Axfood håller idag en kapitalmarknadsdag för institutionella investerare, analytiker och finansiell media, på Urban Deli Hagastaden i Stockholm. Under kapitalmarknadsdagen ges en uppdatering kring koncernens strategi för att driva långsiktig, lönsam och hållbar tillväxt genom särskiljande koncept i samverkan. Dessutom presenteras de olika verksamheterna och pågående framtidssatsningar.
- Axfood har en fantastisk affärsmodell och struktur som skapar möjligheter och konkurrensfördelar. Med våra starka koncept och varumärken har vi närvaro i marknadens samtliga segment och möter kunden på kundens villkor. Därtill är vi med vår operativa modell, med en hög andel egenägda butiker i kombination med handlarägda butiker, en integrerad värdekedja och tydlig samverkan, unika på den svenska dagligvarumarknaden. Vi håller en hög utvecklingstakt, och jag är övertygad om att vi är rätt positionerade för att stärka vår konkurrenskraft och fortsätta utmana och växa även under kommande år, säger Simone Margulies, vd och koncernchef för Axfood.
Bred närvaro och effektivitet genom samverkan
Axfood är en av de ledande aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige och en familj av olika koncept i samverkan. Varje vecka möter koncernens olika koncept över 5 miljoner kunder i närmare 400 egenägda butiker, 260 handlarägda butiker och e-handel. Koncernen har under de senaste tio åren haft en tillväxt högre än marknadens och ökat marknadsandelen till ungefär 25 procent. Nettoomsättningen på årsbasis, rullande 12 månader, uppgick under det andra kvartalet i år till nästan 87 miljarder kronor. Kommande år ska Axfood utveckla och stärka kärnaffären ytterligare och nyttja kraften i koncernens olika och särskiljande koncept och operativa modell för att driva långsiktig, lönsam och hållbar tillväxt.
Willys är Sveriges mest rekommenderade dagligvarukedja och har en unik position på marknaden genom kombinationen av låga priser, ett brett sortiment, moderna butiker och e-handel. Under de senaste åren har Willys haft ett stort inflöde av nya kunder och stark lojalitet bland befintliga. Etableringstakten är hög och ambitionen är att under kommande år etablera minst 10 nya butiker per år. Dessutom utvecklas butikskedjan med det nya butikskonceptet Willys 5.0 som fler än 20 butiker ska uppgraderas till under 2025. Till 2030 är Willys ambition att vara Sveriges ledande matvarukedja.
Hemköp stärker sin position med fokus på prisvärde, färskvaror och måltidslösningar. Hemköp investerar också i att modernisera befintliga butiker och stärker sin hållbarhetsprofil. Hemköp har stort fokus på att hjälpa kunden till både hållbar och hälsosam konsumtion och har högst andel försäljning av ekologiska produkter av samtliga svenska butikskedjor. Till 2030 är Hemköps ambition att vara vinnaren på varje lokal marknad.
City Gross har ökat Axfoods räckvidd och ger koncernen närvaro inom stormarknad, det snabbast växande segmentet på marknaden efter lågpris. Med Axfoods kunnande och erfarenhet skapas förutsättningar för att vidareutveckla och stärka City Gross. En rad förbättringsinitiativ, i syfte att nå lönsamhet någon gång under andra halvåret 2026 och därefter successivt stärka lönsamheten, pågår och fortlöper enligt plan. Till 2030 är City Gross ambition att vara Sveriges prisvärda matmarknad.
Med ett flexibelt och prisvärt erbjudande och fysiska butiker har restauranggrossisten Snabbgross en unik marknadsposition. Till 2030 är Snabbgross ambition att vara Sveriges mest prisvärda restauranggrossist.
Dagab hanterar sortiment, inköp och logistik för Axfood och externa företagskunder. Under de senaste åren har stora investeringar gjorts i logistikstrukturen samtidigt som kunderbjudandet utvecklats. Det nyetablerade och automatiserade logistikcentret i Bålsta är i full drift med fokus på intrimning för fortsatt förbättrad produktivitet och effektivitet. Som tidigare kommunicerats planerar Axfood även att etablera ett nytt högautomatiserat logistikcenter i Kungsbacka för att skapa än mer kapacitet och effektivitet i södra Sverige.
Axfood arbetar med att utveckla processer och datadrivna arbetssätt. Uppgraderingar av tekniska plattformar leder till flexibilitet, ökad automation och bättre beslutsstöd baserat på data och analys. Dessutom har arbetet med att integrera AI accelererats och under de senaste åren har fler än 100 AI-modeller satts i produktion för att effektivisera och förbättra processer, arbetssätt och kundmöten. Genom snabbrörlighet och handlingskraft kan Axfood ligga i framkant och säkerställa en hållbar och motståndskraftig affärsmodell.
Hållbarhet och hälsa är en integrerad del i Axfoods affärsmodell och den operativa verksamheten. Under 2024 nåddes målet att halvera matsvinnet i egen verksamhet jämfört med basåret 2015, ett år före plan. Dessutom har omställningen till förnyelsebara drivmedel i transporter accelererats med ambitionen att helt fasa ut fossila drivmedel till utgången av 2025. Satsningar har även fortsatt på hållbar energi genom stora takbaserade solcellsanläggningar och en stor markbaserad solcellspark i Hallstavik.
Upprepade finansiella mål
Axfoods starka finansiella ställning möjliggör investeringar i tillväxt och värdeskapande. Koncernens finansiella mål kring tillväxt, lönsamhet och finansiell ställning ligger fast. På grund av satsningar inom logistiken, förvärv och initiativ för att stärka prispositionen på marknaden har rörelsemarginalen under de senaste åren legat under lönsamhetsmålet om minst 4,5 procent. Över tid väntas emellertid satsningarna i bakomliggande led, tillsammans med utvecklingen i butikskedjorna, skapa goda förutsättningar för ökad lönsamhet.
Presentationsmaterial och eftersändning av kapitalmarknadsdagen
Presentationsmaterialet samt en inspelning av presentationerna under kapitalmarknadsdagen kommer att finnas tillgängligt i efterhand på Axfoods webbplats.
För mer information, kontakta:
Alexander Bergendorf, Head of Investor Relations Axfood, 073-049 18 44, alexander.bergendorf@axfood.se
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se