Tisdag 26 November | 07:38:42 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-07-31 08:00 Kvartalsrapport 2026-Q1
2025-05-28 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-01-30 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2024-10-31 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2024-08-30 - X-dag ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2024-08-28 - Årsstämma
2024-07-31 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2024-05-30 - Bokslutskommuniké 2024
2024-04-03 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-02-08 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2023-10-31 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2023-09-01 - X-dag ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2023-08-31 - Årsstämma
2023-07-28 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2023-05-31 - Bokslutskommuniké 2023
2023-01-31 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2022-10-28 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2022-08-26 - X-dag ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2022-08-25 - Årsstämma
2022-07-29 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2022-05-31 - Bokslutskommuniké 2022
2022-02-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2021-08-26 - Årsstämma
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2022-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
USWE Sports är verksamt inom tillverkning av ryggsäckar. Bolaget utvecklar och designar förpackningar och ryggsäckar som är specialiserade för att hantera rörelser och skakningar som sker vid olika sportaktiviteter, till exempel vid cykling, motorsporter, löpning samt för vintersporter som längdskidåkning och utförsåkning. Bolaget har sitt huvudkontor i Malmö.
2024-02-08 08:00:00

SAMMANFATTNING AV DELÅRSRAPPORT
Med ”Bolaget”, ”Moderbolaget” eller ”USWE” avses USWE Sports AB (publ). Med koncernen avses USWE Sports AB, USWE Sports Inc. samt Giant Loop LLC. Belopp inom parentes i rapporten avser motsvarande period föregående år. Koncernen bildades 1 juli 2022.

TREDJE KVARTALET (1 OKTOBER – 31 DECEMBER 2023)

  • Nettoomsättningen uppgick till 29 181 (29 614) KSEK, vilket motsvarar en minskning med -1% (27%). Den valutajusterade organiska tillväxten var -2% (-24%)
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -1 375 (-2 212) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på -4,7% (-7,5%)
  • Resultat före skatt uppgick till -6 266 (-5 486) KSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 039 (-5 223) KSEK
  • Likvida medel uppgick per den 31 december 2023 till 4 061 (6 525) KSEK
  • Soliditet uppgick till 51% (55%) per den 31 december 2023
  • Resultat per aktie beräknat på 4 541 428 (4 541 428) aktier uppgick till -1,38 (-0,85) SEK

FÖRSTA 9 MÅNADERNA (1 APRIL – 31 DECEMBER 2023)

  • Nettoomsättningen uppgick till 84 540 (73 991) KSEK, vilket motsvarar en ökning om 14% (13%). Den valutajusterade organiska tillväxten var -7% (-33%)
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 595 (-9 114) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 0,7% (-12,3%)
  • Resultat före skatt uppgick till -8 109 (-11 932) KSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -3 067 (-896) KSEK
  • Resultat per aktie beräknat på 4 541 428 (4 423 225) aktier uppgick till -1,80 (-2,18) SEK

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET 2023/2024

  • USWE Sports ingick partnerskapsavtal med Epic Series, en världsledande arrangör av etapplopp i mountainbike, och blir den officiella partnern för vätskeryggsäckar och travel bags.
  • USWE Sports AB ingick avtal med Pareto Securities AB avseende tjänsten Likviditetsgaranti vilken startades den 2 januari 2024 med syftet att främja aktiens likviditet.


VD HAR ORDET

Kvartalets fokus har varit att utveckla och bredda säljkanalerna i Nordamerika

Vi har rapporterad en positiv EBITDA under de senaste två kvartalen, men vi når inte upp till den målsättningen under tredje kvartalet (oktober-december) då EBITDA uppgår till -1,4 MSEK. Ser man till räkenskapsårets första 9 månader (april-december) har vi fortsatt en positiv EBITDA. Lönsamhetsförbättringen under de första nio månaderna i räkenskapsåret jämfört med motsvarande period föregående år är markant då EBITDA har ökat med 9,7 MSEK.

Under det innevarande räkenskapsåret har vi jobbat aktivt med att hålla uppe prisbilden på våra produkter och vi har i största möjliga mån sålt till normalpris i vår egen e-handel. Vi har fortsatt denna inriktning också under det tredje kvartalet (oktober till december), trots att perioden omfattar såväl Black Friday som julförsäljning. Det har i perioden inneburit en lägre försäljning till konsument jämfört med föregående år. Samtidigt har försäljningen till distributör och återförsäljare ökat och nettoomsättningen 29,2 MSEK är i nivå med motsvarande period föregående år (29,6 MSEK).

Under kvartalet är bruttomarginalen något lägre än motsvarande period föregående år (56% jämfört med 58%). Detta beror på försäljningsmixen, med en större andel försäljning till distributör. Ser man på årets första nio månader är bruttomarginalen 60% (57%). Detta är ett resultat av en förändrad försäljningsmix med totalt sett mer försäljning direkt till konsument och upprätthållande av priser samt flytt av produktionen för Giant Loop från USA till Vietnam.

Intresset för våra produkter växer snabbast i Nordamerika och vi har under året signerat avtal med två nya distributörer i USA samt en i Kanada. Försäljningen inom motorsegmentet drivs av distributörernas säljorganisationer, medan vi i USA har valt en annan modell för övriga segment. Där expanderar vi genom att bygga ett nätverk av provisionssäljare. Vårt mål är att under det fjärde kvartalet (januari till mars) ha en aktiv säljkår representerad i ett flertal delstater och att sedan utöka nätverket under det kommande räkenskapsåret. Genom denna metod kan vi samarbeta nära vår distributör samtidigt som vi styr försäljningsresurserna. Detta minimerar både kapitalbindning i lager och risken då säljkåren arbetar på provision och betalas med de intäkter som genereras.

Med en stark bruttomarginal och en distributionsmodell för vår viktigaste marknad som ligger i startgroparna ser vi med tillförsikt framåt. Ökad försäljning till distributör och återförsäljare ger en direkt positiv effekt på vår lönsamhet. Bruttovinsten ökar samtidigt som de externa kostnaderna förblir oförändrade.

Vi upplever en fortsatt större försiktighet på den europeiska marknaden jämfört med Nordamerika, men samtidigt lättnader även här med succesivt förbättrade lagersituationer för cykel och outdooraktörer. Med vårt huvudkontor i Malmö kan vi erbjuda våra europeiska kunder närhet och lokal kännedom för samtliga av våra varumärken. Detta är en viktig nyckel till möjligheter och framgång speciellt för Giant Loop, som hittills är relativt oetablerat i Europa. Giant Loop har grundat hela den produktkategori som kallas för ”soft luggage” för motorcyklar. Detta för med sig en trovärdighet inom segmentet som många utmanare har svårt att uppnå. Vår uppgift framöver är att förstärka arvet och informera den europeiska konsumenten om produktkategorins uppkomst, bredd och fördelar för att utveckla kännedom och öka försäljningen av varumärket Giant Loop.

Under det innevarande, och även årets sista, kvartal (januari-mars) startar vi upp vår eventsatsning inför säsongen 2024. Eventen är en viktig del för att fortsätta att bygga våra varumärken samt en viktig plattform för att träffa våra slutkunder och aktiva användare. Vi har valt att samarbeta med events och tävlingar både på lokal nivå, men också med ett fåtal noga utvalda större aktörer som Epic Series. Under seriens flaggskeppstävling, Cape Epic som genomförs i mars 2024, kommer vi att lansera en av vårens nyheter på plats i Sydafrika.

Jacob Westerberg,
VD och Koncernchef