Onsdag 22 Oktober | 17:12:17 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-12-19 08:30 Kvartalsrapport 2026-Q2
2025-10-24 N/A X-dag ordinarie utdelning VUXEN 0.00 SEK
2025-10-23 N/A Årsstämma
2025-09-25 - Kvartalsrapport 2026-Q1
2025-06-27 - Bokslutskommuniké 2025
2025-04-25 - Extra Bolagsstämma 2026
2025-03-26 - Kvartalsrapport 2025-Q3
2024-12-23 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2024-10-25 - Årsstämma
2024-10-12 - X-dag ordinarie utdelning VUXEN 0.00 SEK
2024-09-25 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2024-06-28 - Bokslutskommuniké 2024
2024-03-27 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2023-12-21 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2023-10-23 - X-dag ordinarie utdelning VUXEN 0.00 SEK
2023-10-20 - Årsstämma
2023-09-28 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2023-06-30 - Bokslutskommuniké 2023
2023-03-28 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2022-12-20 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2022-10-24 - X-dag ordinarie utdelning VUXEN 0.00 SEK
2022-10-21 - Årsstämma
2022-09-22 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2022-06-22 - Bokslutskommuniké 2022
2022-03-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Vuxen Group är en koncern med fokus på e-handel med sällanköpsvaror i Norden. Bolaget är verksamt på den nordiska e-handelsmarknaden inom främst segmentet vuxenleksaker. Bolagets varumärken inkluderar exempelvis e-handels-plattformen Vuxen. Bolaget erbjuder ett brett sortiment med en hög andel egna varumärken. Vuxen Group har sitt huvudkontor i Växjö.
2025-09-25 08:30:00

Första kvartalet i sammandrag
• Koncernens nettoomsättning uppgick till 52,2 MSEK (49,2 MSEK)
• Koncernens omsättning ökar med 6,1 %
• Bruttomarginalen uppgick till 58,0 % (58,5 %)
• Koncernens resultat (EBITDA) uppgick till 4,6 MSEK (3,9 MSEK)
• Koncernens rörelsemarginal (EBITDA) uppgick till 8,8 % (7,9 %)
• Resultat per aktie uppgick till 0,41 SEK

VD-kommentar
Starkt första kvartal med tydligt strategiskt fokus
Första kvartalet 2025/2026 markerar en viktig milstolpe i vårt pågående arbete med att utveckla Vuxen Group. Vi levererar en omsättning på 52,2 MSEK +6,1 % och ett stärkt EBITDA-resultat om 4,6 MSEK (3,9), samtidigt som vi accelererar arbetet med att renodla och fokusera koncernen mot vårt kärnområde - sexuell hälsa. Kvartalet visar att vår strategi att prioritera lönsamhet och fokusera på våra mest värdeskapande verksamheter ger konkreta resultat.

Finansiell utveckling och marknadsposition
Tillväxten på 6,1 % och den förbättrade lönsamheten bekräftar att vårt arbete med att effektivisera verksamheten och stärka våra marknadspositioner bär frukt. En betydande del av det förbättrade EBITDA-resultatet kommer från vårt strategiska skifte där vi omallokerat marknadsföringsresurser till vårt kärnområde sexuell hälsa, vilket genererat högre avkastning per investerad krona.

Vår kategori sexuell hälsa fortsätter att visa sin styrka och utgör nu strax över 90 % av koncernens totala omsättning. Det är inom detta segment vi historiskt sett genererat både högst tillväxt och bäst marginal, och det är här vi har vår tydligaste konkurrensfördel. Som en av de ledande aktörerna i Norden har vi byggt en position som ger oss både skalfördelar och möjlighet till fortsatt expansion.

Strategisk översyn för maximerat värdeskapande
Under kvartalet har styrelsen och ledningen initierat en strategisk översyn av koncernstrukturen. Vuxen Group driver idag verksamheter inom tre kategorier genom olika varumärken - sexuell hälsa, hundprodukter samt fest- och partyartiklar. Medan alla dessa verksamheter bidrar positivt är det uppenbart att värdeskapandet och tillväxtpotentialen skiljer sig markant mellan segmenten.

Genom att fokusera koncernens resurser på den mest värdeskapande delen av verksamheten kan vi skapa bästa möjliga avkastning för våra aktieägare. Detta kan innebära renodlingar eller avyttringar av icke-kärnverksamheter, vilket skulle frigöra både kapital och ledningsresurser för accelererad tillväxt inom sexuell hälsa.

Europeisk expansion och tillväxtambitioner
Vår etablering i Tyskland under föregående år börjar nu ge resultat och vi ser fortsatt stor potential på den europeiska marknaden. Med vår starka produktportfölj, inklusive egna varumärken, och bevisade förmåga att konkurrera på nya marknader har vi goda förutsättningar för internationell tillväxt. Den höga kapitaleffektiviteten i vår affärsmodell gör att vi kan expandera utan omfattande investeringar i fysisk infrastruktur.

Framtidsutsikter
Med vår bevisade lönsamhet och tillväxt inom sexuell hälsa tar vi nu nästa steg i Vuxen Groups utveckling. Genom att fokusera på det som driver mest värde skapar vi bästa förutsättningar för långsiktig framgång. Kombinationen av en stark hemmamarknad, växande internationell närvaro och ett tydligt strategiskt fokus ger oss en unik position att bli en av de ledande europeiska aktörerna inom vår kategori.

Vi går in i andra kvartalet med fortsatt momentum och ser fram emot att kunna presentera ytterligare framsteg i vårt strategiska arbete under kommande månader.

Med önskningar om en fin höst,
Tobias Fransson
VD, Vuxen Group

För ytterligare information
Tobias Fransson, VD
Email: tobias@vuxengroup.com

Om Vuxen Group
Vuxen Group är en ledande e-handelskoncern med tydligt fokus på sexuell hälsa och välbefinnande. Genom varumärkena Vuxen, WooMe och Blushme erbjuder vi ett brett sortiment av noggrant utvalda produkter som förenar kvalitet, nyfikenhet och njutning. Vårt mål är att göra sexuell hälsa till en naturlig och berikande del av livet – för alla.

För mer information, besök www.vuxengroup.com

Vuxen Groups aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn VUXEN
Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB | 08-684 211 10 | adviser@eminova.se