Bifogade filer
Kurs & Likviditet
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Nordic SME Sweden |
Sektor | Hälsovård |
Industri | Läkemedel & Handel |
Attana genomför justeringar av organisationen för att säkerställa en mer kundcentrerad verksamhet. Genom dessa ökas fokus på försäljning inom samtliga bolagsfunktioner.
Attana har under året fortsatt att optimera organisationen och fördjupa strategiska samarbeten med målsättning att fokusera bolagets resurser mot nyckelkunder. Teknisk vidareutveckling utförs i nära samarbete med utvalda kunder och partners under ledning av bolagets personal. Verksamhetsförändringarna sammanfattas nedan:
Life Science - Bolagets nyckelkunder har fått varsin dedikerad Attana-anställd och våra säljpartners har huvudsakligen inriktats på lead generation (identifiering av nya kunder).
Diagnostics - Affärsområdet prioriterar försäljning via distributörer och till strategiskt viktiga kunder och Samir Fostock återgår till en extern rådgivande roll.
Produkt - En övergripande produktchef har tillsatts för att säkerställa optimal resursallokering. Olika produktfunktioner, t.ex. mjukvara, hårdvara och applikationer har en dedikerad internresurs samt en eller flera externa partners.
Instrumentservice - En servicechef har tillsatts med ansvar för att generera ökad försäljning och säkerställa bolagets åtaganden mot kunder och distributörer.
Produktion - Som tidigare kommunicerats planerar Attana en flytt av produktionen av förbrukningsvaror såsom sensorchip och reagenser till AroCell. Syftet med flytten är att säkerställa ökade produktionsvolymer med bättre vinstmarginaler. Produktion av instrument kvarstår hos Attana.
Teodor Aastrup, VD Attana, kommenterar:
"Vi har under pandemin upplevt att stabila förutsättningar är nu än mer viktiga för att nå kommersiella framgångar. Vi har varit framgångsrika i de affärer där vi byggt en stark kundrelation och avser med dessa verksamhetsjusteringar att fokusera på och stärka och utveckla befintliga kundrelationer för ökade intäkter."