08:42:38 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-11-11 Halvårsutdelning DUNI 2.5
2024-10-24 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-12 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-22 Halvårsutdelning DUNI 2.5
2024-05-21 Årsstämma 2024
2024-04-24 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-09 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-13 Halvårsutdelning DUNI 1.5
2023-10-24 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-14 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 Halvårsutdelning DUNI 1.5
2023-05-16 Årsstämma 2023
2023-04-21 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-14 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 Ordinarie utdelning DUNI 0.00 SEK
2022-05-17 Årsstämma 2022
2022-04-22 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 Bokslutskommuniké 2021
2021-10-21 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-15 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-05 Ordinarie utdelning DUNI 0.00 SEK
2021-05-04 Årsstämma 2021
2021-04-22 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-12 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-16 Halvårsutdelning DUNI 0
2020-10-22 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-15 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-13 Halvårsutdelning DUNI 0
2020-05-12 Årsstämma 2020
2020-04-24 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-07 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-11 Halvårsutdelning DUNI 2.5
2019-10-18 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-12 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-08 Halvårsutdelning DUNI 2.5
2019-05-07 Årsstämma 2019
2019-04-24 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-14 Bokslutskommuniké 2018
2018-10-18 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-13 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-09 Ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK
2018-05-08 Årsstämma 2018
2018-04-20 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-09 Bokslutskommuniké 2017
2017-10-20 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-14 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-04 Ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK
2017-05-03 Årsstämma 2017
2017-04-25 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-10 Bokslutskommuniké 2016
2016-10-21 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-13 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-04 Ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK
2016-05-03 Årsstämma 2016
2016-04-21 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-12 Bokslutskommuniké 2015
2015-10-21 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-10 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-06 Ordinarie utdelning DUNI 4.50 SEK
2015-05-05 Årsstämma 2015
2015-04-24 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-13 Bokslutskommuniké 2014
2014-10-22 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-10-22 Analytiker möte 2014
2014-07-11 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-07 Ordinarie utdelning DUNI 4.00 SEK
2014-05-06 Årsstämma 2014
2014-04-25 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-13 Bokslutskommuniké 2013
2013-10-23 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-10-23 Analytiker möte 2013
2013-07-12 Extra Bolagsstämma 2013
2013-07-12 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-03 Ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK
2013-05-02 Årsstämma 2013
2013-04-19 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-14 Bokslutskommuniké 2012
2012-10-24 Analytiker möte 2012
2012-10-24 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-07-13 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-04 Ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK
2012-05-03 Årsstämma 2012
2012-04-27 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-15 Bokslutskommuniké 2011
2012-01-20 15-7 2011
2011-10-26 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-07-15 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-06 Ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK
2011-05-05 Årsstämma 2011
2011-04-28 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-15 Bokslutskommuniké 2010
2010-10-27 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-07-16 Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-06 Ordinarie utdelning DUNI 2.50 SEK
2010-05-05 Årsstämma 2010
2010-04-29 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-17 Bokslutskommuniké 2009
2009-10-28 Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-07-29 Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-07 Ordinarie utdelning DUNI 1.80 SEK
2009-05-06 Årsstämma 1
2009-04-24 Kvartalsrapport 2009-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Duni är tillverkare och leverantör av hushålls- och restaurangartiklar. Bolagets produktportfölj är bred och innefattar exempelvis dukar, ljus, tallrikar och serveringsfat, samt boxar och skålar. Varumärket Duni marknadsförs inom ett flertal marknader och störst verksamhet återfinns inom den europeiska marknaden. Försäljning sker båda via fysiska butiker samt via bolagets E-handelsplattform. Kunderna är verksamma inom catering, take-away och grossisthandel. Bolaget har huvudkontor i Malmö.
2023-10-24 07:45:00

Starkt kvartal i volatil marknad
1 juli - 30 september

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 935 (1 834) MSEK, vilket motsvarar en försäljningsökning på 5,5 %. Justerat för valutakursförändringar minskade nettoomsättningen med 2,2 %.
  • Bruttoresultatet uppgick till 492 (364) MSEK vilket var en ökning med 35 % i absoluta tal jämfört med samma period föregående år och bruttomarginalen är återigen på samma nivå som före pandemin.
  • Det operativa resultatet uppgick till 225 (154) MSEK vilket motsvarar en ökning på 46,3 % jämfört med samma period föregående år.
  • God kostnadskontroll samt minskande inflationstakt är huvudförklaringar till resultatförbättringen.
  • Starkt kassaflöde och lägre nettoskuld ger ökat handlingsutrymme.
[image]

[image]

[][][]
Nyckeltal 3 mån 3 mån jul 9 mån jan 9 mån jan 12 mån okt 12 mån
MSEK jul -sep 2022 -sep 2023 -sep 2022 -sep 22/23 jan-dec
-sep 2022
2023
Nettoomsättning 1 935 1 834 5 747 5 002 7 721 6 976

Organisk -2,2 19,2 % 8,5 % 36,2 % 11,1 % 30,9 %
tillväxt [1)] %
Operativt 225 154 525 296 678 450
resultat [1)]
Operativ 11,6 8,4 % 9,1 % 5,9 % 8,8 % 6,4 %
rörelsemarginal %
[1)]
Rörelseresultat, 211 132 476 226 577 326
EBIT
EBIT marginal 10,9 7,2 % 8,3 % 4,5 % 7,5 % 4,7 %
%
Resultat efter 191 120 428 192 520 283
finansiella
poster
Resultat efter 150 87 360 142 419 201
skatt
Resultat per 2,80 1,84 6,65 2,97 7,93 4,25
aktie hänförligt
till
moderbolagets
aktieägare
Avkastning 26,8 16,1 % 26,8 % 16,1 % 26,8 % 16,6 %
sysselsatt %
kapital, exkl.
goodwill

1) För avstämning av alternativa nyckeltal, definition av nyckeltal och ordlista, se sidan 28

VD-ord
"Tredje kvartalet visar starka finansiella siffror för Duni Group, även om vi såg en avmattning i efterfrågan mot slutet av kvartalet."
God efterfrågan i marknaden
Årets tredje kvartal uppvisade genomgående starka finansiella siffror på koncernens omsättning, marginal och resultat. Vi bedömer att efterfrågan i marknaden är fortsatt god även om vi såg en avmattning mot slutet av kvartalet. Detta motverkas samtidigt av det grundläggande behov som människor har av att mötas och umgås, gärna i samband med mat. Koncernens försäljning under tredje kvartalet uppgick till 1 935 (1 834) MSEK vilket motsvarar en försäljningsökning om 5,5 %. Kvar- talet är omsättningsmässigt ett rekordkvartal och i absoluta tal det bästa kvartalet i koncernens historia. Samtidigt såg vi att volymerna minskade något mot föregående år. Implemen- terade kompensationer för inflationsbaserade kostnadsök- ningar liksom valutakurseffekter fortsatte att ha en betydande positiv effekt på omsättningen.
  
Hög aktivitet i affärsområdena
Affärsområde Duni, som fokuserar på lösningar för det dukade bordet, ökade sin försäljning under kvartalet med 146 MSEK till 1 189 (1 043) MSEK jämfört med samma period före- gående år. Under kvartalet lanserades hållbara bordsdukar inom serien Bio Dunicel[®] i flera nya format, färger och designutföranden. Förutom sin bibehållna kvalitet, minskar Bio Dunicel[®] också CO2-utsläppen med 28 % jämfört med den tidigare versionen standard Dunicel[®]. Under kvartalet har vi inlett en uppgradering av torkningsenheten i vårt pappers- bruk med en ny cylinder och en ny kåpa. Detta möjliggör energieffektiviseringar i produktionen och kommer att minska koncernens CO2-utsläpp ytterligare.
 
Affärsområde BioPak, som fokuserar på matförpackningar, minskade sin försäljning med 46 MSEK till 746 (791) MSEK jämfört med samma period föregående år. Det förklaras främst av osedvanligt höga jämförelsetal med hög efterfrå- gan på take-away under pandemin och med flertalet nya kon- trakt under det tredje kvartalet förra året. Under årets tredje kvartal startade koncernen sin lansering av ett återanvänd- bart sortiment av muggar, tallrikar och bestick som ska möta lagstiftningen som införs i Sverige den 1 januari 2024 men också i vissa andra länder i Europa. Den kräver att större res- tauranger liksom restaurangkedjor ska erbjuda återanvänd bara serveringsartiklar vid sittande bord istället för engångs- produkter.
 
I Schweiz och Österrike introducerades nya, hållbara trans- portlösningar under kvartalet. Med tågtransport och vätgas- baserat bränsle är syftet att minska CO2-utsläppen ytterli- gare. Dessa konkurrenskraftiga förbättringar gynnar distribu- tionen för båda affärsområdena.
 
Trendbrott för marginalen
Den operativa rörelsemarginalen ökade till 11,6 % (8,4 %), vil- ket är ett trendbrott efter flera kvartal under 10 %. I procent har den operativa marginalen återhämtat sig de senaste kvar- talen men alltjämt legat under historiska nivåer. Även om kostnadsbilden för insatsvaror och energi är fortsatt avsevärt högre än innan pandemin så har inflationstrycket de senaste kvartalen avtagit och för vissa råvaror till och med börjat minska. Lönsamheten förbättras även av de löpande kost- nadseffektiviseringar som görs inom produktionen på framför allt våra konverteringsanläggningar inom affärsområde Duni men också utifrån ett minskat lager inom affärsområde Bio- Pak. Det ger oss ett operativt resultat på 225 (154) MSEK och är en betydande förbättring jämfört med samma period före- gående år - vilket även det var ett historiskt starkt kvartal.
Vidare ger koncernens starka kassaflöde och en lägre net- toskuld ett ökat handlingsutrymme.
 
Sammantaget är jag stolt över koncernens hållbarhetsarbete, liksom bolagets förmåga att hantera en volatil marknad och samtidigt öka både effektivitet och trendkänslighet gentemot kund.
 
Robert Dackeskog,
VD och koncernchef, Duni Group
 
 
För ytterligare information kontakta:
Magnus Carlsson, EVP Finance/CFO
040-10 62 00
magnus.carlsson@duni.com
Katja Margell, IR- och kommunikationsdirektör
076-819 83 26
katja.margell@duni.com
Duni AB (publ)
Box 237
201 22 Malmö
Telefon: 040-10 62 00 www.dunigroup.se
Organisationsnummer: 556536-7488
Duni Group är marknadsledare inom hållbara lösningar för dukning och matförpackningar till restaurangmarknaden. Koncernen marknadsför och säljer sina produkter under framför allt varumärkena Duni, BioPak och Paper+Design vilka finns representerade på över 40 marknader. Duni Group har cirka 2 300 anställda fördelade på 21 länder, huvudkontor i Malmö och produktion i Sverige, Tyskland, Polen, Nya Zeeland och Thailand. Duni Group är noterat på NASDAQ Stockholm under kortnamnet "DUNI". ISIN-kod är SE0000616716. Dunigroup.com. Denna information är sådan information som Duni AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2023 klockan 07.45 CET.