Prenumeration

Oslo kommun har offentliggjort resultatet av sin senaste upphandling av delad mikromobilitet. Nu uppmanar Voi svenska städer att ta inspiration av Oslos mikromobilitetsstrategi, som bland annat innebär en dubblering av antal elsparkcyklar i syfte att göra delad mikromobilitet tillgänglig för ännu fler invånare.
Det nya kontraktet för elsparkcykeloperatörer i Oslo gäller i 24 månader, en förlängning från tidigare 12 månader, och innebär en kraftig expansion av tjänsten. Flottan av elsparkcyklar fördubblas och verksamhetsområdet tredubblas, vilket innebär att hela Oslo nu kommer att omfattas av delad mikromobilitet.
Med den högsta poängsumman i utvärderingen befäster Voi sin position som den ledande aktören inom mikromobilitet i Norge. Sammanlagt fördelas 16 000 elsparkcyklar jämnt mellan operatörerna Voi, Ryde och Bolt, vilket ger Voi 5 334 fordon att driva i staden. Det nya avtalet träder i kraft den 1 april 2025.
Tina Ghasemi Liljekvist, Policychef på Voi, sade:
”Oslo har länge varit en föregångare inom mikromobilitet - en av de första städerna i världen att införa tydliga regleringar, men också skickliga på att justera dem i takt med att branschen utvecklats. Att vi nu får förnyat förtroende med dubbelt så många fordon, ett tredubblat verksamhetsområde och en kontraktslängd på två år visar att staden satsar långsiktigt på hållbara transporter.
Det ger oss en fantastisk möjlighet att ytterligare fördjupa samarbetet med kollektivtrafiken Ruter och ge ännu fler pendlare i Oslo tillgång till smidiga och klimatsmarta resor. Svenska städer borde verkligen ta inspiration från Oslo, som både prioriterar delad mobilitet och säkerställer att regleringar möjliggör en stark och hållbar tjänstutveckling."