Onsdag 25 December | 08:18:56 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-20 N/A Bokslutskommuniké 2024
2024-11-20 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-28 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-24 - X-dag ordinarie utdelning VIVA 1.55 SEK
2024-05-23 - Årsstämma
2024-05-16 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-22 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-29 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-17 - X-dag ordinarie utdelning VIVA 1.55 SEK
2023-05-16 - Årsstämma
2023-02-23 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-16 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-25 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-23 - X-dag ordinarie utdelning VIVA 1.50 SEK
2022-05-20 - Årsstämma
2022-05-12 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-24 - Bokslutskommuniké 2021

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Viva Wine är en vinkoncern. Bolaget utvecklar, marknadsför och säljer vin. Bolaget erbjuder sina produkter till försäljning i Sverige, Norden och Kontinentaleuropa via e-handel genom egna samt partners varumärken. Bolaget är särskilt inriktade mot ekologiskt och etiskt certifierat vin. Viva Wine har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige.
2024-11-20 08:00:00

Juli – September 2024
• Nettoomsättningen ökade med 4,8 % till 998 (952) MSEK.
• EBITA, justerad, ökade till 98 (77) MSEK. EBITA-marginalen, justerad, uppgick till 9,9 % (8,1).
• Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 26 (14) MSEK.
• Rörelseresultatet ökade till 76 (45) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 7,7 % (4,8).
• Marknadsandelen, mätt i volym, ökade i Sverige till 27,7% (26,3) i Finland till 21,3% (19,2) och i Norge till 6,2% (5,8).
• Vinst per aktie uppgick till 0,50 (0,43) SEK.

Januari – September 2024
• Nettoomsättningen ökade med 4,7 % till 3 017 (2 882) MSEK.
• EBITA, justerad, ökade till 262 (222) MSEK. EBITA-marginalen, justerad, uppgick till 8,7% (7,7).
• Kassaflöde från den löpande verksamheten minskade till 116 (120) MSEK.
• Rörelseresultatet ökade till 190 (130) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 6,3% (4,5).
• Marknadsandelen, mätt i volym, ökade i Sverige till 28,3 % (26,3) i Finland till 20,9 % (18,9) och i Norge till 6,4 % (5,8).
• Vinst per aktie för perioden uppgick till 1,32 (1,19) SEK.

Väsentliga händelser under kvartalet
• Under kvartalet meddelades det att John Wistedt tillträder per 1 oktober som vice VD på Viva Wine Group.

Emil Sallnäs, VD-kommentar:

VI FORTSÄTTER TA MARKNADSANDELAR I NORDEN – MED KRAFTIGT ÖKAD LÖNSAMHET
Viva Wine Groups framgångar i Norden fortsatte i tredje kvartalet – vi fortsätter ta marknads-andelar samtidigt som lönsamheten har förbättrats kraftigt. Även vår europeiska e-handels-verksamhet visar stabila marginaler trots en osäker marknad.

Tredje kvartalet var ytterligare en stark period för Viva Wine Group med en tillväxt på 4,8 procent och en justerad EBITA-marginal på 9,9 (8,1) procent. Förbättringen drivs främst av ökad försäljning och stärkt bruttomarginal i vår nordiska verksamhet. Även i Europa har vi en fortsatt lönsam verksamhet, trots en något svagare marknad än väntat.

NORDEN VÄXER KRAFTIGT – MED ÖKAD LÖNSAMHET
I vår nordiska verksamhet såg vi en stark organisk tillväxt på 8,3 (5,8) procent i tredje kvartalet. Vår försäljningsvolym i Norden ökade med 3,1 procent, trots att den totala försäljningsvolymen på monopolmarknaden minskade med 3,5 procent. Det resulterade i en marknadsandel på hela 22,2 procent, vilket är den högsta marknadsandelen hittills i ett tredje kvartal sedan vår börsnotering.
Den största ökningen i försäljningsvolym skedde i Sverige, där vi fortsätter på inslagen väg med kontinuerliga lanseringar av produkter enligt rådande konsumenttrender. I Finland kommer ökningen till stor del från den nytillkomna försäljningen av viner med lägre alkoholhalt i dagligvaruhandeln, samtidigt som vår försäljningsvolym till Alko ligger på en stabil nivå. Även Norge ökar i volym under kvartalet. Jag är mycket nöjd med den kraftigt ökade lönsamheten i kvartalet, med en justerad EBITA-marginal i Norden på 10,4 (7,6) procent. Marginalförstärkningen kommer framför allt av en ökad försäljning och av våra kontinuerliga och väl avvägda prisjusteringar.

FORTSATT LÖNSAMHET I VÅR EUROPEISKA VERKSAMHET
Under det tredje kvartalet såg vi en nedgång på e-handelsmarknaden i Europa, där konsumentsentimentet var svagare än väntat – inte minst i Tyskland. Vår försäljning minskade därför något medan lönsamheten står kvar på bra nivå. Rörelsekostnaderna för tredje kvartalet blev lägre än förra året drivet av god kostnadskontroll och operational excellence där bland annat nytt lager, ny logistikmodell och uppgraderad CRM-modell har börjat ge resultat. Marknaden framåt är fortsatt osäker. På längre sikt ser vi dock tecken på en försiktig förbättring, och vi hoppas på ett mer positivt marknadssentiment med efterföljande marknadstillväxt.

VI UTVECKLAR VÅRA MEDARBETARE
Inom Viva Wine Group fokuserar vi på att utveckla våra medarbetare och skapa en kultur där intern tillväxt står i centrum. Ett bra exempel på detta är att John Wistedt, medgrundare till Viva Wine Group och tidigare VD för ett av gruppens största dotterbolag, The Wine Team, nu blir vice vd på Viva Wine Group. Genom att satsa på talang inom organisationen säkerställer vi en hållbar återväxt och ger våra medarbetare goda möjligheter att utvecklas. Vi kan stolt konstatera att majoriteten av våra dotterbolags vd:ar har börjat i andra roller inom företaget, vilket understryker vår strategi att utveckla våra ledare internt. När våra medarbetare växer stärker de företaget och bidrar till vår långsiktiga framgång.

VI FORTSÄTTER TA MARKNADSANDELAR
Viva Wine Groups nordiska verksamhet står i kvartalet för 84 procent av vår omsättning. Segmentet driver till stor del vår tillväxt och lönsamhet, och när det går bra i Norden går det bra för Viva Wine Group. Sedan långt innan vi noterades som bolag så har vi hela tiden fortsatt ta marknadsandelar på monopolmarknaderna. Det betyder att konsumenterna i allt högre grad väljer våra viner framför andra. Vår strategi är fortsatt att hålla oss väldigt nära marknaden och kundernas behov och tillsammansmed våra producerande partners vara snabba på att erbjuda det som kunderna frågar efter i form av kvalitet och trender. Parallellt med vår framgångsrika produktstrategi har vi även en tydlig prisstrategi där vi kontinuerligt genomför väl avvägda prisjusteringar. Som ett resultat ser vi nu n kraftigt ökad lönsamhet i vår nordiska verksamhet samtidigt som vi fortsätter att ta marknadsandelar. Med andra ord har vi haft ett starkt tredje kvartal. Vår nordiska verksamhet ger oss en trygg grund att stå på. Trots viss osäkerhet i Europa ser vi tecken på att vi är på väg mot ett mer stabilt läge. Jag känner mig optimistisk inför årets sista kvartal – vi har allt som krävs för att fortsätta växa och möta framtida utmaningar med självförtroende.

Emil Sallnäs, VD Viva Wine Group
Stockholm, november 2024

Vänligen se hela rapporten i bifogad pdf.

Offentliggörande och presentation
Viva Wine Groups delårsrapport för Q3 2024 offentliggörs den 20 november 2024 kl. 08.00. Samma dag kl. 11.00 hålls en videokonferens med VD Emil Sallnäs och CFO Linn Gäfvert. Videokonferensen nås på följande länk: https://financialhearings.com/event/48952. Presentationen görs även tillgänglig på https://investors.vivagroup.se/.

Certified Adviser
FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Premier Growth Market.

För mer information, kontakta:
Linn Gäfvert, CFO
Tel: +46 73 086 89 90
Email: linn.gafvert@vivagroup.se