Tisdag 16 December | 14:52:22 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-05-05 N/A Årsstämma
2026-04-28 07:30 Kvartalsrapport 2026-Q1
2026-01-29 07:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-29 - Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-22 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-08 - X-dag ordinarie utdelning EPRO B 0.85 SEK
2025-05-07 - Årsstämma
2025-04-29 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-01-31 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-25 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-19 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-26 - X-dag ordinarie utdelning EPRO B 0.80 SEK
2024-04-25 - Årsstämma
2024-04-24 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-01 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-27 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-21 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-04-27 - X-dag ordinarie utdelning EPRO B 0.70 SEK
2023-04-26 - Årsstämma
2023-04-25 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-01-31 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-22 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-29 - X-dag ordinarie utdelning EPRO B 0.50 SEK
2022-04-28 - Årsstämma
2022-04-27 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-01-28 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-22 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-29 - X-dag ordinarie utdelning EPRO B 0.00 SEK
2021-04-28 - Årsstämma
2021-04-27 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-03 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-24 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-06 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-04-01 - X-dag ordinarie utdelning EPRO B 0.00 SEK
2020-04-01 - X-dag ordinarie utdelning EPRO A 0.00 SEK
2020-03-31 - Årsstämma

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Electrolux Professional är verksamt inom tillverkningsindustrin och fokuserar på utveckling, tillverkning och distribution av professionell utrustning för matlagning, tvätt och städning. Bolagets produkter riktar sig till företag och institutioner inom hotell, restaurang och vård. Verksamheten är global med en huvudsaklig närvaro i Europa, Nordamerika och Asien. Electrolux Professional grundades 1962 och har sitt huvudkontor i Stockholm.

Intresserad av bolagets nyckeltal?

Analysera bolaget i Börsdata!

Vem äger bolaget?

All ägardata du vill ha finns i Holdings!

2025-10-29 07:30:00
Tredje kvartalet, juli-september 2025
  • Nettoomsättningen uppgick till 2 816 Mkr (2 931), en minskning med 3,9%. Organiskt ökade försäljningen med 0,7%. Valutaeffekter påverkade med –4,6%.
  • EBITA uppgick till 92 Mkr (325), motsvarande en marginal om 3,3% (11,1). EBITA inkluderar jämförelsestörande poster om 235 Mkr relaterade till det effektivitetsprogram som kommunicerades den 2 september, se sid 16. EBITA exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 327 MSEK (325), motsvarande en marginal på 11,6% (11,1).
  • Rörelseresultatet uppgick till 37 Mkr (268), motsvarande en marginal om 1,3% (9,1). Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 271 Mkr (268), vilket motsvarar en marginal på 9,6% (9,1)
  • Periodens resultat uppgick till 40 Mkr (187) och resultat per aktie till 0,14 kr (0,65).
  • Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till 402 Mkr (441).

Alberto Zanata, VD och koncernchef:

“Förbättrad underliggande lönsamhet – effektiviseringsprogram lanserat

Det tredje kvartalet 2025 visade organisk tillväxt och förbättrad underliggande lönsamhet. Under kvartalet lanserades ett program för att effektivisera vår verksamhet och förbättra lönsamheten.

Trots det geopolitiska läget som fortsätter att skapa osäkerhet, tog vi ett ytterligare steg i rätt riktning.

Storkök och dryck fortsätter att växa

Försäljningen inom Storkök och dryck ökade organiskt med 1,2%, en fortsatt positiv trend från föregående kvartal. Försäljningen ökade i Europa och inom Storkök i USA medan dryck i USA minskade. På grund av senareläggning av vissa stora order minskade försäljningen i Asien-Stillahavsregionen, Mellanöstern och Afrika. EBITA-marginalen förbättrades jämfört med föregående år. Orderingången för Storkök och dryck var högre än för ett år sedan.

Ökad marginal inom Tvätt

Efter fem kvartal i rad med organisk tillväxt var försäljningen inom Tvätt oförändrad jämfört med föregående år, då försäljningen var stark. I år ökade försäljningen i Europa, men minskade i USA samt i Asien-Stillahavsregionen, Mellanöstern och Afrika. EBITA-marginalen förbättrades något, trots en negativ marginalpåverkan om 0,9 pe från valuta, men också påverkan från tullar. Orderingången är lägre än föregående år men är helt relaterad till minskade lager hos vår distributör i USA. Försäljningsutsikterna i USA är dock fortfarande positiva, och orderstocken i USA är på sin högsta nivå på flera år.

Program för effektivisering och förbättrad lönsamhet lanserat

Under september lanserade vi ett program för att framtidssäkra vår konkurrenskraft och förbättra lönsamheten inklusive konsolidering inom produktionen. Dessa åtgärder förväntas generera besparingar om 85 Mkr under 2026 och 175 Mkr under 2027. Förutom att adressera effektivitet och kostnadsbesparingar omfattar programmet även en strategisk förändring av kompetenser, vilket inkluderar ökade resurser och utveckling av förmågor med särskild tonvikt på att främja försäljning och digitala initiativ.

Fortsatta investeringar i FoU för att förbereda nya produktlanseringar och tillväxt

På grund av omfattande produktutveckling inom både matlagning och tvätt ligger våra FoU-kostnader kvar över normala nivåer. Vi förväntar oss dock att gradvis kunna minska dessa från andra halvåret nästa år. Produktlanseringarna förväntas skapa kundvärde redan nästa år.

Sammanfattningsvis har vi under årets första nio månader ökat den organiska försäljningen och fortsatt att förbättra den underliggande EBITA-marginalen jämfört med motsvarande period föregående år.

Kombinationen av viktiga kommande produktlanseringar, effektiviseringsprogrammet och åtgärder för förbättrad säljkapacitet innebär att vi bör vara på rätt väg mot lönsam tillväxt.”



Denna information är sådan information som Electrolux Professional AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedan kontaktpersons försorg, för offentliggörande, den 29 oktober 2025, klockan 07.30.

För mer information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33