2021-02-25 08:30:00
Cinclus Pharma Holding AB, ("Cinclus Pharma"), som utvecklar en ny behandling för gastroesofagal refluxsjukdom (GERD), tillkännager idag utnämningen av Christer Ahlberg till VD för bolaget. Christer Ahlberg har omfattande erfarenhet från läkemedelsindustrin och kommer närmast från Sedana Medical, där han har varit verkställande direktör sedan 2017.

Christer tillträder befattningen under sommaren 2021 och ersätter därmed bolagets nuvarande VD, medgrundaren Kjell Andersson, som därmed övergår till tjänsten som Chief Scientific Officer.

”Vi är mycket glada över att ha rekryterat Christer Ahlberg till Cinclus Pharma” säger Lennart Hansson, styrelseordförande för Cinclus Pharma. "Vi uppskattar den mycket värdefulla erfarenhet som Christer för med sig från såväl kommersialisering av läkemedel som att bygga framgångsrika organisationer " fortsätter han.

Christer Ahlberg född 1971, började sin karriär inom läkemedelssektorn som läkemedelskonsulent för Astra, senare AstraZeneca, där han bland annat deltog i lanseringen av Nexium. Efter AstraZeneca ansvarade han för att bygga upp Medas sälj och marknadsavdelning och därefter för att etablera Eisais nordiska verksamhet samt förändringen av den strategiska inriktningen och uppbyggnaden av Unimedic, ett bolag inom MedCap koncernen. Han kommer närmast från Sedana Medical, där han varit verkställande direktör sedan 2017 och varit drivande i uppbyggnaden av bolagets organisation, kommersialisering, regulatoriska godkännanden samt dess börsnotering.

”Det är med stor entusiasm jag tar över VD-rollen för Cinclus Pharma. X842 är en mycket spännande produktkandidat med stor potential och det ska bli roligt att föra den svenska traditionen inom gastroenterologi vidare. Jag ser också fram emot att få vara med och bygga och utveckla bolaget och arbeta för att effektivt ta X842 till marknadsgodkännande tillsammans med organisationen och dess samarbetspartners”, säger Christer Ahlberg.

Cinclus Pharma utvecklar X842, en klinisk läkemedelskandidat för behandling av GERD. X842 har potential att läka sårbildningar i matstrupen samt lindra GERD-symptom mer effektivt än dagens behandlingsalternativ som framförallt är protonpumpshämmare (PPI).  X842 förbereds för närvarande för en klinisk fas II-studie.

GERD är ett vanligt medicinskt tillstånd som kännetecknas av läckage av maginnehåll upp i matstrupen. Detta kan leda till svår smärta och sårbildningar i matstrupen.  Dagens behandlingsalternativ är inte tillräckligt effektiva för de patienter som har svår GERD.  Mer än 35 procent av patienterna som lider av allvarliga sårbildningar i matstrupen (esofagit grad C och D) uppnår inte läkning trots behandling med PPI.

Cinclus Pharmas läkemedelskandidat X842 representerar en ny läkemedelsklass (Potassium Competitive Acid Blockers, P-CAB), som har en annan verkningsmekanism för att modulera och kontrollera frisättningen av magsyra, jämfört med protonpumpshämmare.

Kjell Andersson, CEO and co-founder
Phone: +46 733 337 906
Email: kjell@cincluspharma.com

Andrew Thompson, Business Development
Phone: +44 7990 639371
Email: andrew@cincluspharma.com

Cinclus Pharma i korthet:
Cinclus Pharma utvecklar småmolekylära läkemedel för behandling av sjukdomar relaterade till magsyra. Den längst framskridna läkemedelskandidaten X842 har framgångsrikt genomgått kliniska fas I-studier. X842 representerar en ny läkemedelsklass, kaliumkompetetiva syrablockerare (P-CAB), vilka är snabbverkande substanser som reglerar pH-värdet i magsäcken genom en annan mekanism än protonpumpshämmares. X842 utvecklas i första hand för behandling av svår gastroesofagal refluxsjukdom (GERD) och förbereds för en klinisk fas II-studie. X842 har potential att lindra GERD-symptom och läka erosioner i matstrupen mer effektivt än nuvarande farmaceutiska terapier. Bolagets ledningsgrupp har en bred internationell erfarenhet från läkemedelsindustrin med särskilt fokus på det gastrointestinala läkemedelsområdet med erfarenheter från bland annat AstraZeneca och Novartis. Läs mer på www.cincluspharma.com.

Om GERD
Gastroesofagal refluxsjukdom (GERD) är en sjukdom i matsmältningssystemet som oftast orsakas av att den övre magmunnen inte kan hindra returflöde från magsäcken till matstrupen, vilket orsakar frätskador, sura uppstötningar och halsbränna. Totalt lider cirka 175 miljoner människor i Nordamerika och i Europa av GERD. Den globala marknaden värderas till mellan 12 och 14 miljarder USD och domineras i dagsläget av protonpumpshämmare (PPI). Hos patienter som lider av GERD med tillhörande esofagit (eGERD) är den terapeutiska effekten av åtta veckors behandling med protonpumpshämmare otillräcklig i 5–10% respektive 30% av fallen hos patienter med lindrig respektive svår eGERD. I genomsnitt lider 78% av alla patienter med GERD av nattliga besvär trots behandling med protonpumpshämmare, vilket resulterar i nedsatt livskvalitet. Mer än 20% av patientgruppen som behandlas för GERD medicinerar med protonpumpshämmare två gånger dagligen eller kompletterar behandlingen med receptfria läkemedel för att mildra den ofullständiga symptomlindringen. Många patienter har besvärande symptom trots förskrivning av höga doser av PPI, vilket indikerar ett tydligt behov av mer effektiva läkemedel för att behandla svår GERD.

Om X842
X842 representerar en ny läkemedelsklass, kaliumkompetetiva syrablockerare (P-CAB), vilka är snabbverkande substanser som reglerar pH-värdet i magsäcken genom en annan mekanism än protonpumpshämmares. P-CAB inhiberar väte-kalium-ATPase i parietalceller via kompetetiv inbinding och begränsar på så vis utsöndringen av magsyra. X842 är en prodrog till linaprazan, en väldokumenterad läkemedelskandidat som har genomgått 25 kliniska fas I-studier med fler än 600 försökspersoner samt kliniska fas II-studier med 2 973 patienter där man observerat god tolerabilitet och en snabb och effektfull symptomlindring redan vid första dosering. Linaprazan uppvisade dock en kort terapeutisk varaktighet och eliminerades fort ur kroppen. Jämförelsevis har X842 jämnare absorption och bättre kontroll av magsyrautsöndringen och är skräddarsydd för patienter som lider av svår eGERD.