Bifogade filer
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Programvara |
Checkin.com Group (STO:CHECK) rapporterar fortsatt svaga resevolymer i Q2 men genombrott inom fintech efter kvartalet.
Rapporten i korthet:
- Nettoomsättningen minskade till 20 385 (21 010) KSEK vilket motsvarar en tillväxt om -3 (19)%, varav -3 (19)% var organisk.
- Bruttoresultatet för perioden uppgick till 15 312 (17 043) KSEK med en marginal om 75 (81)%.
- EBITDA för perioden uppgick till 2 661 (4 317) KSEK med en marginal om 13 (21)%.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 2 217 (-2 180) KSEK.
- Net Revenue Retention LTM uppgick till 103 (114)%.
- Likvida medel uppgick till 35 304 (33 204) KSEK.
Vd-ord från kvartalsrapporten
Som ny tillförordnad VD för gruppen kan jag konstatera att volymerna har varit fortsatt svaga under hela det första halvåret 2024, vilket lett till att intäkter och resultat i kvartalet till stor del har utvecklats sidledes jämfört med fjolåret. Precis som i vår Q1-rapport är detta främst drivet av lägre volymer i vårt viktiga resesegment. Trots ett svagare kvartal intäktsmässigt lyckas vi ändå leverera en EBITDA-marginal på 18% för det första halvåret 2024, vilket är oförändrat jämfört med förra året. Det är ett tecken på att vi är bra på att kontrollera vår kostnadskostym och när de förväntade volymerna väl kommer står vi i en stark position med hög operationell hävstång där vi räknar med att de ökade intäkterna till stor del kommer driva både brutto- och EBITDA-marginalerna uppåt.
Vi har en fortsatt stark tro på vår huvudstrategi att arbeta hårt för att teckna avtal med de allra största bolagen inom våra viktigaste vertikaler Travel, Fintech och iGaming. Förutom en genomförd lansering av en ny reseprodukt under kvartalet är det också glädjande att vi sett ökat användande från vår stora svenska fintech-kund, vilket lett till att de, efter kvartalets utgång, också blivit vår näst största kund intäktsmässigt. Värt att notera är också att vi trots kraftigt ökad prisbild mot våra minsta kunder och ett starkt fokus på de allra största kunderna, ändå fortsätter teckna avtal även med mindre kunder, med ett tvåsiffrigt antal nya sådana avtal enbart under Q2.
Inom Travel har vår mjukvara, som tidigare kommunicerats, lyckats förebygga oönskade tredjepartsbokningar i vår största kunds system, vilket lett till att just denna typ av bokningar har minskat signifikant jämfört med motsvarande tid förra året. Även om effekten på volymerna därmed blivit negativ en tid är vi övertygade om att det är positivt för oss som bolag långsiktigt att mjukvaran skapar ett så direkt värde för våra kunder. Vårt fokus det senaste året har varit att i tätt samarbete med denna kund utveckla nästa generations reseprodukt för att förenkla checkinprocessen mot bolagets samtliga typer av bokningar och kunder. Det arbetet har fortlöpt väl, samarbetet bolagen emellan är starkare än någonsin och den nya produkten är redan live på den irländska marknaden. Som nämnts i tidigare rapporter är den finansiella potentialen för den här produkten, om den rullas ut på fler av kundens marknader, mycket stor.
Resevertikalen är naturligtvis mer än just denna kund och vi ser ett tydligt internationellt intresse för vår mjukvara både från ett flertal andra globala flygbolag samt andra koncerner inom branschen. Om vi lyckas addera några fler kunder av liknande storlek framgent ökar vi tillväxten markant samtidigt som vi minskar beroendet av det fåtal stora kunder vi har idag.
På ett snarlikt sätt arbetar vi inom fintech, där vi tillsammans med vår svenska fintech-kund fortsatt utveckla samarbetet. De är redan nu live med vår mjukvara på fler marknader än tidigare, och har bland annat gått live i USA. De har kommunicerat en utrullningsplan för ytterligare marknader, som om den genomförs enligt plan inte bara bör få en positiv effekt på våra intäkter under andra halvan av 2024, utan också ger oss en ännu mer konkurrenskraftig produkt gentemot andra banker, fintechs och försäkringsbolag.
Parallellt med satsningen på de allra största kunderna, det vi brukar kalla Enterprise-kunder, lägger vi också stor kraft på att öka antalet tekniska partnerskap, något vi tidigare kallade vår plattformsstrategi. Genom våra tekniska partnerskap möjliggörs enklare försäljningsprocesser, reducerade integrationstider och minskade marknadsföringskostnader, samtidigt som vi effektivt kan rulla ut mjukvaran till många nya kunder genom en enskild integration till varje partners tekniska plattform. Det senaste exemplet är avtalet med Salesforce-utmanaren Creatio, där vi inte bara enklare kan rulla ut teknologin, utan även adresserar ett bredare spektrum av industrier och marknader än tidigare.
Vårt beslutsfattande baseras alltid på vad vi tror är bäst för Checkin.com Group och våra aktieägare på lång sikt. Vi har tidigare uttryckt förhoppningar om en hävstång i affären när väl volymerna kommer och även om resevertikalens volymer har varit fortsatt svaga även under Q2 står vi fast vid att vi är på en ny nivå som bolag jämfört med tidigare och vår förhoppning på en stark andra halva av 2024 står därmed också fast.
Christian Karlsson
VD, Checkin.com Group
Den kompletta kvartalsrapporten har nu publicerats och hittas på:
https://group.checkin.com/investors/reports/
Webcast
2024-08-15 08:30 CEST inbjuds investerare, analytiker och journalister till en webcast där bolagets VD samt CFO presenterar kvartalsrapporten, följt av en frågestund. Presentationen kan ses via följande länk:
https://www.finwire.tv/webcast/checkin-com/q2-2024/
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonas Köpniwsky, Head of Communications Checkin.com Group, press@checkin.com
Denna information är sådan information som Checkin.com Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2024-08-15 07:30 CEST.
Certified Adviser
Checkin.com Groups Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).
Om Checkin.com Group:
Checkin.com Group skapar aktieägarvärde genom kapitaleffektiv tillväxt uppnådd genom stark organisk tillväxt och strategiska förvärv. Gruppen erbjuder en unik helhetslösning som hjälper företag och varumärken att förbättra hur slutanvändare checkar in till deras tjänster online. Det heltäckande ramverket består av specialiserade teknologier som täcker varje enskild del av en slutanvändares checkin-upplevelse.
Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, men arbetar och rekryterar globalt för att ha tillgång till de bästa talangerna i världen.
Checkin.com Groups aktie är sedan 2021 listad på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn CHECK.
Mer information om bolaget finns på: https://group.checkin.com/investors/