10:04:16 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-06-14 Ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2024-06-13 Årsstämma 2024
2024-05-28 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-07 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-28 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-29 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-16 Ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2023-06-15 Årsstämma 2023
2023-05-30 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-07 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-29 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-30 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-17 Ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2022-06-16 Årsstämma 2022
2022-05-31 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-01 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-30 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-31 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-07-01 Ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2021-06-30 Årsstämma 2021
2021-05-25 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-01-26 Bokslutskommuniké 2020
2020-12-10 Extra Bolagsstämma 2020
2020-11-24 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-25 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-07-01 Ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2020-06-30 Årsstämma 2020
2020-05-26 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-24 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-26 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-27 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-28 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-04-04 Ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2019-04-03 Årsstämma 2019
2019-01-30 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-27 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-30 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-06-29 Ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2018-06-28 Årsstämma 2018
2018-05-29 Kvartalsrapport 2018-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorIndustri
IndustriIndustriprodukter
Eatgood Sweden är en utvecklare av konsumentelektronik. Bolaget har utvecklat Lightfry, en luftfriteringsmaskin som till skillnad från traditionell tillagning inte innehåller olja vid tillagningen. Visionen är att erbjuda en produkt som kan användas av såväl professionella restaurangkök som snabbmatsanläggningar. Bolaget har produktutveckling och huvudkontor i Borås.
2024-02-07 09:00:00

Bokslutskommuniké EatGood Sweden AB

1 jan - 31 december 2023

Fjärde kvartalet 2023, oktober - decemberHelåret 2023, januari - december                           
Nettoomsättning: 3 441 (1 571) TKRNettoomsättning: 9081 (5921) TKR

Rörelseresultat: 96 (-990) TKRRörelseresultat: -1723 (-4245) TKR

Viktiga händelser under 4:e kvartalet samt helåret 2023

4:e kvartalet
  • Omsättningen stiger till 9 081 TKR.
  • Bolaget har fått uppföljningsorder från bolagets distributör i USA på Lightfry LF12U-4 på motsvarande 2000 TKR.
  • Bolaget påbörjade under Q4 leveranser av Lightfry-enheter till US Army i Tyskland och Italien.
  • Bolaget levererade under Q4 Lightfry-enheter till en livsmedelsindustri i Slovenien.
  • Bolaget deltog med en utställningsmonter på mässan i Milano, HOST 2023. Efter mässan har bolaget knutit till sig nya distributörer i Lettland, Saudiarabien och Irland.
  • Bolaget har under 2023 avslutat arbetet med certifiering för Lightfry till kryssningsfartyg, enligt USPH-standard.
Viktiga händelser kvartal 1-3
  • Vår Brittiska distributör, Cuisinequip, ökar försäljningen på den Brittiska marknaden. Distributören har bl.a levererat Lightfry-enheter till fotbollsarenor och universitet i UK.
  • Bolaget fick uppföljningsorder från den australiensiska distributören på motsvarande 1100 TKR.
  • Fortsatt full satsning hos TFI, vår Kanadensiska distributör. TFI har utsett en dedikerad säljansvarig för Lightfry samt nyrekryterat en säljchef. Leveranser av Lightfry-enheter har bl.a skett till sjukhus och skolor i Kanada.
  • Bolaget har aktivt arbetat med att sprida information i form av vårt informations blad "The Benefit Package"(Finns på följande länk: Benefits - Lightfry (https://lightfry.com/benefits/)) med fokus på fördelar.
  • Konsumentmarknaden för luftfritöser visar fortsatt stark tillväxt. Detta säkrar framtiden och skapar ett sug efter luftfriterad mat.

Fortsatt ökad acceptans för vår ledande teknik i kombination med övergripande trender bakom kraftigt ökad försäljning under 2023

VD har ordet

Eatgood Sweden AB:s försäljning ökade under helåret 2023 med 53% till totalt 9 081 (5 921)TKR vilket är på god väg mot ett nytt rekord. Resultatet för helåret 2023 landade på -1 723 (-4 245)TKR vilket är bolagets bästa helårsresultat och ett rejält kliv mot break-even.

Bakom den högre försäljningen och det förbättrade resultatet ligger ett fortsatt ökande intresse för de nyckelegenskaper som Lightfry erbjuder, såsom ökad säkerhet, förbättrad miljömässig hållbarhet, hälsomässiga fördelar och energieffektivitet. Globala drivkrafter inom miljö-, hälso- och säkerhetsområdet bidrar till att ytterligare öka intresset för dessa egenskaper och detsamma gäller de kraftigt ökande priserna på såväl energi som vegetabilisk olja.

När det gäller friteringsteknologin pågår det inom restaurangbranschen ett teknikskifte där vår teknologi, Air Fry Technology, erbjuder ett mycket attraktivt alternativ till traditionella friteringsmetoder. Teknikskiften möter oftare generellt ett visst motstånd eftersom det innebär man skall gå från en teknologi som man känner väl, till en som är ny och mindre välkänd. Detta är också något som i stor utsträckning kännetecknar den kommersiella restaurangindustrin som till sin natur är konservativ och normalt ligger minst 10 år efter konsumentmarknaden.Här ser vi dock under det gångna året tydliga tecken på förändring och på att allt fler inom den kommersiella restaurangindustrin får upp ögonen för våra produkter och dess stora fördelar. Till detta bidrar nämnda nyckelegenskaper och övergripande skeenden men också airfry-teknologins allt bredare spridning genom hushållsprodukter som också ökar restaurangbranschens intresse för, och viljan att prova våra produkter.

För att säkerställa att vi tar tillvara de möjligheter som denna utveckling erbjuder bygger vi vår affär på fyra ben där USA, Kanada, Storbritannien utgör tre av dem och den marina sektorn det fjärde. Under året ökade försäljningen kraftigt på framför allt den brittiska marknaden men även i USA utvecklades vår försäljning väl. Vi noterade också ett kraftigt ökat intresse inom verksamheter där hälsa och säkerhet har hög prioritet såsom sjukhus, skolor, universitet och militära anläggningar. Att TFI Kanada är ledande och aktiva inom dessa segment är självfallet synnerligen positivt eftersom det innebär att de kommer börja avropa på det tidigare tecknade ramavtalet från 2022 om totalt 38 500 TKR. Detta ger snabb spridning och kunskap om kommersiell luftfritering men framför allt leder det till kraftigt ökad efterfrågan på Lightfry-enheter vilket gör att både försäljningsvolymer och omsättningen ökar snabbt, något som är avgörande för att Eatgood skall gå till att vara ett lönsamt bolag.

Inför 2024 har Eatgood positionerat sig väl och vi kommer under året att ha en hög global närvaro på mässor runt om i världen tillsammans med bolagets distributörer. 2024 inleder vi med en rivstart redan under Q1 då vi kommer att följa upp nya kontakter från HOST-mässan i Milano som alltid erbjuder fantastiska möjligheter inom restaurangbranschen globalt.Under Q1 kommer ett antal besök genomföras hos nya och befintliga kunder samt distributörer på ett flertal marknader.

2023 innebar ett stort steg framåt för Eatgood med kraftigt ökande försäljning och minskad förlust. Under 2024 kommer vi att fortsätta bearbeta vår bransch för att övertyga fler om de stora fördelar som vår teknologi och våra produkter erbjuder. Att vara med som bolag och bidra till det pågående paradigmskifte från oljefritering till luftfritering med Air Fry Technology är vår utmaning och mission.

Försäljning 9 081 TKR, 53% ökning

Försäljningen uppgick till 9 081 TKR för 2023. Motsvarande siffra för 2022 var 5 921 TKR. Under 4:e kvartalet 2023 uppgick försäljningen till 3 441 TKR vilket är en ökning med 119%. Nettoresultatet för 4:e kvartalet visar en vinst om 96 TKR. Under 2023 skedde merparten av försäljningen på export och i huvudsak till USA, Kanada, Storbritannien och Australien. Dessa fyra marknaderna stod då för 79% av bolagets totala försäljning. Resultatet för helåret 2023 landade på -1 723 (-4 245) TKR vilket är bolagets hittills bästa årsresultat och ett rejält steg mot break-even.

Likviditet och finansiell ställning
Bolaget hade vid utgången av 2023 en likviditet på 871 TKR samt kundfordringar på 2400 TKR. För att minska löpande kostnadsnivåer fortsätter vi trimma produktionen samtidigt som vi ser över möjligheterna att pressa våra inköpskostnader. Genom att konkurrensutsätta våra leverantörer och aktivt söka efter leverantörer som kan erbjuda leveranser utan mellanhänder, avser vi fortsätta sänka våra produktionskostnader och förbättra våra marginaler. Våra rörelsekostnader har under 2023 ökat till följd av en ökande mängd resor. Bakom detta ligger ökad aktivitet på marknaden hos våra distributörer, något som i sin tur ökar våra möjligheter att komma in på fler marknader.

 HOST-mässan, oktober 2023 i Milano

En mässa med mersmak för Eatgood och Lightfry som produkt

[C:\Users\Henrik Önnermark\Desktop\Eatgood\Mässor\HOST 2023\Bilder\20231023_121619.jpg][C:\Users\Henrik Önnermark\Desktop\Eatgood\Mässor\HOST 2023\Bilder\20231023_105108.jpg]

Kommande mässor, enligt nedan, genomförs under 2024 tillsammans med Eatgoods distributörer:
  • IFEX, Titanic Exhibition Centre, 5-7 mars, Belfast, Nordirland
  • NRB, Manchester Central, 12-13 mars, Manchester, Storbritannien
  • HRC, Excel, 25-27 mars, London, Storbritannien
  • RC Show, Enercare Center, 8-10 april, Toronto, Kanada
  • RESTAURANT SHOW, NEC, 29 april - 1 maj, Birmingham, Storbritannien
  • CASUAL DINING, Excel, 18-19 september, London, Storbritannien

Ekonomi, balans och resultaträkning i sammandrag kvartal 4 och helåret 2023,

1 januari-31 december 2023 i TKR

Resultaträkning     Q4 2023Q4 2022Helår 2023Helår 2022                                                                                   

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring   3 441 1 571  9 081  5 921

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -3 263     -2 500      -10 607     -9 992

Rörelseresultat före avskrivningar      178- 929  -1 526 -4 071

Avskrivningar                               -23         -30             -90         -91

Rörelseresultat efter avskrivningar     155 - 959-1 616-4 162

Övriga rörelsekostnader      - 67   - 25      -96     -28

Rörelseresultat före finansiella intäkter     88-  984  -1 712-4 190

och kostnader

S:a finansiella intäkter och kostnader          8            - 6             -11         -55

Resultat efter finansiella kostnader      96- 990- 1 723-4 245

Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal helår 20231231, TKR

2023123120221231

Anläggningstillgångar  160     250

Lager   6 189  7 953

Fordringar  2 704  1 684

Kassa bank   871  2 078

S:a tillgångar   9 92411 965

Eget kapital 7 545  9 260

Krediter bank      59    364

Kortfristiga skulder 2 3202 341

S:a Skulder och

eget kapital     9 92411 965

Soliditet   76%77%

Ställning per 20231231 avseende:

Likvida medel 871 TKR

Antal utestående aktier19471077

Resultat per aktie-0,09kr (jan - dec)

Styrelsen kommer att föreslå årsstämman att ingen utdelning lämnas för 2023

[Kassaflödesanalys 231231 eatg rapportering (2).jpg]

Kommande informationstillfällen

Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:

2 maj 2024Årsredovisning för 2023 kommer finnas som nerladdningsbar pdf-fil på                            Eatgoods hemsida

13 juni 2024Bolagsstämma på Eatgood kl. 14.00, Källbäcksrydsgatan 6 i Borås

28 maj 2024Kvartalsrapport Q1 2024

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten och bokslutskommunikén ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.

Borås den 7 februari 2024

EatGood Sweden AB

Henrik Önnermark, VD

Denna bokslutskommuniké har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.