Lördag 26 April | 01:33:42 Europe / Stockholm

Prenumeration

2025-03-25 13:40:00

Stockholmarna får nu ett nytt och pålitligt alternativ för att ta sig fram i staden när Voi lanserar 1000 elcyklar under april. Hälften av flottan utgörs av modellen Explorer 4, en stabil och bekväm elcykel, medan den andra hälften består av Explorer 4X – en lättare modell som gör tjänsten mer tillgänglig för personer som upplever att traditionella elcyklar är för tunga. Genom att introducera en mer varierad cykelpark vill Voi göra hållbar mobilitet tillgänglig för fler, inklusive äldre och personer som annars avstår från att använda elcyklar.

Lanseringen av elcyklar i Stockholm sker i ett läge där stadens tidigare försök med delade cyklar har präglats av tekniska problem och säkerhetsutmaningar. Det senaste systemet stängdes ner efter återkommande problem.

”Stockholm har länge haft utmaningar med delade cykelsystem, men vi är övertygade om att vår modell har rätt förutsättningar att lyckas. Med vår erfarenhet av delad mikromobilitet, en beprövad affärsmodell och fordon som fungerar i en nordisk stadsmiljö kan vi erbjuda en tjänst som faktiskt fungerar i praktiken,” säger Tina Ghasemi Liljekvist, Policychef på Voi Technology.

Vois elcyklar skiljer sig bland annat genom att de använder samma stationslösa system som elsparkcyklar. Det innebär att användarna enkelt kan ta sig från A till B utan att vara beroende av fasta cykelstationer. Precis som för elsparkcyklarna ska delade elcyklar parkeras i cykelställ eller målade hagar. Erfarenheter från andra marknader visar att elcyklar ofta används för längre resor än elsparkcyklar och därmed spelar en viktig roll i att minska bilberoendet.

”Vi vet att många stockholmare är skeptiska efter tidigare försök, men vi har sett att efterfrågan på flexibla, delade elcyklar är stor. Vår teknik och operativa modell bygger på erfarenhet av att driva delad mikromobilitet i över 100 europeiska städer, och vi är redo att göra detta till en framgång,” fortsätter Ghasemi Liljekvist.

Vois elcyklar – en del av en större vision för Stockholms framtida mobilitet

Stockholm har satt upp målet att 15 % av alla resor under rusningstrafik ska ske med cykel senast 2030. För att nå dit behövs fler lättillgängliga cykelalternativ och bättre förutsättningar för delad mobilitet.

”Elcyklar kan spela en avgörande roll för att få fler stockholmare att välja cykeln, även för längre resor. Vi ser positivt på att staden har sänkt avgiften för delade cyklar, men vi anser att den borde slopas helt. Till skillnad från tidigare system är vår tjänst helt osubventionerad, och eftersom elcyklar är betydligt dyrare i drift än elsparkcyklar behöver vi en långsiktigt hållbar modell,” säger Ghasemi Liljekvist.

Voi ser också positivt på att Stockholm stad har valt att selektera endast två operatörer för denna lansering, till skillnad från elsparkcykelmarknadens tidigare överetablering. Under flera år präglades Stockholm av en rörig situation med för många aktörer, vilket skapade utmaningar både för staden och invånarna. Genom en mer kontrollerad lansering av elcyklar hoppas Voi kunna bidra till en smidig övergång till fler hållbara transportalternativ.

Så kommer tjänsten att fungera

Vois elcyklar kommer att vara tillgängliga via samma app som elsparkcyklarna och erbjuda stockholmarna ett smidigt och prisvärt sätt att ta sig runt i staden. De följer samma prisstruktur och parkeringsregler som elsparkcyklarna, vilket gör det enkelt för användarna att integrera dem i sina dagliga resor.

Explorer 4 och Explorer 4X är Vois allra senaste elcykelmodeller och är utformade för att ge en bekväm och smidig upplevelse. Explorer 4 har en justerbar och ergonomisk sadel för ökad komfort samt en stor korg med en lastkapacitet på upp till 10 kg – perfekt för att transportera väskor, matkassar eller andra tillhörigheter. Explorer 4X erbjuder samma smidiga upplevelse men i en lättare design, vilket gör den mer tillgänglig för fler användare.