Onsdag 15 Januari | 19:52:54 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Tid*
2025-10-30 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-17 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-09 N/A Årsstämma
2025-05-06 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-05 07:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-09 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-16 - X-dag ordinarie utdelning CTEK 0.00 SEK
2024-05-15 - Årsstämma
2024-05-14 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-07 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-15 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-09 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-12 - X-dag ordinarie utdelning CTEK 0.00 SEK
2023-05-11 - Årsstämma
2023-05-10 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-03-03 - Extra Bolagsstämma 2022
2023-02-08 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-02 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-10 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-13 - X-dag ordinarie utdelning CTEK 0.00 SEK
2022-05-12 - Årsstämma
2022-05-11 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-16 - Bokslutskommuniké 2021
2021-12-08 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-11-10 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorEnergi & Miljö
IndustriEnergikällor
CTEK utvecklar lösningar inom batteriladdningsinfrastruktur. Bolaget levererar laddare och till­behör för elfordon. Kunderna består utav fordonstillverkare, fordonsverkstäder, distributörer, återförsäljare, parkeringsplatser, laddoperatörer, fastighets­ägare och privatpersoner. Bolaget är verksamma på en global nivå. CTEK grundades 1997 och har sitt huvudkontor i Vikmanshyttan.
2024-12-10 07:55:00

CTEK har, i samförstånd med General Motors, avslutat samarbetet avseende de skräddarsydda elbilsladdare som marknadsförs i Nordamerika sedan tredje kvartalet 2022. Det avslutade samarbetet medför engångskostnader, främst nedskrivningar av kapitaliserade utvecklingskostnader och lager, om i storleksordningen 70-90 MSEK, i allt väsentligt icke kassaflödespåverkande. Dessa kommer i huvudsak att belasta det fjärde kvartalet 2024 och redovisas som en jämförelsestörande post.

"Med facit i hand kan vi konstatera att det aktuella samarbetet inte mötte förväntningarna avseende levererade volymer till slutkundsledet, vilket i sin tur medfört uteblivna skalfördelar och låg lönsamhet", säger Henrik Fagrenius VD och koncernchef CTEK.

Under 2024 bedöms den totala omsättningen relaterat till försäljningen av elbilsladdare till General Motors uppgå till i storleksordningen 75 MSEK. Beloppet inkluderar den sedan tidigare kommunicerade slutorder om 20 MSEK för den tidigare avslutade produktvarianten, som redovisas i det fjärde kvartalet 2024. EBITDA-marginalen bedöms uppgå till mindre än 5 procent för helåret 2024.

"Vi fokuserar nu fortsatt på segmentet destinationsladdare, som hela tiden varit vårt kärnområde. Vi har inlett leveranser av vår marknadsledande elbilsladdare Chargestorm Connected 3 till Storbritannien och lanserar densamma i Tyskland under kommande år. Detta öppnar upp två marknader med stor potential", säger Henrik Fagrenius VD och koncernchef CTEK.

CTEKs leveranser av skräddarsydda lågvoltsladdare till General Motors, en affär som fortlöpt sedan 2009, kommer ej att påverkas.

Denna information utgör insiderinformation som CTEK AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 december 2024 kl. 07:55 CET.