Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Hälsovård |
Industri | Läkemedel & Handel |
Ellen AB (ELN) publicerar idag sin Halvårsrapport för perioden 1 januari - 30 juni 2024.
- Nettoomsättningen uppgick till 13 428 (13 690) KSEK
- Rörelseintäkter uppgick till 14 179 (14 451) KSEK
- Bruttomarginalen uppgick till 54 (53) procent
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -231 (-861) KSEK
- Resultat per aktie uppgick till -0,02 (-0,16) SEK
- Periodens kassaflöde uppgick till 1 848 (2 103) KSEK
10 januari informerar Ellen att man utsett Carnegie Investment Bank AB (publ.) till likviditetsgarant för Bolagets. Syftet med likviditetsgarantin är att förbättra likviditeten i aktien och minska skillnaden mellan köp- och säljkurs.
11 april kommunicerar Ellen en kort marknadsuppdatering som visar att bolaget levererar ett positivt resultat för perioden januari till mars 2024. EBITDA uppgick till 114 KSEK (-106 KSEK), vilket är en förbättring med 220 KSEK respektive 208 procent jämfört med motsvarande period 2023. Nettoomsättningen uppgick till 6 868 (7 103) KSEK med bibehållen bruttomarginal om 55 (55) procent. Ellen möter ett starkt första kvartal föregående år som innebar en försäljningstillväxt om 51 procent. Försäljningen för första kvartalet 2024 är något lägre, -3 procent. Den minskade försäljningen för perioden är främst driven av lägre försäljning till Frankrike/Belgien. Norden (Sverige och Norge) visar på en fortsatt stark försäljningstillväxt om 74 procent.
- 10 juli informerar Ellen att dess lager- och logistikpartner, lokaliserad i Habo, drabbats av en översvämning till följd av omfattande regnoväder i området. Försäkringsbolag är inkopplat och det pågår arbete på plats samt internt inom Ellens organisation med att minimera skadeeffekten.
VD HAR ORDET
Under första halvåret 2024 förbättras rörelseresultatet med drygt 73 procent och bruttomarginalen med 1 procentenhet. Sverige visar på en tillväxt om 55 procent för perioden vilket är ett kvitto på att vi ytterligare stärkt vår ställning på vår egen strategiskt viktiga hemmamarknad.
Försäljningstillväxten om 55 procent i Sverige är drivet av utökad distribution och marknadsinvesteringar vi genomfört tillsammans med våra återförsäljare. Vi har stärkt vår närvaro i butik och online samt ökat kännedomen om Ellens högkvalitativa produktportfölj till marknaden i stort.
Under första halvåret 2024 levererar Ellen ett förbättrat rörelseresultat om drygt 73 procent samt en förbättrad bruttomarginal om 1 procentenhet. Den totala försäljningen landar knappt 2 procent lägre.
Detta drivs uteslutande av lägre försäljning till vår distributör Biocodex som ansvarar för försäljning och distribution i Frankrike och Belgien.
Vi möter en försäljningstillväxt om drygt 22 procent för helåret 2023 då Biocodex köpte in stora volymer för att säkerställa varutillförsel inför en förpackningsförändring. Här ser vi en minskad försäljning om knappt 33 procent, -2 120 000 SEK för perioden, som en effekt av minskat behov av varupåfyllnad kopplat till bunkring innan. Utöver detta har Biocodex implementerat nya rutiner gällande sina inköp för att minska sina totala lagernivåer under innevarande verksamhetsår.
Tillväxten på de övriga marknaderna täcker näst intill helheten av den minskade försäljningen vi ser för perioden via Biocodex. Utöver den fina tillväxten i Sverige ser vi en positiv tillväxt via Ellens övriga distributörer om drygt 61 procent.
I april centraliserade vi vår lager- och logistiklösning och stängde ner vår hub i Tyskland. Det innebär en mer kostnadseffektiv och hållbar lösning framåt.
Med ett ökat fokus runt kvinnohälsa rent generellt och en global marknadstillväxt för intimvårdsprodukter ser vi en potential att ytterligare utveckla Ellens helhetsaffär.
Enligt Future Market Insights Inc. beräknas marknaden för intimvårdsprodukter vara värd 43 miljarder USD år 2033. (Källa: https://www.futuremarketinsights.com/reports/women-intimate-care-market ).
Ett prioriterat område för Ellen är att utöka distributionen både på befintliga marknader som nya potentiella och relevanta.
Vi har pågående samtal med våra private label partners, Biocodex och Tosama om etablering på nya marknader.
Hållbarhetsarbetet är fortsatt en central del i Ellens verksamhet. Vi är stolta och glada för att det uppmärksammas av våra samarbetspartners på olika plan, till exempel av Apotek Hjärtat som nominerade Ellen som en av deras tre bästa hållbarhetsleverantörer vid sin senaste leverantörsträff.
Under juli månad drabbades vårt centrallager av en översvämning som påverkat vår lagersituation och försäljning negativt. Jag vill tacka vårt team och Ellens producenter som lagt ner kraft och tid för att minimera skadan.
Den strategiska översyn styrelsen inlett fortgår. Olika alternativa vägar utvärderas med syfte att maximera aktieägarnas värde.
Jag ser med tillförsikt fram emot en fortsatt spännande resa för Ellen. Jag vill rikta en eloge till ett engagerat och dedikerat team för det arbete som utförs varje dag. Med en tydlig målsättning att tillsammans leverera lönsam tillväxt.
Passar på att tacka alla aktieägare för ert förtroende och engagemang.
Charlotta Nilsson, vd Ellen AB
Fullständig rapport finns tillgänglig för nedladdning nedan samt på bolagets hemsida: https://ellen.se/finansinformation/halvarsrapport
Denna information är sådan information som Ellen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2024, kl. 08.00 CET.