Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Dagligvaror |
Januari - Mars 2025
- Nettoomsättningen minskade med 1,0 % till 895 (904) MSEK. Kvartalet påverkas av negativa kalendereffekter som en följd av att påsken inföll först under årets andra kvartal.
- EBITA, justerad, minskade till 50 (57) MSEK. EBITA-marginalen, justerad, uppgick till 5,5 % (6,3).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 0 (96) MSEK.
- Rörelseresultatet minskade till 30 (33) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 3,4 % (3,6).
- Marknadsandelen mätt i volym ökade på alla våra nordiska marknader. I Sverige ökade andelen till 28,6 % (28,1), i Finland till 22,1 % (21,1) och i Norge till 7,1 % (6,8).
- Vinst per aktie uppgick till 0,24 (0,44) SEK.
Emil Sallnäs, VD-kommentar:
FORTSATTA FRAMSTEG TROTS EN UTMANANDE OMVÄRLD
Marknaden fick en omtumlande start på året – men Viva Wine Group står stadigt. Efter första kvartalet kan jag glädjande konstatera att bruttomarginalen stärktes i hela verksamheten, vi fortsätter ta marknadsandelar i Norden och våra marknadsföringssatsningar i Europa börjar ge resultat.
Det råder fortsatt osäkerhet i omvärlden, och det märks på marknaden. Ränteoro, låg tillväxt och internationella handelsspänningar påverkar många konsumenter och företag. Mot den bakgrunden är det glädjande att kunna konstatera att vår affärsmodell fortsatt fungerar enligt plan. Trots utmanande omvärldsförutsättningar inledde vi 2025 med ett relativt stabilt första kvartal. Vår exponering mot USA är begränsad och de olika tullar som har återinförts av USA och EU påverkar inte vår verksamhet nämnvärt.
Vår nettoomsättning i kvartalet uppgick till 895 (904) MSEK, justerad EBITA till 50 (57) MSEK och justerad EBITA-marginal till 5,5 (6,3) procent. Minskningen jämfört med samma kvartal 2024 var väntad eftersom påsken i år infaller i april, vilket innebär att påskförsäljningen kommer att synas först i det andra kvartalet. Den totala monopolförsäljningen i Norden minskade i volym, jämfört med motsvarande kvartal 2024. Det råder i nuläget viss osäkerhet om hur stor del av nedgången som kan förklaras av ett dämpat kundsentiment, och hur stor del som beror på kalendereffekt. Bruttomarginalen i vår nordiska verksamhet ökade under kvartalet till 21,2 (19,1) procent, drivet av välavvägda prisjusteringar. Vi följer noggrant hur kundbeteendet, och därmed vinförsäljningen på våra marknader, påverkas framåt av den bredare omvärldsutvecklingen.
MARKNADSANDELAR OCH BRUTTOMARGINAL FORTSÄTTER STIGA I NORDEN
Vår position på de nordiska monopolmarknaderna fortsätter att stärkas i takt med att vi tar marknadsandelar – vår marknadsandel i Sverige uppgår nu till 28,6 procent, i Finland 22,1 procent och i Norge 7,1 procent, räknat i volym.
Våra framgångar beror till stor del på att vi är snabba på att anpassa vår verksamhet och vårt sortiment till rådande trender.
I vår finska verksamhet har vi under första kvartalet lanserat marknadens första röststyrda AI-tjänst för vin- och matrekommendationer. Till vår svenska portfölj har vi under kvartalet välkomnat den tyska producenten Reh Kendermann. De är kända för varumärket Black Tower och har en stark position inom vita och roséviner, två produktsegment där vi ser en tydligt ökande efterfrågan.
FLER NYA KUNDER OCH ÖKANDE BRUTTOMARGINAL I ECOM
Bruttomarginalen för vår europeiska e-handel förbättrades under första kvartalet till 40,3 (39,8) procent, vilket är ett resultat av en positiv produktmixförskjutning. Marknaden i stort var dock återhållsam under kvartalet, till stor del beroende på ett fortsatt lågt konsumentsentiment. Viva eComs totala försäljning landade därför på samma nivå som motsvarande kvartal 2024. Under mars syntes tecken på återhämtning i sentimentet. Detta är ett kvartal med stabil organisk tillväxt vilket understryker vår förväntan om att marknaden fortsätter att stabiliseras. Inom Viva eCom fortsätter vi utvärdera olika kanaler för kundanskaffning. Initialt har vi sett positiva resultat i en något ökad kundbas i kvartalet jämfört med föregående kvartal. Samtidigt fortsätter vi att stärka relationerna med våra befintliga kunder genom vårt lojalitetsprogram som också bidrar till ökat värde över tid.
OMNIBUS ÄNDRAR FÖRUTSÄTTNINGARNA FÖR CSRD
Arbetet med att anpassa oss till EU:s direktiv för hållbarhetsrapportering, CSRD, fortlöper enligt plan. Framöver kommer det så kallade Omnibusförslaget dock att ändra förutsättningarna för rapporteringen – men det är ännu oklart hur. Vi arbetar vidare med våra hållbarhetsinitiativ med CSRD som ett yttre ramverk. Fokus ligger på att identifiera det som är mest värdeskapande för oss och för våra intressenter. Flera områden har vi redan god kontroll över, andra utvecklar vi stegvis. Vi kommer fortsätta att utvärdera våra aktiviteter noggrant längs vägen.
INVESTERAR FÖR FRAMTIDEN
Viva Wine Groups affärsmodell bygger till stor del på ett långsiktigt arbete med produktutveckling, väl avvägda prisjusteringar och ett sortiment som ligger i linje med konsumenternas preferenser. Möjligheten att lansera produkter brett över flera marknader ger dessutom viktiga synergier och är en avgörande framgångsfaktor. Vår verksamhet har haft en positiv utveckling de senaste åren, och för att möta nästa fas i vår tillväxtresa satsar vi nu på att utveckla vår organisation, operational excellence och vår marknadsföring, både i Norden och inom eCOM. Satsningen på marknadsföring syftar både till att driva försäljning i närtid och till att bygga starka varumärken långsiktigt. Dessa investeringar innebär ett visst ökat kostnadsutrymme på kort sikt men utgör viktiga byggstenar i att kunna stärka vår position framåt.
Jag ser det första kvartalet 2025 som en ytterligare bekräftelse på att våra prioriteringar är rätt, och att vi har ett bra utgångsläge för resten av året.
Emil Sallnäs, VD Viva Wine Group
Stockholm, maj 2025
Vänligen se hela rapporten i bifogad pdf.
Offentliggörande och presentation
Viva Wine Groups delårsrapport för Q1 2025 offentliggörs den 15 maj 2025 kl. 08.00. Samma dag kl. 11.00 hålls en videokonferens med VD Emil Sallnäs och CFO Linn Gäfvert. Videokonferensen nås på följande länk: https://financialhearings.com/event/52342. Presentationen görs även tillgänglig på https://investerare.vivagroup.se/sv/.
Certified Adviser
FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Premier Growth Market.
För mer information, kontakta:
Linn Gäfvert, CFO
Tel: +46 73 086 89 90
Email: linn.gafvert@vivagroup.se