07:40:13 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2024-08-29 Årsstämma 2025
2024-07-31 Kvartalsrapport 2025-Q1
2024-05-30 Bokslutskommuniké 2024
2024-04-03 Extra Bolagsstämma 2025
2024-02-08 Kvartalsrapport 2024-Q3
2023-10-31 Kvartalsrapport 2024-Q2
2023-09-01 Ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2023-08-31 Årsstämma 2024
2023-07-28 Kvartalsrapport 2024-Q1
2023-05-31 Bokslutskommuniké 2023
2023-01-31 Kvartalsrapport 2023-Q3
2022-10-28 Kvartalsrapport 2023-Q2
2022-08-26 Ordinarie utdelning USWE 0.00 SEK
2022-08-25 Årsstämma 2023
2022-07-29 Kvartalsrapport 2023-Q1
2022-05-31 Bokslutskommuniké 2022
2022-02-18 Kvartalsrapport 2022-Q3
2021-11-11 Kvartalsrapport 2022-Q2
2021-08-26 Årsstämma 2022
2021-08-26 Kvartalsrapport 2022-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
USWE Sports är verksamt inom tillverkning av ryggsäckar. Bolaget utvecklar och designar förpackningar och ryggsäckar som är specialiserade för att hantera rörelser och skakningar som sker vid olika sportaktiviteter, till exempel vid cykling, motorsporter, löpning samt för vintersporter som längdskidåkning och utförsåkning. Bolaget har sitt huvudkontor i Malmö.
2022-05-31 08:00:00

Fjärde kvartalet 1 januari 2022 - 31 mars 2022

SAMMANFATTNING AV BOKSLUTSKOMMUNIKÉ
Med ”Bolaget” eller ”USWE” avses USWE Sports AB (publ). Belopp inom parentes i rapporten avser motsvarande period föregående år.
 
FJÄRDE KVARTALET (1 JANUARI-31 MARS 2022)
· Nettoomsättningen uppgick till 17 320 (15 741) KSEK, motsvarande en ökning om 10%.
· Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA)* uppgick till 414 (1 472) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 2,4% (9,4%).
· Resultat före skatt uppgick till -134 (1 006) KSEK.
· Resultat per aktie** beräknat på 3 672 111 (1 366 398) aktier uppgick till -0,03 SEK (0,74) SEK.
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -1 578 (331) KSEK
· Likvida medel uppgick per den 31 december till 11 475 (1 492) KSEK
· Soliditeten*** uppgick till 79% (39%) per den 31 mars
 
HELÅRET (1 APRIL 2021–31 MARS 2022)
· Nettoomsättningen uppgick till 82 834 (43 989) KSEK, motsvarande en ökning om 88%.
· Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 7 441 (1 804) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 9,0% (4,1%).
· Resultat före skatt uppgick till 5 681 (377) KSEK.
· Resultat per aktie beräknat på 3 512 111 (1 366 398) aktier uppgick till 1,28 (4,75) SEK.
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -17 074 (1 954) KSEK
  
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET 2021/2022
 
USWE Sports AB rekryterade Product Manager Soft Goods
Erica Brodin påbörjade sin anställning under januari månad för att förstärka organisationen i rollen som Product Manager Soft Goods. Erica har gedigen erfarenhet inom outdoorbranschen och arbetar huvudsakligen med konfektion och att förvalta och utveckla det produktsegmentet. Erica ingår i ledningsgruppen.
 
 
ÖVRIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET
 
USWE:s Event verksamhet har kommit igång igen
Under kvartalet har USWE återigen kunnat närvara vid olika event för att stärka varumärket och sälja produkter. Några exempel under kvartalet är Vasaloppet, där USWE var på plats både i Sälen och Mora tillsammans med Stadium samt Trailrunning eventet HOKA Torekov-Båstad i mars. Under innevarande år kommer USWE närvaro på liknande event att öka. I början på april deltog USWE på Sea Otter Classic i Monterey, Ca, USA, vilket är världens största cykelfestival.
 
Organisationen förstärkt ytterligare
I februari förstärktes organisationen med två nya personer för att kunna möte den fortsatta tillväxtresan. Bolaget anställde en E-commercekoordinator som ansvarar för att utveckla försäljningen både via egna webbshoppar och andra online plattformar. En eventkoordinator med säljansvar för Norden har också anställts.
 
 
ÖVRIGA HÄNDELSER EFTER FJÄRDE KVARTALETS UTGÅNG
 
USWE Sports AB fortsätter att bygga för framtida tillväxt
Under april månad lanserades en helt ny webbsida både för USWE och VOID för att bidra till en bättre köpupplevelse, SEO och tydligare branding.
 
Den 1 april gick bolaget över till ett nytt affärssystem för att kunna hantera de ökade volymerna i verksamheten, främst för lager och logistikflödena.
 
Ny produktserie lanserad
USWE lanserade en ny kompletterande produktserie – Performance skin-care. I samarbete med det svenska bolaget Disruptive Materials har ett Body Anti-Chafing stick tagits fram för löpning och andra uthållighetsidrotter. Det är ett avancerat anti skav-stick som minskar friktion och skyddar huden.
 
  
VD har ordet
 
-Årets tillväxt: 88% omsättningsökning med kraftig EBITDA-förbättring
Att utvecklas och växa i en global miljö som präglas av osäkerhet är utmanande, men samtidigt väldigt givande när man lyckas. Att vi har kunnat parera årets utmaningar avseende logistikproblem, förseningar och lock downs, samtidigt som vi håller en stark tillväxttakt, det ger tillförsikt för framtiden. Vår nettoomsättning ökade med 88% under året till 82,8 MSEK jämfört med 44,0 MSEK under föregående år. Samtidigt validerar vi vår affärsmodell genom att generera en kraftig resultatförbättring. EBITDA landar för året på 7,4 MSEK med en EBITDA-marginal om 9,0% att jämföra med 1,8 MSEK och 4,1% föregående år - en resultatförbättring om 312%.

Under året har vi noterat Bolaget på Nasdaq First North Growth Market. Vi har förvärvat varumärket VOID Cycling och jobbar nu hårt för att förädla produktsegmentet konfektion inom bolaget. Vi har även fokuserat på att lägga grunden för fortsatt tillväxt för att möta vår målsättning om en årlig omsättningstillväxt på 40% med lönsamhet. Vi har implementerat nytt affärssystem och ny hemsida som båda lanserades i april 2022, vi har skruvat upp marknadsföringen samt utökat organisationen. Vi har lanserat produkter enligt plan samt utvecklat nya produktsegment för vår målgrupp. De nya produktsegmenten lanseras till B2B-leden under sommaren- och hösten 2022. Leveranserna förväntas därefter nå distributionsleden i vårt fjärde kvartal, dvs perioden januari till mars 2023, för att därefter nå slutkonsument under perioden april till juni 2023.

Ser vi tillbaka till årets sista kvartal, perioden januari till mars, har denna period som tidigare omfattats av problematik knuten till globala störningar. Lock-down i Kina. Krig i Europa. Prishöjningar på råvaror och betydande störningar i de globala logistik och försörjningskedjorna. Detta gör att vi förväntar oss att förskjutningar mellan kvartalen fortsätter även under innevarande år. Dessa förseningseffekter kan innebära stora svängningar mellan kvartalen, men mindre påverkan på vår årliga tillväxttakt. 

Under kvartalet levererar vi en omsättning på 17,3 MSEK och en EBITDA på 0,4 MSEK (2,4%). Omsättningen och resultatet under kvartalet påverkades av en kundkreditering av en order från tidigare period på cirka 1,1 MSEK med resultatpåverkan om -0,6 MSEK.

I år slog vi vårt årliga tillväxtmål rejält. Vi är inställda på en större utmaning framöver, då målet i absoluta tal successivt ökar, men vi är lika fast beslutna att nå målet. Jag ser dock tendenser på att årets tillväxt kommer att periodiseras något annorlunda än under de senaste åren. Under pandemiåren har försörjningskedjan störts och beställningsmönstren förändrats. Många aktörer har fyllt på med varor kontinuerligt istället för att göra inköp inför varje säsong. Detta mönster tenderar nu att gå tillbaka till det normala, dvs tyngdpunkten för inköp förväntas ligga i perioden december till februari. För åren som kommer håller vi kvar vid vår målsättning på omsättningstillväxt på mer än 40% med lönsamhet per år.

Under året ser vi särskilt fram emot att motionslopp, cykelfestivaler och liknande event äntligen är tillbaka. Vasaloppet, Långloppsscupen MTB, Vätternrundan, GNCC (7 deltävlingar i USA) och Sea Otter Classics för att nämna några. Cykelvasan, Dirt Masters i Tyskland och Idre Fjällmaraton för att nämna fler. Cape Epic i Sydafrika där vår närvaro under 2022 var starkare än någonsin och Titan Desert i Marocko i maj. Alla dessa events är vi och våra produkter starkt närvarande, på ett eller annat sätt. Ibland som utställare. Ibland som sponsor och ibland som plattform för att sprida foton, videos och historier om våra varumärken och produkter. Vi har saknat allt detta starkt under pandemin och välkomnar eventen tillbaka igen! 
 
Jacob Westerberg
VD

Bokslutskommunikén i sin helhet finns tillgänglig på bolagets hemsida www.uswe.com/investor-relations