Bifogade filer
Beskrivning
| Land | Sverige |
|---|---|
| Lista | Mid Cap Stockholm |
| Sektor | Hälsovård |
| Industri | Läkemedel & Handel |
TREDJE KVARTALET 2025
Nettoomsättningen uppgick till 326,6 (304,0) miljoner kronor, en ökning med 22,7 miljoner kronor, eller 7 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 14 %).
Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 242,6 (225,8) miljoner kronor, en ökning med 7 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 14 %).
Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 81,6 (76,6) miljoner kronor, en ökning med 6 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 13 %).
Rörelsekostnaderna uppgick till 156,5 (180,9) miljoner kronor, en minskning med 24,4 miljoner kronor (13 %).
Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 21 % till 156,5 (128,9) miljoner kronor.
Rörelseresultatet ökade med 108 % till 86,0 (41,4) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 26 % (14 %).
Justerat rörelseresultat minskade med 8 % till 86,0 (93,4) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 26 % (31 %).
Resultat efter skatt uppgick till 65,9 (36,6) miljoner kronor, en ökning med 80 %.
Resultat per aktie uppgick till 0,65 (0,36) kronor före och efter utspädning.
Kassaflödet uppgick till 107,4 (111,4) miljoner kronor.
Likvida medel uppgick till 728,1 (1 114,6) miljoner kronor.
Väsentliga händelser tredje kvartalet 2025
Den 16 juli meddelade BioGaia att bolaget lanserade BioGaia New Sciences AB - som ska bedriva forskning och innovation inom mikrobiomet.
Vid en extra bolagsstämma den 22 augusti fattades beslut om att välja Mauricio Graber till ny styrelseordförande.
Den 27 augusti meddelade bolaget att styrelseordförande Mauricio Graber har ingått ett avtal om att köpa 735 754 B-aktier av Anatom Holding, BioGaias huvudägare.
Den 10 september meddelade BioGaia att bolaget etablerar egen distribution i Tyskland och Österrike.
Den 30 september meddelade bolaget lanseringen av Prodentis® Fresh Breath.
JANUARI - SEPTEMBER 2025
Nettoomsättningen uppgick till 1 097,6 (1 057,9) miljoner kronor, en ökning med 39,7 miljoner kronor, eller 4 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 8 %).
Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 822,6 (822,9) miljoner kronor, en minskning med 0 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 4 %).
Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 265,9 (229,6) miljoner kronor, en ökning med 16 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 20 %).
Rörelsekostnaderna uppgick till 513,3 (452,2) miljoner kronor, en ökning med 61,1 miljoner kronor (14 %).
Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 29 % till 513,3 (398,0) miljoner kronor.
Rörelseresultatet minskade med 9 % till 291,5 (320,0) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 27 % (30 %).
Justerat rörelseresultat minskade med 22 % till 291,5 (374,2) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 27 % (35 %).
Resultat efter skatt uppgick till 234,0 (269,5) miljoner kronor, en minskning med 13 %.
Resultat per aktie uppgick till 2,31 (2,67) kronor före och efter utspädning.
Kassaflödet uppgick till -483,1 (-429,9) miljoner kronor.
Väsentliga händelser efter tredje kvartalets utgång 2025
Den 16 oktober meddelade BioGaia att studien om BioGaias nya patenterade stam L. reuteri BG-R46® har publicerats i Beneficial Microbes.
VD HAR ORDET
Som redovisat uppvisade tredje kvartalet en övergripande försäljningsökning om 7 % (14 % exklusive valutaeffekter) och en justerad rörelsemarginal på 26 %, understödd av en fortsatt tvåsiffrig försäljningstillväxt på den amerikanska marknaden.
Vi ser en stark tillväxt efter ökade medieinvesteringar i USA och på våra andra prioriterade direktmarknader, inklusive Kanada, Storbritannien och Australien. Dessa investeringar attraherar nya konsumenter och skapar varumärkeskännedom.
Regionerna AMERICAS (+10 %) och APAC (+17 %) levererade tvåsiffrig tillväxt, medan försäljningen i EMEA (-4 %) minskade under kvartalet på grund av ett svagt resultat i Östeuropa.
Vi uppvisade en fortsatt stark tillväxt för segmentet Vuxenhälsa, med en försäljningsökning på +6 % (+13 % exklusive valutaeffekter) och för de första nio månaderna på +16 % (+20 % exklusive valutaeffekter), med en särskilt stark tillväxt för vår produktlinje BioGaia® Gastrus®. Segmentet Barnhälsa uppvisade också en god tillväxt på +7 % (+14 % exklusive valutaeffekter) med stark tillväxt för BioGaia® Protectis® droppar i regionerna Asia Pacific och Latinamerika.
Kvartalets resultat i våra regioner
I region AMERICAS ökade den övergripande försäljningen med 10 %, och marknaden i USA uppnådde en rekordhög försäljning under kvartalet. På den amerikanska marknaden är vi stolta över att rapportera att BioGaia® Protectis® droppar 5 ml lanserades i över 1 000 Walmart-butiker, världens största detaljhandelskedja. Vi genomförde en framgångsrik lansering av två nya produkter med lovande potential. BioGaia® Gastrus® PURE ACTION i kapslar, ett nytt format, fick ett bra mottagande på Amazon. Därtill lanserade vi den helt nya produkten BioGaia® Prodentis® FRESH BREATH genom en stark e-handelskampanj. Även Kanada uppvisar goda resultat, med tresiffrig tillväxt för BioGaia® Prodentis®. Produktlinjen BioGaia® Prodentis® har tagits väl emot av konsumenter och tandvårdspersonal både i Kanada och USA och uppvisar potential för fortsatt betydande tillväxt.
I region AMERICAS har också vår nya digitala kampanj i samarbete med vår brasilianska distributör, Aché, som riktar sig till mödrar samt hälso- och sjukvårdspersonal, redan kommit upp i över 10 miljoner visningar. Kampanjen belyser på ett effektivt sätt fördelarna med och de vetenskapliga bevisen för våra BioGaia® Protectis® droppar.
Försäljningen i APAC ökade med 17 %. På vår direktmarknad Australien ger våra utökade distributions- och marknadsföringsaktiviteter snabbt fler marknadsandelar. I Japan gör vi goda framsteg med vår strategi för att utveckla verksamheten, och e-handeln ökade i såväl DTC- som Amazon-kanalerna. Vårt partnerskap med Alfresa, Japans största läkemedelsgrossist är helt etablerat för kanalen avseende barnhälsa, och vi har även meddelat ett samarbete med Japan Midwives Association.
Försäljningen i EMEA minskade med 4 % under kvartalet på grund av en svag försäljning i Östeuropa. På vår direktmarknad Frankrike uppnådde vi ett rekord för nettoomsättningen drivet av apotek och utökad distribution. På den viktiga marknaden Turkiet är vi glada att ha tecknat två långsiktiga distributionsavtal med Abbott, en mångårig partner till BioGaia i Mellanöstern, Latinamerika och på andra marknader. Med Abbotts lokala expertis och distributionsnätverk kommer vi att kunna få en stark ställning på marknaden. Slutligen är vi glada att kunna meddela två nya direktmarknader, Tyskland och Österrike, som fram till nu har varit marknader med eftersläpning för BioGaia.
Ny produktlansering
Under kvartalet lanserade vi en ny viktig produkt. Som nämnt lanserade vi BioGaia® Prodentis® FRESH BREATH, vår senaste sugtablett med probiotika som är utformad för att främja omedelbar och långvarig fräsch andedräkt samtidigt som den stödjer friskt tandkött och friska tänder. Till skillnad från traditionella produkter som munskölj som kan rubba den naturliga balansen i munnen verkar BioGaia® Prodentis® FRESH BREATH tillsammans med munnens mikrobiom för att angripa dålig andedräkt vid källan och är ett komplement till att dagligen borsta tänderna och använda tandtråd. Produkten lanserades i USA och kommer nu att introduceras även på andra marknader. I och med den här innovationen expanderar vi vår specialiserade portfölj för munvård och fortsätter att ta fram produkter som kombinerar rigorös vetenskaplig forskning med verkliga fördelar i vardagen.
Efterfrågan på vår nya produkt i kapslar, BioGaia® Gastrus® PURE ACTION, är hög och lanseras nu på nya marknader. Den finns redan tillgänglig i USA, Australien, Finland, Polen, Sverige och Ungern. Denna FODMAP-vänliga probiotika stödjer personer med känslig mage, och de deltagare som använde produkten uppvisade en betydande minskning av IBS-symptom.
Ny patenterad stam
Den vetenskapliga grunden för och identifieringen av vår nya patenterade stam, L. reuteri BG-R46®, som ska ingå i en kommande nästa generations produkt inom spädbarnsdroppar, har publicerats i den ansedda tidskriften Beneficial Microbes. Denna nya, utvecklade stam visar en ökad tolerans mot galla och stärkt adenosinproduktion. Galla är en av de främsta stressfaktorerna i mag-tarmkanalen och en ökad tolerans medför att fler bakterier överlever. Vidare är adenosin en kraftfull signalsubstans som bland annat ingår i processen för att bekämpa inflammationer. Vid publiceringen bedömdes genomisk, fenotypisk och mänsklig säkerhet. L. reuteri BG-R46® befanns vara en säker och väl karaktäriserad stam.
Vi fortsätter resan
Som tidigare meddelat valdes en ny ordförande vid en extra bolagsstämma under kvartalet. Med den största respekt och tacksamhet gentemot Peter Rothschild, vår medgrundare, VD under många år och därefter styrelseordförande, meddelar vi att han nu lämnar styrelsen. Det här markerar ett nytt kapitel i BioGaias historia då vi välkomnar Mauricio Graber som vår nya ordförande. Mauricio tar med sig omfattande erfarenhet som VD i livsmedelsingredienssektorn, samt chefsroller inom närings- och hälsobranscherna. Han har tidigare varit koncernchef och VD i Chr. Hansen A/S (idag Novonesis), ett stort globalt biovetenskapsföretag. Hans breda expertis och beprövade ledarskap kommer att vara ovärderliga för BioGaia när vi fortsätter att växa och ta fram nya innovationer.
När vi nu påbörjar detta nya kapitel och firar BioGaias 35-årsjubileum är jag övertygad om att bolaget är välpositionerat för att fortsätta sin resa av innovation, forskningsframsteg och stark internationell tillväxt.
Jag ser fram emot de möjligheter som väntar och att driva BioGaias uppdrag framåt.
Theresa Agnew
Koncernchef och VD, BioGaia
22 oktober, 2025
För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt https://www.biogaiagroup.com/sv/investerare/rapporter-och-presentationer/finansiella-rapporter
Telefonkonferens:
Investerare, analytiker och media inbjuds att delta i telefonkonferens angående delårsredogörelsen som kommer att hållas idag, 22 oktober 2025 kl. 09:30 med VD Theresa Agnew och CFO Alexander Kotsinas. Mer information om telefonkonferensen finns här: https://financialhearings.com/event/51894
Följ oss:
Prenumerera på BioGaias pressmeddelanden här
LinkedIn här
Kontaktpersoner:
Alexander Kotsinas, Finansdirektör
Epost: alexander.kotsinas@biogaia.com
Telefon: +46 735 00 11 11
Mikaela Idermark Stern, Kommunikationschef
Epost: mikaela.idermark.stern@biogaia.com
Telefon: +46 730 95 61 50
Om BioGaia
BioGaia är ett svenskt världsledande probiotikaföretag som legat i frontlinjen inom mikrobiomforskningen i mer än 35 år. BioGaia utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade hälsofördelar. Produkterna säljs via distributionspartners eller via egen distribution på över 100 marknader. Moderbolaget BioGaia AB:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, segmentet för medelstora bolag. biogaiagroup.com
Denna information är sådan som BioGaia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 oktober 2025 kl. 08:00 CEST.