Bifogade filer
Kurs & Likviditet
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
2013-07-31 08:59:52
SEX MÅNADER 2013 | SEX MÅNADER 2012 | Q2 2013 | Q2 2012 | |
Nettoomsättning, kSEK | 109 955 | 107 699 | 58 928 | 55 528 |
Bruttoresultat, kSEK | 75 682 | 68 168 | 41 936 | 34 578 |
Bruttomarginal, procent | 68,8 | 63,3 | 71,2 | 62,3 |
EBITDA kSEK | 7 089 | 5 277 | 3 616 | 1 953 |
EBITDA, procent | 6,4 | 4,9 | 6,1 | 3,5 |
Rörelseresultat, kSEK | 5 583 | 1 450 | 2 860 | 32 |
Rörelsesmarginal, procent | 5,1 | 1,3 | 4,9 | 0,1 |
Periodens resultat, kSEK | 3 517 | -235 | 2 249 | -760 |
Resultat per aktie *, SEK | 0,57 | -0,04 | 0,36 | -0,12 |
Vinst per aktie EBITDA, SEK | 1,14 | 0,85 | 0,58 | 0,32 |
Kommentar av Karl Kristian Bergman Jensen, VD
Under de första sex månaderna uppnådde vi tillväxt i både omsättning och vinst. Antalet lojala kunder ökade dessutom och vi har ökat vårt varumärkesvärde internationellt. Resultatet per aktie steg till 0,57 SEK, vilket är det bästa resultat per aktie vi någonsin haft.
Genom en effektiv resursallokering till rätt produkter och nya lanseringar har vi uppnått en bra utveckling på de marknader där vi redan är väletablerade. Med väletablerade marknader avser vi länder där New Nordic har uppnått en betydande marknadsposition så att försäljningsintäkterna ger god lönsamhet. Vi betraktar Sverige, Danmark, Norge, de baltiska staterna och Kanada som marknader där vi är väletablerade. På marknader där vi håller på att etablera oss och bygga upp en stabil plattform är det svårt att uppnå hög lönsamhet på kort sikt. De insatser vi gör här uppvägs ändå av den avsevärda affärspotential som dessa marknader har på lång sikt. De marknader där vi håller på att etablera oss och bygga upp vår verksamhet är USA, Storbritannien, Italien, Polen, Finland, Tyskland och Nederländerna. Vi uppnådde också tillväxt på de flesta av dessa etableringsmarknader under perioden. I jämförelse med förra året har vi dock en lägre försäljning i USA, men det gäller en väsentligt mindre produktportfölj än förra året och denna lilla produktportfölj håller på att växa. Samarbetet med våra distributörer fungerar också bra, och i synnerhet Frankrike har varit positivt.
New Nordic är på god väg att bli ett internationellt företag med starka varumärken och lojala konsumenter inom flera hälsokategorier och med en affärsmodell som gör oss attraktiva som partner för apotek och hälsokostkedjor runt om i världen.
Genom innovation som har varit till fördel för både våra kunder och våra egna självkostnadspriser har vi kunnat öka vår bruttomarginal under de sex första månaderna till 68,8 procent, vilket kan jämföras med 63,3 procent för samma period under förra året. De allmänna kostnaderna, inklusive personalkostnader, har inte ökat trots det faktum att försäljningen har ökat. Bruttomarginalen per anställd har i själva verket aldrig tidigare varit så hög. Kostnaderna för marknadsföring har emellertid ökat under perioden. Det har resulterat i ett uppsving i försäljningen, men måste i viss mån också betraktas som taktisk investering vars fulla effekt vi kommer att se under årets andra hälft. I jämförelse med samma period förra året har vi nu avsevärt lägre avskrivningar, vilket också gynnar vårt resultat efter skatt.
Under årets andra hälft kommer vi att fortsätta vår strategi att utveckla och marknadsföra produkter som ger våra kunder en oslagbar produktupplevelse. Det gör vi genom fortsatt utveckling och innovation av våra befintliga produkter samt lansering av nya produkter som kan lösa hälsoproblem inom områden där vi tidigare inte har kunnat erbjuda lösningar. Vi kommer också att fortsätta utveckla företagets verksamhetsplattform genom att optimera de befintliga nationella verksamheterna. Här har vi också stora möjligheter i USA. Vi kommer även att söka möjligheter att utvidga vår geografiska utbredning genom nationella distributörer som på egen bekostnad och risk kan marknadsföra våra produkter i sitt eget land. Jag är övertygad om att lanseringen av nya produkter och en ökad penetration på marknader där vi håller på att etablera oss, liksom en ökad geografisk spridning genom distributörer, kan hjälpa till att öka vår avkastning. Vårt fortsatta fokus på innovation bör också bidra till att öka bruttomarginalen. Samtidigt kommer vi att försöka hålla ner de fasta kostnaderna, vilket totalt sett ger ett bättre resultat för både företaget som helhet och per aktie. Jag ser många närliggande möjligheter för företaget, och jag är mycket optimistisk beträffande företagets fortsatta utveckling när det gäller försäljning, varumärkesbyggande och vinst.
Karl Kristian Bergman Jensen
Kommande rapporttillfällen
Niomånadersrapport 2013: 31 oktober 2013
Bokslutskommuniké 2013: 7 mars 2014
Årsredovisning 2013 :15 april 2014
Tremånadersrapport 2014: 30 april 2014
Bolagsstämma 2014: 30 april 2014
Rapporten i sin helhet bifogas.
Malmö den 31 juli 2013
New Nordic Healthbrands AB (publ)
Styrelsen
För ytterligare information kontakta:
Karl Kristian Jensen, VD, kk@newnordic.com
New Nordic Healthbrands AB
Södra Förstadsgatan 3
SE-211 43 Malmö Sverige
Telefon: +46 40 23 64 14
Fax: +46 40 23 95 22
Följande dokument kan hämtas från beQuoted
New Nordic Delårsrapport Q2 2013.pdf
Mer information från beQuoted
Nyhetsrum New Nordic