Tisdag 26 November | 03:51:08 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-19 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-27 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-11-06 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-08-31 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-04 - Årsstämma
2024-05-29 - X-dag ordinarie utdelning MAXENT B 0.00 SEK
2024-05-21 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-15 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-16 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-08 - Årsstämma
2023-05-25 - X-dag ordinarie utdelning MAXENT B 0.00 SEK
2023-05-17 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-22 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-23 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-24 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-25 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-19 - X-dag ordinarie utdelning MAXENT B 0.00 SEK
2022-05-18 - Årsstämma
2022-02-25 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-02-24 - Bokslutskommuniké 2021
2021-12-16 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-11-25 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-27 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-07 - X-dag ordinarie utdelning MAXENT B 0.00 SEK
2021-05-06 - Årsstämma
2021-02-25 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-26 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-27 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-28 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-05-08 - X-dag ordinarie utdelning MAXENT B 0.00 SEK
2020-05-07 - Årsstämma
2020-03-20 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-02-27 - Bokslutskommuniké 2019
2019-12-09 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-11-28 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-28 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-29 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-03 - X-dag ordinarie utdelning MAXENT B 0.00 SEK
2019-05-02 - Årsstämma
2019-02-28 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-16 - Kvartalsrapport 2018-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorSällanköp
IndustriGaming
Maximum Entertainment är ett globalt underhållningsbolag dedikerat åt att skapa indie till AA-upplevelser inom datorspel genom originalinnehåll och licensierade partnerskap. Bolaget specialiserar sig på utveckling, publicering och distribution av interaktiv underhållning över hela världen. Maximum Entertainment grundades år 2009 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2023-02-07 08:30:00

Umeå, Sverige (7 februari 2023) - Zordix AB (publ) (Nasdaq: ZORDIX B) lanserar idag Maximum Entertainment som ett strategiskt omstöpt globalt underhållningsbolag med differentierade inhouse-förlag och en nystrukturerad utvecklingsavdelning, Modus Studios. Samtidigt avslöjar Maximum Entertainment sin nuvarande lineup av spel, som visar företagets strategi att öka utvecklingen av egna IP:n samtidigt som man fortsätter att publicera spännande innehåll tillsammans med externa partners. Maximum Entertainment är i en process att förvärva inkråmet av den rumänska spelstudion FUN Labs för att vidare öka utvecklingskapaciteten inom Modus Studios.

Maximum Entertainments vd och koncernchef Christina Seelye, meddelade den nya företagsstrukturen efter att igår ha säkrat en senior kreditfacilitet om $30 miljoner USD, och presenterar företagets nya identitet och en roadmap av kommande releaser med distinkta spelstilar. Det spännande spelschemat innehåller nytt material av efterlängtade spel som Maximum Football, Smalland: Survive the Wilds och Bramble: The Mountain King: https://www.youtube.com/watch?v=J2J6diCRLBA

Tillkännagivandena från roadmappen inkluderar:

  • Maximum Football kommer att lanseras i år som ett free-to-play, live service-spel
  • Smalland: Survive the Wilds lanseras i early access den 29 mars 2023
  • Nytt IP från Modus Studios med titeln Big Truck Country: Mudfest
  • Ny speltitel: Morbid: The Lords of Ire
  • Bramble: The Mountain King släpps den 27 april 2023
  • Teaser av nytt icke-namngivet eget IP "Project Velos" i samarbete med bästsäljande författaren, Brandon Tyler Webb
  • Helt nya gameplaybilder från zombie shooter spelet Projekt Z

Maximum Entertainment planerar att låta intäkterna från egna IP:n stå för 30 procent till 2025, bland annat genom att utöka räckvidden inom transmedia. Omstöpningen innefattar tvärfunktionella teams inom hela gruppen med allt från ekonomi, data och business intelligence, kreativa tjänster, QA och till portning. Gårdagens offentliggörande av Thierry Bonnefoi som interim CFO kommer att bidra med operationell expertis och stabilitet för att leda denna kommande tillväxtfas. Samtliga faktorer kommer avsevärt att stärka effektiviteten då bolaget är tydligt fokuserat på nyckelområden för tillväxt under 2023 och framåt.

"Den nya strukturen inom Maximum Entertainment kommer att minska riskerna för den övergripande organisationen och bidra med nytt fokus på att utveckla våra egna immateriella rättigheter och franchises. Strategin förbättrar vår förmåga att täcka hela värdekedjan av dataspel från utveckling, publicering, transmedia, försäljning och operations. Med målet att leverera magi åt spelaren inom alla, är vi redo att bli världsledande inom dubbel-A till trippel-I dataspel,” säger Christina Seelye, vd och koncernchef för det nylanserade Maximum Entertainment.

Det som särskiljer Maximum Entertainment från konkurrenterna är den strategiska positioneringen inom dubbel-A- och trippel-I-sektorn genom tydligt definierade marknader och tillväxtområden. Detta ger förlagen och utvecklingsstudios operativ och kreativ frihet samtidigt som de kombinerar spel med partners och teams som passar deras talang och erfarenhet. Det här skapar möjlighet att leverera högkvalitativa engagerande spel.

Företaget har för närvarande över 100 spel för PC och konsol i sin pipeline, varav 15 egna IP:n. Den starka portföljen är betonad på specifika genrer av spelutveckling inklusive fighting-spel, sport, shooters och action/äventyr med fokus på live service och strategiska globala transmediamöjligheter. Se en kortare roadmap-trailer för 2023 och framåt: https://www.youtube.com/watch?v=nTh4wYEcUDQ&feature=youtu.be

"Tillskottet av FUN Labs teamet till Modus Studios och Maximum Entertainment förväntas att slutföras under de kommande veckorna och är helt i linje med vår strategi att öka den interna studiokapaciteten för att möta vårt mål att låta intäkterna från egna IP:n stå för 30 procent till 2025,” avslutar Seelye.

Modus Studios Bucharest ligger i Bukarest, Rumänien, och FUN Labs teamet har en långvarig relation med Maximum Entertainment. De 40 utvecklarna är specialiserade på multiplattformsutveckling för konsol och PC, med den senaste Unreal Engine-teknologin. Rationalen bakom tillskottet är att säkra och utveckla roadmappen genom att addera talangfulla utvecklare och studiokapacitet i en skalbar talangtät region.

Alla studior, som inkluderar Invictus, Dimfrost, Mane6, Modus Studios Brazil och Modus Studios Bucharest, kommer att ledas av Global Studio Director, Bruce Hayles och kommer att ligga under det omstöpta varumärket Modus Studios. Publishing som inkluderar Maximum Games, Modus Games, Merge Games och Just For Games, har tydligt differentierats, där samtliga spel kommer att läggas i rätt händer för att optimera dess framgång.

För mer information om Maximum Entertainment och den nya företagsstrukturen, se bifogad bilaga och besök den nya webbplatsen: www.maximument.com.

Om Maximum Entertainment
Maximum Entertainment är ett globalt underhållningsbolag dedikerat till att skapa högkvalitativa upplevelser som spänner över hela värdekedjan av dataspel, inklusive utveckling, publicering, transmedia, försäljning och operations. Maximum Entertainment erbjuder samarbetsresurser till sina partners, genom inhouse-förlag som är Maximum Games, Modus Games, Merge Games och Just For Games, samt genom dess utvecklingsavdelning, Modus Studios. Med över 300 titlar i sin katalog, har Maximum Entertainment samarbeten med de främsta kreatörerna och franchiserna runt om i världen för att leverera magi åt spelaren inom alla. Maximum Entertainment har kontor världen över, sysselsätter mer än 200 medarbetare och är ett varumärke som tillhör Zordix AB (publ). Besök Maximum Entertainment på www.maximument.com.

Zordix AB (publ) är holdingbolaget för Maximum Entertainment.
Besök Zordix på www.zordix.com.