Tisdag 26 November | 10:21:39 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-20 08:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-24 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2024-05-22 - Årsstämma
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-16 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-23 - Årsstämma
2023-05-18 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-29 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2022-04-28 - Årsstämma
2022-04-13 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-02-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-12-30 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-12-09 - Split OBAB 100:1
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-28 - Årsstämma
2021-05-26 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2021-05-07 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-25 - Bokslutskommuniké 2020
2020-12-29 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-11-19 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-31 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-07-01 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2020-06-30 - Årsstämma
2020-05-29 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-26 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-08 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-16 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-23 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2019-05-22 - Årsstämma
2019-05-08 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-22 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-09 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-17 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-24 - Årsstämma
2018-05-24 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2018-05-09 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-22 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-09 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-17 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-19 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2017-05-18 - Årsstämma
2017-05-10 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-28 - Bokslutskommuniké 2016
2017-02-17 - Extra Bolagsstämma 2017
2016-11-10 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-18 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-20 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2016-05-19 - Årsstämma
2016-05-19 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-05-11 - Extra Bolagsstämma 2016
2016-02-18 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-12 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-21 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-22 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2015-05-21 - Årsstämma
2015-05-21 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-19 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-26 - Extra Bolagsstämma 2014
2014-10-24 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-22 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-20 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-21 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2014-02-20 - Årsstämma
2014-02-05 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-24 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-10-16 - Extra Bolagsstämma 2013
2013-08-22 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-16 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2013-05-15 - Årsstämma
2013-05-15 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-01-31 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-25 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-22 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-04-25 - Årsstämma
2012-04-25 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-17 - Bokslutskommuniké 2011
2011-11-09 - Split OBAB 5:1
2011-10-28 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-10-26 - Extra Bolagsstämma 2011
2011-08-24 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-06 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2011-05-05 - Årsstämma
2011-05-05 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-16 - Bokslutskommuniké 2010
2010-10-28 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-24 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-10 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-04-16 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2010-04-08 - Årsstämma
2010-02-15 - Bokslutskommuniké 2009
2009-11-09 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-24 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-15 - Kvartalsrapport 2009-Q1
2009-03-30 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.10 SEK
2009-03-27 - Årsstämma

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Online Brands-koncernen är verksamt inom detaljhandel. Bolaget driver, utvecklar och förvärvar e-handelsverksamheter. Bolagets primära inriktning ligger mot konsument och via externa återförsäljare inom nuvarande och närliggande segment. Koncernen består idag av moderbolaget Online Brands Nordic samt diverse dotterbolag som exempelvis CaMa Gruppen, Kitchenlab, Bread & Boxers och Nordic Kidswear.
2024-11-14 08:35:00

SAMMANFATTNING AV TREDJE KVARTALET, 1 JULI TILL 30 SEPTEMBER, 2024

  • Koncernens nettoomsättning uppgick i kvartalet till 90,4 MSEK (74,7), motsvarande en ökning om 21,0%
  • Koncernens omsättning i egen e-handel uppgick till 66,7 MSEK (51,0 MSEK), en ökning med ca 30,8%
  • Den organiska tillväxten var 21,0% relativt jämförbar period föregående år
  • Bruttovinstmarginalen uppgick i kvartalet till 59,1% (61,0%)
  • Kvartalets EBITDA uppgick till 11,2 MSEK (5,1 MSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om 12,3% (6,8%)
  • Kvartalets totala resultat uppgick till 4,8 MSEK (-1,6 MSEK)
  • Resultat per aktie för kvartalet uppgår till 0,21 SEK (-0,07 SEK)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick 1,4 MSEK (-6,3 MSEK)
  • Nettoskuldsättning vid periodens slut var MSEK 33,8 (38,4)

NYCKELTAL

(msek)

Jul-sept 2024

Jul-sept 2023

Jan-sept 2024

Jan-sept 2023

Jan-dec 2023

Nettoomsättning

90,4

74,7

251,5

223,4

301,1

Nettoomsättningstillväxt, %

21,0%

-4,5%

13,2%

11,4%

4,9%

Bruttovinst

53,6

45,6

153,7

140,6

197,2

Bruttovinstmarginal, %

59%

61%

61%

62,9%

63%

EBITDA

11,2

5,1

20,2

8,8

13,8

EBITDA-marginal, %

12,3%

6,8%

8,0%

3,9%

4,6%

Rörelseresultat (EBIT)

6,3

0,2

5,6

-5,7

-5,7

Rörelsemarginal, %

6,9%

0,1%

2,2%

-2,6%

-1,0%

Periodens resultat

4,8

-1,6

1,6

-10,6

-10,5

  

Offentliggörande av information 

Denna information är sådan som Online Brands Nordic AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom VD:s försorg, för offentliggörande den 14 november 2024 ca kl. 08.45  

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som koncernen står inför.

KOMMENTAR FRÅN VD

 

 

Rekordomsättning och dubblerat EBITDA!

 

Vi fortsatte under Q3 att befästa vårt momentum med en mycket stark utveckling i både omsättning och resultat. E-handelsförsäljningen ökade med 31% till 66,7 MSEK (51,0 MSEK) och den totala omsättningen med 21%, 90,4 MSEK (74,7). Samtidigt ökade EBITDA i kvartalet med 100% till 11,2 MSEK (5,1 MSEK). Q3 är därmed ett nytt kvartal där vi levererar all time high i försäljning och EBITDA baserat på rullande 12 månader.

 

Trots en utmanande ekonomisk makromiljö når vi en tillväxt i egna e-handeln på över 30%, vilket återigen bevisar styrkan i vår affärsmodell. Vi har under kvartalet valt att att investera i geografisk expansion, sortiment och i vårt interna digitala marknadsteam, vilket fortsätter att ge resultat och stärka vår position. Alla portföljbolag i gruppen växer med besked och tar marknadsandelar. Största bolaget Trendcarpet, som säljer mattor på nätet i 16 länder, växer med 35%, vilket är en siffra som står ut bland konkurrenterna i samma kategori.

 

Vi kommer att fortsätta fokusera på lönsam tillväxt i båda våra affärsområden Brand (Bread & Boxers, Nordic Kidswear) och Non-Brand (Trendcarpet, Kitchenlab, Hatshop, Allafröer), men med olika initiativ anpassade för respektive affärsmodell och kundsegment.

 

EBITDA ökar under perioden från 5,1 MSEK till 11,2 MSEK och rörelsemarginalen från 6,8% till 12,3%. Det program av effektiviseringar, konsolidering och besparing som vi påbörjade 2023 har vi levererat på. Strategin ligger kvar med att ta ut synergier mellan de förvärvade bolagen i gruppen samtidigt som omsättningsökningen skall ske utan att vi ökar graden av marknadsinvesteringarna i förhållande till försäljningen.

 

Tredje kvartalet är ett kvartal med lägre bruttomarginal då Brandsbolagen rullar ut höst-/vinter till återförsäljarledet, som har en lägre bruttomarginal än e-handelsförsäljningen. Marknadsföring och övriga kostnader minskar planenligt med tre procentenheter i förhållande till omsättningen, liksom personal. Detta bevisar vår modell, att vi kan ha stark tillväxt samtidigt som vi ökar den procentuella lönsamheten.

 

Magnus Skoglund
VD, Online Brands Nordic AB