Bifogade filer
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Programvara |
Checkin.com Group (STO:CHECK) rapporterar negativ tillväxt under Q4, men trendbrott kring årsskiftet.
Rapporten i korthet:
FY 2024 (vs FY 2023):
- Nettoomsättningen minskade till 77 477 (96 987) KSEK vilket motsvarar en tillväxt om -20 (38)%, varav -20 (37)% var organisk.
- Bruttoresultatet för perioden uppgick till 56 995 (79 690) KSEK med en marginal om 74 (82)%.
- EBITDA för perioden uppgick till 13 600 (27 204) KSEK med en marginal om 18 (28)%.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 13 748 (24 627) KSEK.
- Net Revenue Retention LTM uppgick till 58 (141)%.
- Likvida medel uppgick till 28 966 (37 656) KSEK.
Q4 2024 (vs Q4 2023):
- Nettoomsättningen minskade till 17 162 (27 191) KSEK vilket motsvarar en tillväxt om -37 (38)%, varav -37 (38)% var organisk.
- Bruttoresultatet för perioden uppgick till 11 593 (22 035) KSEK med en marginal om 68 (81)%.
- EBITDA för perioden uppgick till 1 877 (9 238) KSEK med en marginal om 11 (34)%.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 5 165 (16 578) KSEK.
- Net Revenue Retention LTM uppgick till 58 (141)%.
- Likvida medel uppgick till 28 966 (37 656) KSEK.
Vd-ord från bokslutskommunikén
Trots hårt och målmedvetet arbete under 2024 stänger vi nu det fjärde kvartalet och konstaterar att vi är långt ifrån nöjda med resultatet. Omsättningen jämfört med helåret 2023 föll runt 20 procent. Samtidigt känns det som att det hårda arbetet börjat bära frukt då vi på senare tid brutit den nedåtgående trenden. Dels har vi tecknat avtal med vårt andra stora flygbolag, något som varit en eftertraktad milstolpe för oss som bolag under lång tid. Lika viktigt är dock att vi också ser en viss förbättring på intäktssidan under slutet av Q4.
Vi befinner oss i en omställningsperiod sett till hur vi organiserar och genomför vårt sälj- och marknadsarbete. Huvudfokuset här har varit att utveckla och förfina våra digitala verktyg och arbetssätt inom nykundsanskaffning. Ambitionen med denna omorganisation är att säkerställa att fler globala bolag får upp ögonen för oss och fördelarna med vår mjukvara, här har vi redan sett positiva tecken som konstaterats ovan. Vår mjukvara är i absolut världsklass och vi ser stora möjligheter att ta ytterligare marknadsandelar inom alla våra kundkategorier.
Ända sedan Checkin.com grundandes 2017 har det varit avgörande för oss att satsa stora resurser på vår mjukvaruutveckling för att ligga långt framme rent tekniskt men också sett till den upplevelse vi levererar till alla användare. Under 2024 har vi bland annat investerat i utvecklingen av en ny biometrisk inloggningsprodukt, FaceCheck. FaceCheck är en ansiktsigenkänning som verifierar en individ på bara någon sekund. För användare är processen helt sömlös och erbjuder därmed en ännu smidigare verifiering. Den här nya produkten är speciellt anpassad till kommande regleringar och skapar nya intäktsmöjligheter för oss genom att möjliggöra ytterligare kontaktpunkter under kundresan. FaceCheck är redan lanserad, och i januari 2025 gick våra första partners live.
Vi har en längre tid fokuserat på att attrahera stora kunder inom Travel-vertikalen. Därför kändes det väldigt roligt att kommunicera nyheten att ett av Nordamerikas största flygbolag tecknat avtal med oss, kanadensiska WestJet Group. Det har varit en lång process så det känns kul att äntligen ha kommit i mål. Avtalet är viktigt för oss främst ur två perspektiv, dels för att vi får in vårt andra stora flygbolag men också som ett viktigt steg i vår strävan att växa affären i Nordamerika. WestJet är redan live med oss, men vi bedömer samtidigt att den finansiella påverkan under de närmaste kvartalen blir begränsad. Vi är också med i flera pågående upphandlingar och har andra dialoger med ytterligare stora flygbolag, varav ett par är i ett avgörande skede. Ju fler bolag av den storleken vi lyckas teckna avtal med, desto lättare blir också våra diskussioner med ytterligare bolag inom industrin.
Tidigare kvartal har vi kommunicerat en osäkerhet gällande samarbetet med det stora svenska fintechbolaget, där är läget oförändrat. Avtalet är fortfarande aktivt, men samma osäkerhet som tidigare finns kvar kring användandet och den framtida utvecklingen av samarbetet.
Sammanfattningsvis är helåret 2024 en besvikelse, dels ur ett rent tillväxtperspektiv men kanske framförallt sett till våra egna förväntningar på oss som bolag. Med det sagt har vi tagit många viktiga steg, vilket lagt en viktig grund både sett till hur effektivt vi kan utveckla mjukvaran ytterligare och rent organisatoriskt. En grund som vi tror kommer att bli avgörande för Checkin.com ur ett längre perspektiv.
Även om intäkterna inte har ökat som vi har hoppats har vi fortsatt god kontroll över våra kostnader och anpassar dem över tid till rådande intäktsnivåer. I det här sammanhanget är det också viktigt att notera den negativa påverkan på intäkterna från det redan kommunicerade avslutade samarbetet med kunden RingCentral. Avtalet, som inte var lönsamt för oss, stod för intäkter på runt 1,1 MSEK per månad men drev också uppbundna personalkostnader på motsvarande nivåer.
Vårt långsiktiga mål, att omsättningstillväxten per aktie sammanslaget med EBITDA-marginal ska maximeras med ambitionen att måttet ska överstiga 80% på årsbasis, ligger fast. Ambitionen är högt ställd och för helåret 2025 kommer det bli en utmaning att uppnå om vi inte lyckas accelerera tillväxten kraftigt de kommande kvartalen.
Hela teamet arbetar nu på målmedvetet och långsiktigt för att öka våra intäkter på ett hållbart sätt och på så sätt återta vår position som ett starkt tillväxtbolag.
Christian Karlsson
VD, Checkin.com Group
Den kompletta bokslutskommunikén har nu publicerats och hittas på: https://group.checkin.com/investors/reports/
Webcast
2025-02-13 08:30 CET inbjuds investerare, analytiker och journalister till en webcast där bolagets VD samt CFO presenterar bokslutskommunikén, följt av en frågestund. Presentationen kan ses via följande länk:
https://www.finwire.tv/webcast/checkin-com/bokslutskommunike-2024/
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonas Köpniwsky, Head of Communications Checkin.com Group, press@checkin.com
Denna information är sådan information som Checkin.com Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som är angiven av Checkin.com Groups nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.
Certified Adviser
Checkin.com Groups Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).
Om Checkin.com Group:
Checkin.com Group, grundat 2017, skapar säkra digitala miljöer genom att hjälpa företag att identifiera vem som befinner sig på andra sidan skärmen. Bolagets avancerade KYC-lösningar optimerar processer för registrering, identifiering och inloggning samtidigt som de säkerställer att bolagets kunder följer gällande regulatoriska krav. Detta uppnås genom en rad avancerade teknologier som i realtid verifierar användares identitet, bedömer ålder och skannar dokument med precision. Mjukvaran nyttjar också biometriska teknologier för ett ännu bättre skydd mot bedrägerier samtidigt som det också skapar en sömlös upplevelse för användarna.
Genom att erbjuda en smidig och säker upplevelse för användare samt flexibilitet och kundfokus för partners, driver mjukvaran både tillväxt och ökat förtroende. Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, men arbetar och rekryterar globalt för att locka de bästa talangerna i världen.
Checkin.com Groups aktie är sedan 2021 listad på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn CHECK. Bolaget skapar aktieägarvärde genom organisk tillväxt och strategiska förvärv.
Mer information om bolaget finns på: https://group.checkin.com/investors/