2020-02-26 17:01:04

Magnolia Bostad redovisade ett positivt resultat i kv4/2019, om än lägre än vår prognos. Bolaget förefaller nu vara på rätt väg med 22 procent bruttomarginal på avslutade affärer i kv4/2019. Givet oförändrad omsättning höjer vi vår vinst per aktie-prognos för 2020. Vi ökar aktiens riktkurs i Bas-scenariot till 55 kronor (45).

Magnolia Bostad är ett bostadsutvecklingsbolag, etablerat år 2009. Bolagets affärsmodell har en lägre risk än sektorn överlag. Det då huvuddelen av de nyproducerade lägenheterna upplåts med hyresrätt och där marken till stora delar förvärvats via kommunala markanvisningar. Fastigheterna säljs innan byggstart till främst institutionella placerare, vilket minskar både kapitalbindningen och risken. Projekten blir ofta litet större vilket ger skalekonomi.  Med en låg försäljningsnivå under 2019 till låga bruttomarginaler lyftes rörelse-resultatet av uppvärdering av förvaltningsfastigheter enligt redovisningsstandarden IAS40 . Bolaget har under 2019 börjat bygga upp en fastighetsportfölj för egen förvaltning. Under fjärde kvartalet 2019 nådde bolaget 22 procent bruttomarginal på totala intäkter om 258 miljoner kronor, vilket är positivt.

Bolagets mål är att ha kapacitet att producera omkring tre tusen bostadslägenheter (hyres- och bostadsrätter), tre till fem samhällsfastigheter samt ett till två hotell per år. Tidigare har bolaget legat på en betydligt lägre nivå än så, men nu har en ökning skett till 2 678 produktionsstartade bostäder under helåret 2019, varav 1 345 stycken under fjärde kvartalet.  Det är positivt för den framtida intjäningen. Det som återstår är att sälja dessa bostäder, men vi tror att bolaget kommer att lyckas med det då samtliga ligger inom ramavtalet med Heimstaden.

Vi höjer vår motiverade kurs enligt Bas-scenariot till 55 kronor per aktie (tidigare 45 kronor). Resultatet och därmed aktiens värde rörelsemarginalkänsligt, från 31 kronor i Bear-scenariot (5 procent lägre rörelsemarginal jämfört med Bas-scenariot och 78 kronor per aktie i Bull-scenariot (5 procent högre rörelsemarginal än Bas-scenariot).

Läs hela analysen på Analysguiden (https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/analys-magnolia-bostad-tillbaka-pa-marginalmalen).

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här (https://www.aktiespararna.se/analysguiden).