14:19:57 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-11-11 Halvårsutdelning DUNI 2.5
2024-10-24 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-12 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-22 Halvårsutdelning DUNI 2.5
2024-05-21 Årsstämma 2024
2024-04-24 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-09 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-13 Halvårsutdelning DUNI 1.5
2023-10-24 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-14 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 Halvårsutdelning DUNI 1.5
2023-05-16 Årsstämma 2023
2023-04-21 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-14 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 Ordinarie utdelning DUNI 0.00 SEK
2022-05-17 Årsstämma 2022
2022-04-22 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 Bokslutskommuniké 2021
2021-10-21 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-15 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-05 Ordinarie utdelning DUNI 0.00 SEK
2021-05-04 Årsstämma 2021
2021-04-22 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-12 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-16 Halvårsutdelning DUNI 0
2020-10-22 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-15 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-13 Halvårsutdelning DUNI 0
2020-05-12 Årsstämma 2020
2020-04-24 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-07 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-11 Halvårsutdelning DUNI 2.5
2019-10-18 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-12 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-08 Halvårsutdelning DUNI 2.5
2019-05-07 Årsstämma 2019
2019-04-24 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-14 Bokslutskommuniké 2018
2018-10-18 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-13 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-09 Ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK
2018-05-08 Årsstämma 2018
2018-04-20 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-09 Bokslutskommuniké 2017
2017-10-20 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-14 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-04 Ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK
2017-05-03 Årsstämma 2017
2017-04-25 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-10 Bokslutskommuniké 2016
2016-10-21 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-13 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-04 Ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK
2016-05-03 Årsstämma 2016
2016-04-21 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-12 Bokslutskommuniké 2015
2015-10-21 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-10 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-06 Ordinarie utdelning DUNI 4.50 SEK
2015-05-05 Årsstämma 2015
2015-04-24 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-13 Bokslutskommuniké 2014
2014-10-22 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-10-22 Analytiker möte 2014
2014-07-11 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-07 Ordinarie utdelning DUNI 4.00 SEK
2014-05-06 Årsstämma 2014
2014-04-25 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-13 Bokslutskommuniké 2013
2013-10-23 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-10-23 Analytiker möte 2013
2013-07-12 Extra Bolagsstämma 2013
2013-07-12 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-03 Ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK
2013-05-02 Årsstämma 2013
2013-04-19 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-14 Bokslutskommuniké 2012
2012-10-24 Analytiker möte 2012
2012-10-24 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-07-13 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-04 Ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK
2012-05-03 Årsstämma 2012
2012-04-27 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-15 Bokslutskommuniké 2011
2012-01-20 15-7 2011
2011-10-26 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-07-15 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-06 Ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK
2011-05-05 Årsstämma 2011
2011-04-28 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-15 Bokslutskommuniké 2010
2010-10-27 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-07-16 Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-06 Ordinarie utdelning DUNI 2.50 SEK
2010-05-05 Årsstämma 2010
2010-04-29 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-17 Bokslutskommuniké 2009
2009-10-28 Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-07-29 Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-07 Ordinarie utdelning DUNI 1.80 SEK
2009-05-06 Årsstämma 1
2009-04-24 Kvartalsrapport 2009-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Duni är tillverkare och leverantör av hushålls- och restaurangartiklar. Bolagets produktportfölj är bred och innefattar exempelvis dukar, ljus, tallrikar och serveringsfat, samt boxar och skålar. Varumärket Duni marknadsförs inom ett flertal marknader och störst verksamhet återfinns inom den europeiska marknaden. Försäljning sker båda via fysiska butiker samt via bolagets E-handelsplattform. Kunderna är verksamma inom catering, take-away och grossisthandel. Bolaget har huvudkontor i Malmö.
2023-04-21 07:45:00

Historiskt starkt Q1 resultat

1 januari - 31 mars
  • Nettoomsättningen uppgick till 1 877 (1 443) MSEK, vilket motsvarar en försäljningsökning på 30,1 %. Justerat för valutakursförändringar ökade nettoomsättningen med 23,5 %.
  • Bruttovinsten uppgick till 391 (271) MSEK, vilket var en ökning med 45 % i absoluta tal jämfört med samma period föregående år. Bruttomarginalen ökade med 2 procentenheter.
  • Det operativa resultatet uppgick till 130 (51) MSEK, vilket motsvarar en ökning på 153 % jämfört med samma period föregående år. Resultatet är historiskt starkt i absoluta tal i ett säsongsmässigt svagt kvartal.
  • Perioden präglades av normaliserade nivåer och indikerar en stark återhämtning för restaurangbranschen.
  • Förbättrat kassaflöde från den löpande verksamheten med över 300 MSEK jämfört med samma period föregående år.

 [image]  [image]  

NYCKELTAL

[][]
MSEK  3 mån 3 mån 12 mån 12 mån
jan-mar jan-mar apr-mar jan-dec
2023 2022 22/23 2022
Nettoomsättning 1 877 1 443 7 410 6 976
Organisk tillväxt 23,5 % 49,3 % 25,9 % 30,9 %
Operativt resultat [1)] 130 51 528 450
Operativ rörelsemarginal [1)] 6,9 % 3,6 % 7,1 % 6,4 %
Rörelseresultat, EBIT 111 26 411 326
EBIT marginal 5,9 % 1,8 % 5,5 % 4,7 %
Resultat efter finansiella 93 12 365 283
poster 
Resultat efter skatt 90 6 286 201
Resultat per aktie hänförligt 1,65 0,11 5,79 4,25
till moderbolagets aktieägare
Avkastning sysselsatt 18,2 % 16,1 % 18,2 % 16,6 %
kapital, exkl. goodwill

[1)] För avstämning av alternativa nyckeltal, definition av nyckeltal och ordlista, se sidorna 28-30.

VD- ord

"Duni Group presenterar ett historiskt starkt resultat för första kvartalet. Ökade volymer visar att koncernens allt bredare utbud av hållbara lösningar för måltiden har lyckats möta de nya konsumtionstrenderna där vi äter oftare ute och på språng."
Normaliserade nivåer

Under årets första kvartal såg vi att efterfrågan inom den del av konsumentmarknaden som vi verkar på, restaurang och catering, låg på nivåer som innan pandemin. Vår uppfattning är att människor ville umgås och äta tillsammans, och prioriterade restaurangbesök. Konsumtionstrenderna visar också att vi äter fler gånger över ett dygn och på språng, vilket driver framför allt take-away-industrin. Den här utvecklingen inom restaurangbranschen stod i kontrast till trenderna på konsumentmarknaden i stort under första kvartalet. Konsumenter verkade avvakta med större utgifter som resor, hotellnätter och renoveringar när högre inflation och räntor påverkade privatekonomin. Samtidigt fortsatte många att äta serverad mat till vardags, hemma, på restaurang eller i farten mellan olika aktiviteter. Som ett resultat av detta präglades även koncernens verksamhet av normaliserade nivåer under första kvartalet jämfört med innan pandemin. 

Historiskt starkt resultat

Koncernens försäljning under första kvartalet uppgick till 1 877 (1 443) MSEK, vilket var en ökning med 24 % i fasta växelkurser jämfört med samma period året innan. Omsättningen var också högre än innan pandemin. Koncernens bruttovinst uppgick till 391 (271) MSEK, vilket var en ökning med 45 % i absoluta tal jämfört med samma period föregående år. Det kan ses mot bakgrund av att löpande effektiviseringar i våra värdekedjor har fallit väl ut. Bruttomarginalen ökade med 2 procentenheter jämfört med samma period föregående år men nådde ännu inte upp i nivåer som innan pandemin. Den huvudsakliga förklaringen är fasningen mellan inflationstryck och de kostnadskompensationer som genomförts under kvartalet. Koncernens operativa resultat var historiskt starkt och uppgick till 130 (51) MSEK, vilket var en ökning med 153 % jämfört med samma period föregående år då restriktionerna för restauranger fortsatt låg kvar. Jämförelsen mot samma period föregående år kan också ses mot bakgrund av att volymerna var högre och med god kostnadseffektivitet fick vi en bra operationell hävstång. Volymökningen berodde framför allt på en normaliserad marknad men ger också en indikation på att konsumtionsmönstren har ändrats över tid till att vi äter oftare ute och på språng. Behov som koncernens allt bredare utbud av hållbara lösningar för måltiden har lyckats möta.

Tillväxt i affärsområdena

Affärsområde Duni ökade sin försäljning under kvartalet med 34 % i fasta växelkurser jämfört med samma period året innan. Omsättningen var också högre än innan pandemin. Samtliga marknader bidrog positivt till tillväxten under kvartalet. Affärsområde BioPak ökade sin försäljning under kvartalet med 11 % jämfört med samma period året innan. Tillväxten ökade också jämfört med innan pandemin, drivet av framför allt den australiensiska marknaden. Lagernivåerna, som efter pandemin i Europa varit förhöjda, sjunker även om kontrakts- och lagerledtider gör att den positiva effekten dröjer.

Viktiga konsumenttrender

Utvecklingen mot hållbara lösningar för måltiden är stark och drivs ytterst av konsumentefterfrågan. Med nya insikter kring konsumtionsmönster och trender så är jag därför extra glad att vi har minskat vår andel jungfrulig fossil plast. Vi nådde index 70 under första kvartalet med målet att nå index 50 år 2025. Det är också glädjande att berätta att koncernens australiensiska verksamhet har vunnit flera prestigefulla priser under kvartalet, bland annat innovationstävlingen Worldstar Packaging Awards för två alternativ till just konventionella plastlösningar. Koncernen utvecklar löpande nya innovativa produkter och material för att möta konsumenters efterfrågan. Vår vision för 2030 är tydlig: vi vill vara branschens hållbarhetsledare drivet av innovation och operationell utveckling.

Robert Dackeskog, VD och koncernchef, Duni Group.

För ytterligare information kontakta:
Robert Dackeskog, VD och koncernchef, 040-10 62 00
Magnus Carlsson, Finanschef, 040-10 62 00
Helena Haglund, Koncernredovisningschef, 0734-19 63 04

Duni AB (publ)
Box 237
201 22 Malmö
Telefon: 040-10 62 00

www.dunigroup.se
Organisationsnummer: 556536-7488
 

Duni Group är marknadsledande inom attraktiva och hållbara produkter för dukning och take-away. Koncernen marknadsför och säljer sina lösningar under framförallt varumärkena Duni, BioPak och Paper+Design vilka finns representerade på över 40 marknader. Duni Group har cirka 2 200 anställda fördelade på 21 länder, huvudkontor i Malmö och produktion i Sverige, Tyskland, Polen, Nya Zeeland och Thailand. Duni är noterat på NASDAQ Stockholm under kortnamnet "DUNI". ISIN -kod är SE0000616716. Dunigroup.se. Denna information är sådan information som Duni AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 april 2023 klockan 07.45 CET.