12:16:12 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-06-14 Ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2024-06-13 Årsstämma 2024
2024-05-28 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-07 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-28 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-29 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-16 Ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2023-06-15 Årsstämma 2023
2023-05-30 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-07 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-29 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-30 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-17 Ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2022-06-16 Årsstämma 2022
2022-05-31 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-01 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-30 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-31 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-07-01 Ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2021-06-30 Årsstämma 2021
2021-05-25 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-01-26 Bokslutskommuniké 2020
2020-12-10 Extra Bolagsstämma 2020
2020-11-24 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-25 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-07-01 Ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2020-06-30 Årsstämma 2020
2020-05-26 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-24 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-26 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-27 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-28 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-04-04 Ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2019-04-03 Årsstämma 2019
2019-01-30 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-27 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-30 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-06-29 Ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2018-06-28 Årsstämma 2018
2018-05-29 Kvartalsrapport 2018-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorIndustri
IndustriIndustriprodukter
Eatgood Sweden är en utvecklare av konsumentelektronik. Bolaget har utvecklat Lightfry, en luftfriteringsmaskin som till skillnad från traditionell tillagning inte innehåller olja vid tillagningen. Visionen är att erbjuda en produkt som kan användas av såväl professionella restaurangkök som snabbmatsanläggningar. Bolaget har produktutveckling och huvudkontor i Borås.
2023-05-30 13:42:02

Försäljning

Försäljningen under första kvartalet uppgick till 2,34 Msek (2,42 Msek 2022). Resultatet om -233kkr för perioden januari - mars är hittills det bästa resultatet för det första kvartalet.

Bolaget är på väg mot ett break even resultat som ett första steg mot positiva siffror och resultat, till att börja med på kvartalsnivå. När Eatgood får leverera till både USA och Kanada inom samma kvartal så kommer vi gå till att vara ett bolag med lönsamhet vilket nu är inom räckhåll.

Marknad

Inledningen av 2023 med det nyligen tecknade avtalet med TFI i Kanada ser mycket positivt ut då vi med vår produkt Lightfry och Air Fry Technlogy, med ett erbjudande om att bland annat kunna fritera utan olja, blir väldigt fördelaktigt och därför intressant på marknaden. Eatgood har gått starkt in i ett mycket intressant 2023 med marknadsfaktorer som fortsatt höga priser för vegetabiliska oljor i USA och Kanada. På många marknader går utvecklingen även mot ökande elpriser som påverkar i positiv riktning för luftfritering. Det märks tydligt att många aktörer inom restaurangbranschen anser att man nått ett läge där bägaren rinner över när kostnaderna blir extra höga för att fritera i olja vilket är de sista pusselbitarna att komma på plats för att sätta ordentlig fart på försäljningen av Lightfry. Attityden på marknaden känns positiv med så mycket mer aktivitet i sökandet av alternativ, där Lightfry kommer in i bilden, för att just minska driftskostnader för aktörer inom restaurang-branschen. Läget för Eatgood och Lightfry är helt klart intressant och vi ser med stor tillförsikt an mot en positiv fortsatt utveckling framigenom med Lightfry - Air Fry Technology - "Air is the new oil".

Likvida medel på ingång - kundfordringar om 2,7Msek

Kundfordringar till Kanada och TFI omfattar c:a 2,2 Msek vilka har betalats under april respektive maj månad. Med ytterligare försäljning och inbetalningar på väg in så ser ekonomi och likviditet bra ut. Lagret av komponenter är välfyllt och produktion inför nya leveranser sker löpande. Bolagets totala krediter från kreditinstitut är låga vilket innebär att bolaget endast har små räntekostnader.

Utleverans till Kanada motsvarande 1,2 Msek

I mitten av mars skickades ytterligare en leverans av Lightfry enheter till Kanada med ett försäljningsvärde motsvarande 1,2Msek. Under 2023 så måste vi börja kunna se att försäljningen tar fart när TFI har kontrollen vid spakarna och styr kundkontakter såväl nya som befintliga avseende försäljning av Lightfry. TFI i Kanada är mycket spännande och intressant med alla deras kontakter och långvariga relationer inom restaurangbranschen. Lightfry som produkt attraherar nya kunder och TFI har befintliga relationer som är intressanta för Lightfry och Eatgood som bolag vilket är en bra kombination. Marknadsförutsättningarna är väldigt goda och talar för Lightfry och dess teknik. Med dessa förutsättningar och därtill TFI's nätverk och mångåriga verksamhet med försäljning samt service och redan etablerade relationer med flertalet av världens mest kända varumärken inom restaurang-branschen så ser läget väldigt intressant ut.

Marin-marknaden med nytt fokus - långsiktig positionering - USPH-godkännande

Lightfry arbetar sig vidare in på den marina marknaden. Både avseende nyproduktion och uppdatering av äldre fartyg som får ny utrustning. Lastfartyg, färjor, kryssningsfartyg, oljeplattformar, oljeborrningsfartyg är alla intressanta objekt för installation och försäljning av Lightfry. Arbetet med att slutligen erhålla godkännande av USPH fortlöper genom en uppdatering och omdesign av Lightfry för att kunna uppnå kraven. USPH är den högsta nivån på godkännande avseende marin utrustning. Vi har en målsättning av att komma i mål med det arbetet för att öppna upp dörrarna även till kryssningsbranschen och USA-marknaden generellt. Marinmarknaden är global och den rullar oavsett konjunktur, mer eller mindre, och personalen och passagerare på de många fartygen måsta alltid få sin mat. När dessutom Lightfry blir ett naturligt val och specificerade i ritnings- och upphandlings-underlag för nyproduktion av fartyg på varven, likväl som refit/uppdateringar och renoveringar av fartyg så har Lightfry kommit långt.

Övriga marknader - med ökad aktivitet och förfrågningar

Aktiviteten ökar på marknader bl.a i England där Cuisinequip tar steg framåt och där vi märker av resultatet av en ökad marknadsaktivitet genom fler inkommande ordrar bland annat efter HRC Show i London den 20-22 mars. Efterfrågan och inflöde med förfrågningar avseende Lightfry ökar i takt med ett allt högre pris avseende vegetabiliska oljor och för energi. Bearbetning sker fortsatt löpande av distributörer och tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit, för bibehållande och underhållande av kontakter, och därigenom underlätta och möjliggöra framtida affärer och skapa en ökad kännedom om Lightfry generellt som produkt. Alla skall veta att vi finns och att vi är redo att göra affärer på en global marknad.

Året viktigaste USA mässa - The NAFEM Show

Den 1-3 februari hölls the NAFEM Show i Orlando. Mässan som enkom är till för producerande företag av restaurangutrustning är den viktigaste i Nordamerika. Detta var första gången Lightfry var med på denna mässa då uppehåll gjordes under pandemin. Förändring över tid avseende diskussion med kunder märks allt mer då diskussioner idag kretsar kring rena affärsrelaterade frågor så som kapacitet, installationsförutsättningar, operationella frågor avseende drift, rengöring osv. Produkten Lightfry har tagit ett långt steg ifrån tiden då frågor snarare handlade om tekniken verkligen kunde fungera! Intresset från kunder under mässan var bra och mycket uppföljningsarbete kommer att bli resultatet från mässan till att börja med. Genom en högre nivå av marknadsnärvaro ger det resultatet av att vi blir allt mer intressanta på marknaden. Olika aktörer likväl som kunder finner oss som bolag, producent och inte minst våra produkter lättare och därigenom vill arbeta tillsammans med oss och produkten Lightfry. Mycket brus och uppmärksamhet fortsätter att bygga upp vårt nätverk, varumärke och kännedom om Lightfry hos våra potentiella slutkunder.

Mässaktiviteter, på den högsta nivån med Lightfry

Genom arbetet via sociala media och våra hemsidor tillsammans med nu väl utvalda mässor med hög internationell spridning (se nedan lista) så ser vi en tydlig aktivitetshöjning från marknaden och presumtiva kunder. Nämnda kanaler ger den mest kostnadseffektiva spridningen av vårt budskap om Lightfry och "Air is the new oil" som är resultatet av vår luftfriteringsprocess. Målet är att på mässorna se till att visa ännu bättre och tydligare möjligheterna och bredden på vad Lightfry kan göra - allt ifrån att luftfritera men även ångkoka, grilla, rosta och torka olika produkter. Lightfry är en fantastisk enhet med stor mångsidighet.

Följande mässor är inplanerade och kommer sprida ringar på vattnet ytterligare under året:

Mässprogram 2023
  • Gordon Food Service tradeshow, 20 september 2023, Vancouver, Kanada
  • Gordon Food Service tradeshow, 27 september 2023,Winnipeg, Kanada
  • Casual Dining - Excel, 27-28 september 2023, monter CD210, London, UK
  • Gordon Food Service tradeshow, 4 oktober 2023, Edmonton, Kanada
  • The Restaurant Show - Olympia, 2-4 oktober 2023, monter GH31 London, UK
  • HOST, Fiera Rho, 13 - 17 oktober 2023, Milano, Italien
  • Gordon Food Service tradeshow, 18 oktober 2023, Calgary, Kanada

Marknadsutsikterna är positiva

En ny faktor som är positiv för Lightfry och Air Fry Technology är det relativt billiga sättet att driva en oljefritös tidigare var med naturgas. Oljefritöser som drivs med naturgas föreslås att bli förbjudna och där beslut om förbud redan är taget i New York city vilket är ytterligare en faktor som gör Lightfry och luftfritösen till en ännu bättre investering för hållbar matproduktion.

Utsikter på marknaden globalt är att luftfriteringsprodukter för konsument har exploderat och det ligger helt rätt i tiden. Detta är en dragkraft som är väldigt positiv och gör vårt arbete lättare och har skapat ett intresse hos potentiella kunder för Lightfry. Mycket värdefullt som påtryckare mot kommersiell luftfritering. Majoriteten av bolagets resurser läggs på aktiviteter för försäljning och installationer på huvudmarknaderna USA och Kanada. Övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader på ett mer kraftfullt sätt och därigenom få en utväxling och en mycket större genomslagskraft. Vår utveckling i USA och nu även i Kanada är viktig som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader som vill vara med på tåget.

Ekonomi -Resultat och balansräkning i sammandrag, kvartal 1 för perioden 1 januari- 31 mars 2023 i KKR

Resultaträkning i sammandrag kvartal 1, 2023                       Q1 2023                                       Q1 2022

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR                             2 345                                            2 416

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm                                  - 2 578                                          - 2 877

Rörelseresultat före avskrivningar                                                - 233                                               -461

Avskrivningar                                                                                    - 23                                                 - 17

Rörelseresultat efter avskrivningar                                                - 256                                             - 478

S:a Övriga rörelsekostnader                                                                 0                                                    0

Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader              - 256                                              - 478

S:a finansiella intäkter och kostnader                                              - 6                                                  -12

Resultat efter finansiella kostnader och intäkter                         - 262                                              - 490

-

Kassaflödesanalys

 1 kvartal 2023  1 kvartal 2022

Den löpande verksamheten
Resultat efter -          262 -          490
finansiella poster 263    103   
Justeringar för poster              22              17
som inte ingår 500    400   
i kassaflödet, m m
Kassaflöde från den -          239 -          472
löpande 763    703   
verksamheten före
förändringar av
rörelsekapital

Kassaflöde från
förändringar i
rörelsekapital
Ökning (-)/Minskning (+)            443            863
av varulager 750    363   
Ökning (-)/Minskning (+) -       1 016 881    -       1 851 820   
av
rörelsefordringar
Ökning (+)/Minskning (-) -          366 -          350
av 230    851   
rörelseskulder
Kassaflöde från den -       1 179 124    -       1 812 011   
löpande
verksamheten

Investeringsverksamheten
Förvärv av materiella                      -          117
anläggningstillgångar -      856   
Avyttring av materiella
anläggningstillgångar
Kassaflöde från                      -          117
investeringsverksamheten -      856   

Finansieringsverksamheten
Nyemission                                          
-      -     
Återbetalda                                          
aktieägartillskott -      -     
Upptagna lån
Amortering av lån -            29 -          107
882    979   
Kassaflöde från -            29 -          107
finansieringsverksamheten 882    979   

Periodens kasssaflöde -       1 209 006    -       2 037 846   

Likvida medel vid         2 078 226            5 318 769   
periodens början

Likvida medel vid            869         3 280 923   
periodens slut 220   

-

Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal kvartal 1 , 2023, KKR

                                                          Q1 2023                                    Q1 2022                                      

Anläggningstillgångar                        228                                               301                                         

Lager                                                 7 508                                            7 503                                         

Fordringar                                         2 708                                            2 638                                         

Kassa bank                                          869                                            3 281                                         

S:a tillgångar                                  11 313                                          13 723    

                                    

Eget kapital                                       9 005                                         10 412                                         

Krediter bank                                       453                                              688                                          

Kortfristiga skulder                          1 855                                           2 623                                           

S:a Skulder och

eget kapital                                      11 313                                        13 723                                         

Soliditet                                             80%                                             76%                                          

-

Ställning per 20230331 avseende:

Likvida medel inklusive eventuell checkkredit                             869.220

Antal utestående aktier                                                                   19 471 077

Resultat per aktie                                                                             -0,01 kr (jan - mars)

-

Kommande informationstillfällen

Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:

29 augusti 2023                          Delårsbokslut, kvartalsrapport Q2, 2023

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.

Borås den 30 maj 2023

EatGood Sweden AB

Henrik Önnermark, VD

Denna kvartalsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.