18:19:36 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2022-11-16 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-31 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-25 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-09 Ordinarie utdelning LIVI 0.00 SEK
2022-02-23 Bokslutskommuniké 2021
2022-02-21 Extra Bolagsstämma 2022
2021-12-03 Extra Bolagsstämma 2021
2021-11-17 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-21 Ordinarie utdelning LIVI 0.00 SEK
2021-05-20 Årsstämma 2021
2021-05-19 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-17 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-18 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-19 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-15 Ordinarie utdelning LIVI 0.00 SEK
2020-05-14 Årsstämma 2020
2020-05-13 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-19 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-12 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-10-10 Extra Bolagsstämma 2019
2019-08-21 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-17 Ordinarie utdelning LIVI 0.00 SEK
2019-05-16 Årsstämma 2019
2019-05-14 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-19 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-07 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-22 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-09 Årsstämma 2018
2018-05-09 Kvartalsrapport 2018-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
Liv ihop är verksamma inom vård- och omsorg. Bolaget erbjuder tjänster inom personlig assistans för individer med funktionsnedsättning. Verksamheten bedrivs utifrån koncernens dotterbolag och tjänsterna innefattar hantering av personal, budgetering av assistanstimmar, samt kontroll över assistansens innehåll. Bolaget grundades under 2011 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2020-02-19 08:35:10

Fjärde kvartalet, okt - dec 2019

Perioden 1 oktober - 31 december 2019

  • Omsättningen för koncernen uppgick till 137,7 MSEK (112,2) motsvarande en tillväxt om cirka 23 procent. Tillväxten är till stor del en funktion av genomförda förvärv under perioden.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 1,3 MSEK (-6,1) och efter avskrivningar (EBIT) till -4,2 MSEK (-9,2).
  • Resultatet före skatt uppgick till -5,7 MSEK (-9,5).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgick till -2,7 MSEK (-2,3) och -12,7 MSEK (-4,3) efter förändring av rörelsekapitalet.
  • Periodens resultat per aktie uppgick till -0,77 SEK (0,03).

Väsentliga händelser i fjärde kvartalet

  • Den 10 oktober hålls extra stämma. Kent Lindholm, Jesper von Post och Nils Stiernstedt väljs på nytt som ledamöter av styrelsen.
  • I oktober genomför även bolaget förändringar i ledningsgruppen, tidigare CFO Niklas Wester lämnar och ersätts av Ricardo Rodriguez som ny ekonomichef.

VD och koncernchef Nils Stiernstedt kommenterar kvartalet

Det gångna året har varit händelserikt och inneburit en stor breddning i bolagets verksamhet och inriktning. Vi har drivit bolaget från assistansbolag till omsorgsbolag som en följd av förvärvet av Bogruppen. Näst på tur är att utveckla affärsområdet Hemtjänst. Genom breddning får vi en bättre riskspridning och stabilare grund. Ryggraden i vår verksamhet är fortsatt assistansen och så kommer det även förbli framöver.

Årets sista kvartal kännetecknas av konsolidering och intern effektivisering. Genom att samla merparten av administrationen på huvudkontoret kommer den interna styrningen att förenklas, och kunskapsöverföringen kol- legor emellan öka. Tack vare samordningen blir också arbetsmetodiken mer samstämmig och skapar bättre förutsättningar för organisk tillväxt. Inom affärsområdet Assistans satsar vi nu mer på organisk tillväxt genom att bland annat genomföra strategiska rekryteringar. Som ett led i omvandling i vissa kommunen där den kommunala verksamheten läggs, öppnar vi vårt nya lokalkontor i Uppsala under mars 2020. Vi ser stora möjligheter att öppna upp fler kontor runt om i landet under 2020.

Vi har under årets sista månader märkt av en viss av- mattning i förfrågningsunderlaget från kommunerna för boendeplatser, något som följer ett säsongsmönster. Minskningen har inneburit en lägre beläggning och påverkar resultatet negativt. Såsom tidigare år innebär fjärde kvartalet även storhelg över julen vilket påverkar personalkostnaden väsentligt. Merkostnaden till följd av storhelg bedöms uppgå till cirka 2,3 MSEK.

Satsningarna att skapa Sveriges bästa utförare av omsorgstjänster fortsätter och vi ska också bli den bästa arbetsgivaren i branschen. Vi ska leverera den bästa upplevelsen för våra kunder, och detta når vi genomatt bland annat erbjuda hjälpmedel som inte tillhanda- hålls av exempelvis Hjälpmedelcentralen. Skillnadenär stor mellan olika kommuner. För vår personal, dem som står närmast våra kunder, skapar vi mervärde i form av LivihopAkademien. Vi erbjuder våra anställda olika utbildningar för att höja deras kompetensnivåer och skapa en bättre miljö för samtliga berörda.

Med en nu stabil lönsamhet och ett positivt rörelseresultat har vi en bra grund för att växa ännu mer under 2020. Rörelseresultatet har vuxit från 1,8 MSEK till 14,3 MSEK vilket motsvarar nästan 700 procent.

Denna information är sådan information som Liv ihop AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 februari 2020 klockan 8:35 CET.

För vidare upplysningar

Nils Stiernstedt, verkställande direktör Liv ihop AB (publ)

Tel: 070-550 73 23

Denna rapport, tillsammans med tidigare publicerade delårsrapporter, återfinns i sin helhet på bolagets hemsida, http://investor.livihopgruppen.se/finansiella-rapporter/.

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
PM200219-Bokslutskommunike.pdf
Livihop-Bokslutskommunike-2019.pdf

Kort om Livihop

Livihop erbjuder personlig assistans till personer med funktionsnedsättning. Bolaget grundades 2011 och har en vision om att bli det ledande assistansbolaget i Sverige. Marknaden för personlig assistans har sin bakgrund i 1994 års LSS-reform, som gav personer med omfattande och varaktiga funktionsnedsättningar ökad möjlighet att klara sina grundläggande, vardagliga behov. Med det stödet ges de assistansberättigade en större möjlighet att på ett likvärdigt och jämställt sätt delta i samhället. Genom att erbjuda assistans som helt utgår från individens behov, bidrar Livihop till att öka livskvaliteten för sina uppdragsgivare. Livihop hjälper också sina uppdragsgivare att få maximal nytta av den assistansersättning de är berättigade till.

Mer information om verksamheten finns på: www.livihopgruppen.se

Mangold, med telefonnummer 08 5030 1550, är Bolagets Certified Adviser med emailadress ca@mangold.se.