 57% (52%). Detta beror till stor del på förändring av mixen i försäljningskanalerna, men också i minskade transportkostnader. Framöver jobbar vi med att nyttja synergierna mellan USWE och Giant Loop genom att samordna produktionen och logistiken. Detta kommer att bidra till att vi kan upprätthålla starka bruttomarginaler också framöver.
Jacob Westerberg,
VD och Koncernchef
Delårsrapporten i sin helhet är tillgänglig på Bolagets hemsida https://uswe.com/sv-se/investor-relations