Onsdag 16 Juli | 07:55:00 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-11-10 N/A X-dag halvårsutdelning DUNI 2.5
2025-10-24 07:50 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-11 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-20 - X-dag halvårsutdelning DUNI 2.5
2025-05-19 - Årsstämma
2025-04-25 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-11 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-11 - X-dag halvårsutdelning DUNI 2.5
2024-10-24 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-12 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-22 - X-dag halvårsutdelning DUNI 2.5
2024-05-21 - Årsstämma
2024-04-24 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-09 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-13 - X-dag halvårsutdelning DUNI 1.5
2023-10-24 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-14 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 - X-dag halvårsutdelning DUNI 1.5
2023-05-16 - Årsstämma
2023-04-21 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-14 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - X-dag ordinarie utdelning DUNI 0.00 SEK
2022-05-17 - Årsstämma
2022-04-22 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-21 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-15 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-05 - X-dag ordinarie utdelning DUNI 0.00 SEK
2021-05-04 - Årsstämma
2021-04-22 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-12 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-16 - X-dag halvårsutdelning DUNI 0
2020-10-22 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-15 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-13 - X-dag halvårsutdelning DUNI 0
2020-05-12 - Årsstämma
2020-04-24 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-07 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-11 - X-dag halvårsutdelning DUNI 2.5
2019-10-18 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-12 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-08 - X-dag halvårsutdelning DUNI 2.5
2019-05-07 - Årsstämma
2019-04-24 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-14 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-18 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-13 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-09 - X-dag ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK
2018-05-08 - Årsstämma
2018-04-20 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-09 - Bokslutskommuniké 2017
2017-10-20 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-14 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-04 - X-dag ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK
2017-05-03 - Årsstämma
2017-04-25 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-10 - Bokslutskommuniké 2016
2016-10-21 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-13 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-04 - X-dag ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK
2016-05-03 - Årsstämma
2016-04-21 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-12 - Bokslutskommuniké 2015
2015-10-21 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-10 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-06 - X-dag ordinarie utdelning DUNI 4.50 SEK
2015-05-05 - Årsstämma
2015-04-24 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-13 - Bokslutskommuniké 2014
2014-10-22 - Analytiker möte 2014
2014-10-22 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-07-11 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-07 - X-dag ordinarie utdelning DUNI 4.00 SEK
2014-05-06 - Årsstämma
2014-04-25 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-13 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-23 - Analytiker möte 2013
2013-10-23 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-07-12 - Extra Bolagsstämma 2013
2013-07-12 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-03 - X-dag ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK
2013-05-02 - Årsstämma
2013-04-19 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-14 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-24 - Analytiker möte 2012
2012-10-24 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-07-13 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-04 - X-dag ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK
2012-05-03 - Årsstämma
2012-04-27 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-15 - Bokslutskommuniké 2011
2012-01-20 - 15-7 2011
2011-10-26 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-07-15 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-06 - X-dag ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK
2011-05-05 - Årsstämma
2011-04-28 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-15 - Bokslutskommuniké 2010
2010-10-27 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-07-16 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-06 - X-dag ordinarie utdelning DUNI 2.50 SEK
2010-05-05 - Årsstämma
2010-04-29 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-17 - Bokslutskommuniké 2009
2009-10-28 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-07-29 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-07 - X-dag ordinarie utdelning DUNI 1.80 SEK
2009-05-06 - Årsstämma
2009-04-24 - Kvartalsrapport 2009-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Duni är verksamt inom konsumentvarubranschen och fokuserar på tillverkning och distribution av produkter för matservering och inredning. Bolagets produkter riktar sig till privatpersoner och företag som söker högkvalitativa och designade lösningar. Verksamheten är global med en huvudsaklig närvaro i Europa. Duni grundades 1949 och har sitt huvudkontor i Malmö.
2025-07-11 07:45:00

Dämpad konjunktur balanseras av riktade åtgärder och förvärv

1 april - 30 juni

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 884 (1 875) MSEK, vilket motsvarar en ökning om 0,5 %. Justerat för valutakursförändringar ökade nettoomsättningen med 5,2 %, drivet av förvärv.
  • Det operativa resultatet uppgick till 121 (135) MSEK.
  • Resultat per aktie hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till 1,25 (1,72) SEK.
  • Stärkt operativt kassaflöde till följd av lägre lagernivåer som under kvartalet sjunkit med cirka 130 MSEK.
  • Omställningen av sälj- och marknadsorganisationen harenomförts enligt plan, inklusive affärsområdesintegreradeoch specialiserade säljkårer, med en personalreduktion om knappt 10 %. Beräknad helårseffekt på operativt resultat omcirka 30 MSEK med start från det fjärde kvartalet 2025.

    Nyckeltal MSEK 3 mån apr-jun 2025 3 mån apr-jun 2024 6 mån jan-jun 2025 6 mån jan-jun 2024 12 mån jul-jun 2024/25 12 mån jan-dec 2024
    Nettoomsättning 1 884 1 875 3 747 3 611 7 714 7 578
    Organisk tillväxt -3,8 % -7,5 % -0,8 % -8,0 % -0,8 % -4,9 %
    Operativt resultat1) 121 135 230 275 560 604
    Operativ rörelsemarginal1) 6,4 % 7,2 % 6,2 % 7,6 % 7,3 % 8,0 %
    Rörelseresultat, EBIT 103 116 193 238 367 412
    EBIT marginal 5,5 % 6,2 % 5,1 % 6,6 % 4,8 % 5,4 %
    Resultat efter finansiella poster 79 99 166 209 313 355
    Resultat efter skatt 62 84 125 168 235 278
    Resultat per aktie hänförligt till moderbolagets aktieägare 1,25 1,72 2,60 3,38 4,69 5,48
    Justerat resultat per aktie hänförligt till moderbolagets aktieägare 1,25 1,72 2,60 3,38 6,78 7,56
    Avkastning sysselsatt kapital, exkl. goodwill 21,5 % 26,1 % 21,5 % 26,1 % 21,5 % 24,8 %

    1) För avstämning av alternativa nyckeltal, definition av nyckeltal och ordlista, se sidorna 27-28.

    Vd-ord

    Den svaga konjunkturen i Europa håller i sig och hotell- och restaurangsektorn präglas av en svag efterfrågan och ökad prispress. Genomförda förvärv och strukturella effektiviseringsprojekt kompenserar till viss del i kvartalet men stärker också vår konkurrenskraft framåt. 

    Det andra kvartalet avslutades starkare än vad det inleddes, även om vi fortsatt befinner oss i en period med dämpad efterfrågan. Europeisk branschdata indikerar en generell dämpning inom hotell- och restaurangsektorn, där prisökningar inte lyckats väga upp för minskade volymer. I Tyskland, vår största marknad, föll HoReCa-besöken med 4,8 % under första kvartalet. Den ökade försiktigheten bland kunder har haft en negativ inverkan på volym och mix i våra kärnsegment i Europa. Koncernens nettoomsättning uppgick under kvartalet till 1 884 (1 875) MSEK, motsvarande en ökning på 5,2 % i fasta valutakurser jämfört med samma period föregående år. Ökningen utgjordes av förvärvade verksamheter.

    Valutaeffekterna har varit mindre signifikanta i andra kvartalet jämfört med det första och har därmed haft en begränsad påverkan på resultatet. Samtidigt fick genomförda prisjusteringar fortsatt gradvis genomslag i intäktsutvecklingen, vilket bekräftar styrkan i vårt erbjudande och vår kommersiella modell. Koncernens operativa resultat uppgick till 121 (135) MSEK, med en operativ rörelsemarginal på 6,4 (7,2 %).

    Dining Solutions: Förvärv och kostnadskontroll inger stabilitet
    I Dining Solutions ökade omsättningen i jämförbar valuta med 9,5 % i kvartalet. Nettoomsättningen uppgick till 1 138 (1 069) MSEK, primärt drivet av de förvärvade enheterna Poppies och SETI. Under kvartalet sågs positiva effekter av prisanpassningar samt av effektiviseringsprojekt inom produktionen. Bruttomarginalen påverkades dock negativt då våra produktionsenheter haft ett lägre kapacitetsutnyttjande samt ett något högt kostnadsläge.

    Food Packaging Solutions: Strategiskt initiativ stärker positionen
    För Food Packaging Solutions i Europa är återhållsamheten i marknaden fortsatt kännbar, medan BioPak Group uppvisade en tillväxt under kvartalet. Under perioden stärkte varumärket Duniform sitt erbjudande genom förvärvet av Linepack OY, vilket stärker vår position inom automatiserade förpackningslösningar i Norden. Nettoomsättningen minskade med 60 MSEK i kvartalet och uppgick till 746 (806) MSEK. Justerat för valutaeffekter motsvarar det en minskning med 0,5 %. 

    Fortsatt transformation för anpassad kostnadsstruktur och ökad precision
    Som tidigare kommunicerats inledde vi i början av året en omställning av vår sälj- och marknadsorganisation. Under kvartalet har huvuddelen av initiativet slutförts, däribland etableringen av separata och specialiserade säljkårer samt centraliserade digitala marknadsfunktioner inom respektive affärsområde. I samband med omställningen har vi genomfört en personalreduktion om knappt 10 % inom försäljning och marknad, i syfte att anpassa kostnadsstrukturen och skapa en mer flexibel, kunddriven och insiktsbaserad organisation. Arbetet fortlöper enligt plan med förväntad resultatpåverkan från och med fjärde kvartalet med en beräknad helårseffekt om cirka 30 MSEK. Vidare fortsätter det förberedande arbetet med att flytta vårt centrallager till ett externt logistikcenter i Meppen, Tyskland, som beräknas ge effekt andra halvan av 2026.

    Stärkt motståndskraft i ett utmanande marknadsläge
    Sammanfattningsvis präglades det andra kvartalet av en fortsatt generellt svag konjunktur. Den dämpade efterfrågan och negativa mixutvecklingen påverkade kvartalets volym- och resultatutfall. I detta utmanande marknadsläge har vi agerat proaktivt och målmedvetet genom prisjusteringar, strukturella effektiviseringar och ökad flexibilitet - åtgärder som stärker vår motståndskraft, och ger bättre förutsättningar för att nå våra mål.

    Våra förvärv utvecklades enligt plan och bekräftar vår strategiska riktning. När marknaden väl vänder står vi väl positionerade. De åtgärder vi vidtar idag lägger grunden för lönsam tillväxt och skapar en hävstångseffekt som ger oss ett starkare utgångsläge inför framtiden.

    Robert Dackeskog, 
    VD och koncernchef, Duni Group