Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Dagligvaror |
April – Juni 2025
• Nettoomsättningen ökade med 20,2 % till 1 339 (1 114) MSEK.
• EBITA, justerad, minskade till 101 (107) MSEK. EBITA-marginalen, justerad uppgick till 7,5 % (9,6).
• Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 6 (-6) MSEK.
• Rörelseresultatet minskade till 79 (81) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 5,9 % (7,2).
• Marknadsandelen på de nordiska monopolmarknaderna, mätt i volym, uppgick till 22,6 % (22,9). En minskning på grund tuffa av tuffa jämförelsetal, orsakade av föregående års nedstängning av vissa svenska konkurrenters logistik.
• Vinst per aktie uppgick till 0,50 (0,38) SEK.
Januari – Juni 2025
• Nettoomsättningen ökade med 10,7 % till 2 234 (2 018) MSEK.
• EBITA, justerad, minskade till 150 (164) MSEK. EBITA-marginalen, justerad, uppgick till 6,7 % (8,1).
• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 6 (90) MSEK.
• Rörelseresultatet minskade till 109 (114) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 4,9 % (5,6).
• Marknadsandelen på de nordiska monopolmarknaderna, mätt i volym, ökade till 22,8 % (22,6).
• Vinst per aktie uppgick till 0,74 (0,82) SEK.
Väsentliga händelser under kvartalet
• Förvärvet av Delta Wines slutfördes under kvartalet och har konsoliderats in i Viva Wine Groups räkenskaper från och med den 23 maj.
• Utdelning om 1,55 kronor per aktie beslutades av årsstämman den 23 maj och betalades ut den 2 juni.
Emil Sallnäs, VD-kommentar:
FÖRVÄRVET AV DELTA WINES LÄGGER GRUNDEN FÖR LÖNSAM EXPANSION I EUROPA
Under det andra kvartalet 2025 har vi genom det strategiska förvärvet av Delta Wines tagit ett avgörande steg på vår tillväxtresa. Integrationen fortlöper enligt plan och underlättas av att våra företagskulturer och affärsmodeller i grunden är väldigt lika.
DELTA WINES – EN NY EUROPEISK PLATTFORM
Under det andra kvartalet nådde vi en milstolpe i vår utveckling genom förvärvet av Delta Wines, en europeisk vinaktör med ledande position i Nederländerna. Detta förvärv stärker vår verksamhet avsevärt och ger oss tillgång till en stark plattform för fortsatt expansion i Europa. Integration och harmonisering av verksamheterna löper enligt plan. Bolagens affärsmodeller, strukturer och kulturer är väldigt lika, vilket underlättar integrationen. Den entreprenörsdrivna koncernen Delta Wines har liksom Viva Wine Group en lång tradition av lönsam tillväxt, såväl organiskt som via förvärv. Vi ser fram emot att fortsätta resan ännu starkare tillsammans.
I och med förvärvet av Delta Wines ändrar vi benämningen av våra segment. Segmentsbenämningen återspeglar segmentens kunder som är Business to Business (B2B) eller Business to Consumer (B2C). B2B-segmentet inkluderar det tidigare segmentet Norden samt Delta Wines medan B2C-segmentet motsvarar det tidigare segmentet Viva eCom.
FÖRVÄRVET INNEBÄR KRAFTIG ÖKNING I NETTOOMSÄTTNINGEN
Förvärvet bidrog till att nettoförsäljningen i andra kvartalet ökade med 20 procent jämfört med samma period föregående år. Nettoomsättningen landade därmed på 1 339 (1 114) MSEK och justerad EBITA på 101 (107) MSEK, vilket motsvarar en justerad EBITA-marginal på 7,5 (9,6) procent. Delta Wines konsoliderades in i våra räkenskaper med effekt från och med 23 maj, vilket innebär att endast en dryg månad av Deltas verksamhet ingår i vår redovisning under andra kvartalet.
Bruttomarginalen för andra kvartalet minskade till 19,1 (20,4) procent vilket beror på att Delta Wines har en lägre bruttomarginal. Viva Wine Groups verksamhet exklusive Delta Wines har trots negativa valutaeffekter ökat sin bruttomarginal jämfört med förra året. Samtidigt har OPEX ökat jämfört med föregående år. Ökningen är delvis hänförlig till kostnader relaterade till förvärvet av Delta Wines, samt ytterligare till tidigare kommunicerad professionalisering av Viva Wine Group. Koncernen investerar i ytterligare personal och marknadsföring i verksamheter som har vuxit framgångsrikt de senaste åren.
B2B-SEGMENTET
Nettoförsäljningen för segmentet ökade i kvartalet med 24,8 procent, vilket hänför sig till förvärvet av Delta Wines. Även om påsken inföll under det andra kvartalet i år så har försäljningen på de nordiska marknaderna påverkats negativt av det kalla vädret samt höga jämförelsetal. Vår marknadsandel på monopolmarknaderna minskade i kvartalet till 22,6 (22,9) procent. Vår marknadsandel i Sverige påverkades negativt av starka jämförelsesiffror, i andra kvartalet 2024. Jämförelsesiffrorna är av engångskaraktär och relaterade till logistikproblem som drabbade en del konkurrenter och därmed gynnade vår verksamhet under föregående år. Dock såg vi en återhämtning i Sverige under juni då vi åter vann marknadsandelar på den svenska marknaden. I Finland och Norge har vi däremot presterat bättre än marknaden i kvartalet och åter igen tagit marknadsandelar.
B2C-SEGMENTET
I B2C-segmentet har vi fortsatt att investera i marknadsföring för att utöka vår kundbas. Konsumentsentimentet är fortfarande lågt, men våra marknadsföringsinsatser har gett resultat i form av en försiktigt växande kundbas. Den organiska tillväxten var svagt positiv för andra kvartalet i rad. Med vår kundbas stabiliserad har vi återgått till organisk tillväxt. Vårt åtagande till operativ excellens förblir centralt för att driva ytterligare lönsam tillväxt.
FOKUS PÅ FRAMTIDEN
Det osäkra omvärldsläget påverkar konsumentsentimentet och dämpar efterfrågan i Europa och Norden. Samtidigt innebär förvärvet av Delta Wines att vi tar en betydligt större och tydligare position på den europeiska vinmarknaden, vilket ger både en stabilare affär i helhet och skapar en plattform för fortsatt tillväxt.
Vi ser en stark kulturell och entreprenöriell samhörighet mellan Delta Wines och övriga bolag inom Viva Wine Group, vilket ger oss goda möjligheter för synergier inom inköp, produktexpertis och produktutveckling. Detta är viktiga delar för att framtidssäkra vår verksamhet. Integrationen fortlöper enligt plan och våra gemensamma team visar stor förmåga att anpassa sig till nya förutsättningar.
När vi nu går in i andra halvåret gör vi det med ett tydligare affärsfokus, ett bredare erbjudande, större geografisk närvaro och en väl rustad organisation. Med den grunden ser vi fram emot att fortsätta Viva Wine Groups resa mot att bli en ledande aktör på den europeiska vinmarknaden.
Emil Sallnäs, VD Viva Wine Group
Stockholm, augusti 2025
Vänligen se hela rapporten i bifogad pdf.
Offentliggörande och presentation
Viva Wine Groups delårsrapport för Q2 2025 offentliggörs den 28 augusti 2025 kl. 08.00. Samma dag kl. 11.00 hålls en videokonferens med VD Emil Sallnäs och CFO Linn Gäfvert. Videokonferensen nås på följande länk: https://financialhearings.com/event/52343. Presentationen görs även tillgänglig på https://investors.vivagroup.se/sv/rapporter-presentationer/.
Certified Adviser
FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Premier Growth Market.
För mer information, kontakta:
Linn Gäfvert, CFO
Tel: +46 73 086 89 90
Email: linn.gafvert@vivagroup.se