09:36:37 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-04-29 Årsstämma 2025
2025-04-29 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-28 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-31 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-31 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-30 Ordinarie utdelning NNH 0.00 SEK
2024-04-29 Årsstämma 2024
2024-04-29 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-28 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-31 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-31 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-04-28 Ordinarie utdelning NNH 0.00 SEK
2023-04-27 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-27 Årsstämma 2023
2023-02-28 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-28 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-29 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-29 Ordinarie utdelning NNH 1.25 SEK
2022-04-28 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-28 Årsstämma 2022
2022-02-28 Bokslutskommuniké 2021
2021-10-29 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-30 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-30 Ordinarie utdelning NNH 1.50 SEK
2021-04-29 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-04-29 Årsstämma 2021
2021-02-26 Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-31 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-04-30 Ordinarie utdelning NNH 1.75 SEK
2020-04-29 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-04-29 Årsstämma 2020
2020-02-28 Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-31 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-29 Ordinarie utdelning NNH 1.50 SEK
2019-04-25 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-04-25 Årsstämma 2019
2019-03-01 Bokslutskommuniké 2018
2018-10-31 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-31 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-27 Ordinarie utdelning NNH 1.15 SEK
2018-04-26 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-26 Årsstämma 2018
2018-03-02 Bokslutskommuniké 2017
2017-10-31 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-31 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-28 Ordinarie utdelning NNH 0.40 SEK
2017-04-27 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-27 Årsstämma 2017
2017-03-06 Bokslutskommuniké 2016
2016-10-31 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-29 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-29 Ordinarie utdelning NNH 0.25 SEK
2016-04-28 Årsstämma 2016
2016-04-28 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-03-07 Bokslutskommuniké 2015
2015-10-30 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-31 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-30 Ordinarie utdelning NNH 0.00 SEK
2015-04-29 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-29 Årsstämma 2015
2015-03-06 Bokslutskommuniké 2014
2014-10-31 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-07-31 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-01 Ordinarie utdelning NNH 0.00 SEK
2014-04-30 Årsstämma 2014
2014-03-07 Bokslutskommuniké 2013
2013-10-31 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-07-31 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-04-30 Ordinarie utdelning NNH 0.00 SEK
2013-04-29 Årsstämma 2013
2013-04-29 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-03-08 Bokslutskommuniké 2012
2012-10-31 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-07-31 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-01 Ordinarie utdelning NNH 0.00 SEK
2012-04-30 Årsstämma 2012
2012-04-30 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-03-09 Bokslutskommuniké 2011
2011-10-31 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-07-29 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-04-29 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-29 Årsstämma 2011
2011-03-11 Bokslutskommuniké 2010
2010-10-29 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-07-30 Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-03 Ordinarie utdelning NNH 0.00 SEK
2010-04-30 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-26 Bokslutskommuniké 2009
2009-10-30 Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-07-31 Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-04-30 Kvartalsrapport 2009-Q1
2009-04-16 Årsstämma 1
2009-04-14 Ordinarie utdelning NNH 0.00 SEK

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
New Nordic Healthbrands är specialiserat mot att utveckla och marknadsföra kosttillskott och naturläkemedel. Största delen av sortimentet utgörs av hälsofrämjande örter. Produkterna säljs via bolagets återförsäljare och tillskotten används exempelvis inom hud- och hårvård, för förbättring av immunsystemet och synförmågan, samt som generella vitamintillskott. Huvudkontoret ligger i Malmö.
2013-07-31 08:59:52

SEX MÅNADER 2013SEX MÅNADER 2012Q2 2013  Q2 2012 
Nettoomsättning, kSEK109 955107 69958 92855 528
Bruttoresultat, kSEK75 68268 16841 93634 578
Bruttomarginal, procent 68,8 63,371,262,3
EBITDA kSEK7 0895 2773 6161 953
EBITDA, procent6,44,96,13,5
Rörelseresultat, kSEK5 5831 4502 86032
Rörelsesmarginal, procent 5,11,3 4,90,1

Periodens resultat, kSEK
3 517-2352 249-760
Resultat per aktie *, SEK0,57 -0,040,36 -0,12
Vinst per aktie EBITDA, SEK1,140,850,580,32
*Det finns inga utspädningseffekter


Kommentar av Karl Kristian Bergman Jensen, VD
Under de första sex månaderna uppnådde vi tillväxt i både omsättning och vinst. Antalet lojala kunder ökade dessutom och vi har ökat vårt varumärkesvärde internationellt. Resultatet per aktie steg till 0,57 SEK, vilket är det bästa resultat per aktie vi någonsin haft.

Genom en effektiv resursallokering till rätt produkter och nya lanseringar har vi uppnått en bra utveckling på de marknader där vi redan är väletablerade. Med väletablerade marknader avser vi länder där New Nordic har uppnått en betydande marknadsposition så att försäljningsintäkterna ger god lönsamhet. Vi betraktar Sverige, Danmark, Norge, de baltiska staterna och Kanada som marknader där vi är väletablerade. På marknader där vi håller på att etablera oss och bygga upp en stabil plattform är det svårt att uppnå hög lönsamhet på kort sikt. De insatser vi gör här uppvägs ändå av den avsevärda affärspotential som dessa marknader har på lång sikt. De marknader där vi håller på att etablera oss och bygga upp vår verksamhet är USA, Storbritannien, Italien, Polen, Finland, Tyskland och Nederländerna. Vi uppnådde också tillväxt på de flesta av dessa etableringsmarknader under perioden. I jämförelse med förra året har vi dock en lägre försäljning i USA, men det gäller en väsentligt mindre produktportfölj än förra året och denna lilla produktportfölj håller på att växa. Samarbetet med våra distributörer fungerar också bra, och i synnerhet Frankrike har varit positivt.

New Nordic är på god väg att bli ett internationellt företag med starka varumärken och lojala konsumenter inom flera hälsokategorier och med en affärsmodell som gör oss attraktiva som partner för apotek och hälsokostkedjor runt om i världen.

Genom innovation som har varit till fördel för både våra kunder och våra egna självkostnadspriser har vi kunnat öka vår bruttomarginal under de sex första månaderna till 68,8 procent, vilket kan jämföras med 63,3 procent för samma period under förra året. De allmänna kostnaderna, inklusive personalkostnader, har inte ökat trots det faktum att försäljningen har ökat. Bruttomarginalen per anställd har i själva verket aldrig tidigare varit så hög. Kostnaderna för marknadsföring har emellertid ökat under perioden. Det har resulterat i ett uppsving i försäljningen, men måste i viss mån också betraktas som taktisk investering vars fulla effekt vi kommer att se under årets andra hälft. I jämförelse med samma period förra året har vi nu avsevärt lägre avskrivningar, vilket också gynnar vårt resultat efter skatt.

Under årets andra hälft kommer vi att fortsätta vår strategi att utveckla och marknadsföra produkter som ger våra kunder en oslagbar produktupplevelse. Det gör vi genom fortsatt utveckling och innovation av våra befintliga produkter samt lansering av nya produkter som kan lösa hälsoproblem inom områden där vi tidigare inte har kunnat erbjuda lösningar. Vi kommer också att fortsätta utveckla företagets verksamhetsplattform genom att optimera de befintliga nationella verksamheterna. Här har vi också stora möjligheter i USA. Vi kommer även att söka möjligheter att utvidga vår geografiska utbredning genom nationella distributörer som på egen bekostnad och risk kan marknadsföra våra produkter i sitt eget land. Jag är övertygad om att lanseringen av nya produkter och en ökad penetration på marknader där vi håller på att etablera oss, liksom en ökad geografisk spridning genom distributörer, kan hjälpa till att öka vår avkastning. Vårt fortsatta fokus på innovation bör också bidra till att öka bruttomarginalen. Samtidigt kommer vi att försöka hålla ner de fasta kostnaderna, vilket totalt sett ger ett bättre resultat för både företaget som helhet och per aktie. Jag ser många närliggande möjligheter för företaget, och jag är mycket optimistisk beträffande företagets fortsatta utveckling när det gäller försäljning, varumärkesbyggande och vinst.

Karl Kristian Bergman Jensen

Kommande rapporttillfällen
Niomånadersrapport 2013: 31 oktober 2013
Bokslutskommuniké 2013: 7 mars 2014
Årsredovisning 2013 :15 april 2014
Tremånadersrapport 2014: 30 april 2014
Bolagsstämma 2014: 30 april 2014

Rapporten i sin helhet bifogas.

Malmö den 31 juli 2013

New Nordic Healthbrands AB (publ)
Styrelsen


För ytterligare information kontakta:
Karl Kristian Jensen, VD, kk@newnordic.com

New Nordic Healthbrands AB
Södra Förstadsgatan 3
SE-211 43 Malmö Sverige
Telefon: +46 40 23 64 14
Fax: +46 40 23 95 22

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
New Nordic Delårsrapport Q2 2013.pdf

Mer information från beQuoted
Nyhetsrum New Nordic