Söndag 14 September | 08:44:01 Europe / Stockholm

Kalender

Est. tid*
2026-02-11 18:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-23 18:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-18 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-30 - X-dag ordinarie utdelning DUG 0.00 SEK
2025-05-27 - Årsstämma
2025-04-25 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-28 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-29 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-10-15 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-14 - Årsstämma
2024-05-28 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-05-23 - X-dag ordinarie utdelning DUG 0.00 SEK
2024-03-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-27 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-14 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-12 - X-dag ordinarie utdelning DUG 0.00 SEK
2023-05-11 - Årsstämma
2023-05-11 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 - Bokslutskommuniké 2022
2022-12-09 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-11-09 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-16 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-12 - X-dag ordinarie utdelning DUG 0.00 SEK
2022-05-11 - Årsstämma
2022-05-10 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-09 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-11 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-14 - X-dag ordinarie utdelning DUG 0.00 SEK
2021-05-12 - Årsstämma
2021-05-12 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-18 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-06 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-10-28 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-20 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-17 - X-dag ordinarie utdelning DUG 0.00 SEK
2020-06-16 - Årsstämma
2020-05-19 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-26 - Bokslutskommuniké 2019

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
DUG Foodtech är verksamma inom livsmedelsbranschen. Bolaget har rötter i forskning vid Lunds universitet och äger patenterade metoder för att utveckla nya sätt att ta vara på potatisens krafter och utveckla matkategorier inom marknaden för växtbaserade livsmedel. Dug Foodtech produkter säljs i Europa och Asien under varumärket DUG. Huvudkontoret ligger i Malmö.
2025-09-11 08:30:00

DUG Foodtech fortsätter sin europeiska expansion och stärker sin position på flera viktiga marknader. Bolaget finns idag i 4 000 butiker i Sverige, Polen, Österrike och Spanien, med klart störst andel butiker i Tyskland, där DUG på kort tid har etablerat sig över hela landet inom kategorin växtbaserade mjölkalternativ.

Den tyska marknaden för mjölkalternativ beräknas vara värd 1,57 miljarder USD år 2025 och förväntas växa till 2,78 miljarder USD år 2030, motsvarande en årlig tillväxttakt (CAGR) på 12,14 %.

- Tyskland är en strategiskt viktig marknad och fungerar som en inkörsport till övriga Europa. Att vi har etablerat oss så snabbt är ett kvitto på att vår affärsmodell fungerar. Vi räknar med att försäljningen i Tyskland kommer att generera ett starkt kassaflöde och bidra till vårt mål om 100 miljoner SEK i omsättning, säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

 

Skandinavien: fokus på offentliga måltider

 

Parallellt med expansionen i Europa stärker DUG sin position i Sverige. Genom kampanjen "Potatisrevolutionen" riktas fokus mot offentliga måltider, där skolor och storkök är prioriterade kundsegment. Nyckelprodukten DUG Cooking cream, anpassad för storskalig matlagning, lanseras senare i höst men används redan nu av de storkök som deltar i kampanjen.

 

- Feedbacken vi får från våra samarbetspartners inom storkök visar tydligt att våra produkter möter både kostnads- och kvalitetskrav. DUG Cooking cream, som kommer att bli en central produkt för storkök, är allergivänlig, smakneutral och bidrar till hög effektivitet i matlagningen, säger Helene Nielsen.

 

Produkter med breda användningsområden

 

Under hösten kommer DUG att delta på ett antal europeiska kaffemässor där bolagets storsäljare DUG Barista och DUG Barista Unsweetened står i fokus. Barista Unsweetened, som lanserades i maj, har redan tagits in som ingrediens i gelatoproduktion och används av aktörer som Bar Italia, Verde Gelato i Malmö samt ICA Maxi:s glassbar i Kristianstad.

 

DUG ser även betydande tillväxtmöjligheter inom både detaljhandel och Food Service-segmentet.

 

- Vi står inför en tydlig tillväxtresa. Efter ett intensivt år med flera framgångsrika lanseringar ser vi att efterfrågan på klimatsmarta alternativ fortsätter öka kraftigt. Vi har flera spännande produkter och projekt på gång och kommer löpande att uppdatera både kunder och investerare om utvecklingen, avslutar Helene Nielsen.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

DUG Foodtech AB (publ)

Helene Nielsen, verkställande direktör

Tel: +46 732 22 76 35

E-post: helene.nielsen@dugfoodtech.com


 

Om DUG Foodtech

DUG Foodtech ska vara det naturliga valet för alla aktörer i omställningen till växtbaserade livsmedel. Bolagets affärsidé är att använda egna patenterade metoder, innovativa lösningar och kunskap för att utveckla, sälja produkter som marknaden efterfrågar. För att livsmedelsindustrin ska nå sina uppsatta klimatmål krävs förändringar. Bolaget bidrar genom sin satsning på växtbaserade livsmedel med lågt klimatavtryck, råvaror som är lättodlade och tillgängliga samt har hälsofördelar för slutkonsument. Bolaget och dess väletablerade samarbetspartners på prioriterade marknader och kanaler ger förutsättningar att växa på en global marknad, värderad till 100 miljarder US-dollar. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet DUG. Läs mer på ir.dugdrinks.com. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.