Lördag 28 December | 07:21:06 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Tid*
2025-02-13 07:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-07 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-15 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-24 - X-dag ordinarie utdelning CHECK 0.00 SEK
2024-05-23 - Årsstämma
2024-05-16 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-17 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-23 - X-dag ordinarie utdelning CHECK 0.00 SEK
2023-05-22 - Årsstämma
2023-05-11 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-09 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-16 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-25 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-31 - X-dag ordinarie utdelning CHECK 0.00 SEK
2022-05-30 - Årsstämma
2022-05-19 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-16 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-03 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-11 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-26 - Årsstämma

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
Checkin.com Group är ett svenskt SaaS-bolag med en egenutvecklad och patenterad AI-mjukvara för checkins, det vill säga hur användare registrerar sig, identifierar sig och loggar in till tjänster online på global nivå. Bolagets kunder består av företagskunder verksamma inom ett antal sektorer, med huvudfokus på Financial Services, iGaming och Travel. Checkin.com grundades 2017 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-11-07 07:30:00

Checkin.com Group (STO:CHECK) rapporterar ett utmanande tredje kvartal, men långsiktiga positiva utsikter kvarstår.

Rapporten i korthet:

Q3 2024 (vs Q3 2023):

  • Nettoomsättningen minskade till 18 646 (29 947) KSEK vilket motsvarar en tillväxt om -38 (76)%, varav -38 (76)% var organisk.
  • Bruttoresultatet för perioden uppgick till 13 646 (25 062) KSEK med en marginal om 73 (84)%.
  • EBITDA för perioden uppgick till 4 259 (10 881) KSEK med en marginal om 23 (36)%.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 2 023 (7 650) KSEK.
  • Net Revenue Retention LTM uppgick till 58 (173)%.
  • Likvida medel uppgick till 30 232 (31 887) KSEK.

Vd-ord från kvartalsrapporten

I den marknadsuppdatering som vi delade för tre veckor sedan kommunicerades att intäkterna under tredje kvartalet fortsatt låg under våra tidigare förväntningar. Därmed kunde vi också konstatera att 2024 kommer att bli ett förlorat år vad gäller vår tillväxt. En del av marknadsuppdateringen berörde också den osäkerhet som finns gällande utrullning och fortsatt användning från det stora svenska fintechbolaget. Här arbetar vi alltjämt för att utveckla vårt samarbete och trots den osäkerhet som finns kring fortsättningen är det viktigt att poängtera att avtalet fortsatt är intakt. 

Som en del av vår långsiktiga strategi har vi valt att fokusera på att attrahera Enterprise-kunder och då särskilt inom Travel-vertikalen. Detta innebär att en stor del av våra resurser inom marknadsföring och produktutveckling har riktats gentemot reseindustrin det senaste året. Kortsiktigt så har dessa investeringar inte betalat sig. Travel, och i synnerhet just flygbolag, har en betydligt längre startsträcka än våra andra vertikaler både vad gäller den generella införsäljningsprocessen, men också kring upphandlingar samt due diligence- och compliance-processer. Trots detta så ser vi ett starkt intresse för både våra produkter och för oss som bolag. En handfull diskussioner/upphandlingar pågår med globala flygbolag, där vissa har kommit längre än andra och några även börjar närma sig avslut. Dessutom, som tidigare kommunicerats, fortsätter samarbetet tillsammans med Europas största flygbolag med målet att utöka användandet av mjukvaran till fler marknader. 

Vårt tidigare förvärv av teknikbolaget Datacorp OÜ som genomfördes i början av 2022, och som tillförde spetsteknik inom AI för bildanalys, ansiktsigenkänning och maskininlärning är fullt ut integrerat som en del av Checkin.coms erbjudande idag. Med förvärvet ingick även ett kontrakt med kunden RingCentral som under första halvåret 2024 genererade intäkter om cirka 1,1 MSEK per månad. Denna kund drev samtidigt uppbundna personalkostnader på motsvarande nivåer som intäkterna, vilket gjorde att avtalet inte var särskilt lönsamt och utan möjlighet till vidareutveckling. Vi har därför tillsammans med RingCentral kommit fram till att avsluta samarbetet mellan bolagen. Avslutet har haft en negativ påverkan på nettoomsättningen i kvartalet, men kostnaderna har också kommit ned med motsvarande belopp och antalet medarbetare har sjunkit i koncernen, från 63 stycken i Q2 till 51 nu i slutet på Q3.

iGaming-segmentet har också utvecklats svagt för oss under 2024, bland annat kopplat till att en av våra tidigare största marknader, Tyskland, har gjort det svårt för operatörer att verka där, vilket i sin tur leder till minskade intäkter för oss som bolag. Vi ser dock att efterfrågan på vår mjukvara börjar komma tillbaka bland annat genom samarbetet med Stake.com som redan har valt att teckna avtal för ytterligare moduler. Men den kanske största möjligheten är den kommande regleringen av spelmarknaden i Brasilien, som väntas bli världens största reglerade iGaming-marknad från den 1 januari 2025. Regleringen är generellt väldigt strikt på hur man verifierar slutanvändare och Checkin.coms teknologi passar väl in på dessa regulatoriska krav. Vi för många diskussioner med bolag runt just Brasilien, och vi har bland annat knutit avtal med Superbet som beräknas bli en av de ledande operatörerna. 

Vårt partnerskap med Salesforce-utmanaren Creatio har också tagit ett positivt steg framåt. Vår produkt är nu tillgänglig på Creatios marknadsplats och kan därmed erbjudas till deras breda kundbas på över 7 000 företag. Vi ser detta som en stor möjlighet att nå nya branscher och regioner, vilket ytterligare stärker vårt marknadserbjudande.

Sammantaget har vi höga ambitioner för Checkin.com. Även om vi ser ett utmanande fjärde kvartal och att den finansiella ambitionen för 2024 inte kommer att nås, kvarstår vår långsiktiga målsättning inför helåret 2025 och därefter. Vi är medvetna om att utfallet hittills under året inte mött våra egna eller aktieägarnas förväntningar, men vi ser också stora möjligheter framåt med många lovande diskussioner inom alla våra kundvertikaler. Vi arbetar målmedvetet med att återta vår position som ett tillväxtbolag och ser med tillförsikt fram emot ett mycket spännande 2025.

Christian Karlsson
VD, Checkin.com Group

Den kompletta kvartalsrapporten har nu publicerats och hittas på:
https://group.checkin.com/investors/reports/

Webcast

2024-11-07 08:30 CET inbjuds investerare, analytiker och journalister till en webcast där bolagets VD samt CFO presenterar kvartalsrapporten, följt av en frågestund. Presentationen kan ses via följande länk:
https://www.finwire.tv/webcast/checkin-com/q3-2024/

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jonas Köpniwsky, Head of Communications Checkin.com Group, press@checkin.com

Denna information är sådan information som Checkin.com Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som är angiven av Checkin.com Groups nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Certified Adviser

Checkin.com Groups Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).

Om Checkin.com Group:

Checkin.com Group skapar aktieägarvärde genom kapitaleffektiv tillväxt uppnådd genom stark organisk tillväxt och strategiska förvärv. Gruppen erbjuder en unik helhetslösning som hjälper företag och varumärken att förbättra hur slutanvändare checkar in till deras tjänster online. Det heltäckande ramverket består av specialiserade teknologier som täcker varje enskild del av en slutanvändares checkin-upplevelse.

Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, men arbetar och rekryterar globalt för att ha tillgång till de bästa talangerna i världen.

Checkin.com Groups aktie är sedan 2021 listad på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn CHECK. 

Mer information om bolaget finns på: https://group.checkin.com/investors/